• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch gegevens ophalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Pan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2005
Ik probeer al een tijdje iets met Excel en het lukt niet omdat ik niet over voldoende kennis beschik.

Ik wil graag een artikelnummer invoeren in kolom A en dan automatisch de bijbehorende gegevens (omschrijving en prijs) tevoorschijn zien komen in resp. kolom B en D.

Nou heb ik me laten vertellen dat dit met macro's kan, dus dat heb ik geprobeerd, maar dit is geen oplossing om de simpele reden dat er maar 52 sneltoetscombinaties mogelijk zijn (toch?) en er minimaal 90 artikelnummers met bijbehorende gegevens ingevoerd moeten worden.

Wat ik dus graag wil weten:
a. Kan dat wat ik wil met Excel?
b. Hoe?

Alvast heel hartelijk dank voor reacties!

Belangrijkste vraag is denk ik: waar staan de artikelen nu? Staan die in een database? (dan kun je de juiste gegevens vaak via een query in het juiste excelbestand krijgen) Of op een ander tabblad? Dat moet je bij voorkeur uiteindelijk toch voor elkaar krijgen) Of in een ander excelbestand? (dan kun je vrij eenvoudig een externe koppeling maken).

Als je die lijst eenmaal in hetzelfde excelbestand hebt is het tamelijk eenvoudig op te lossn via de functie vert.zoeken.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Het staat nog nergens, maar ik kan het overal neerzetten.

Wat is het handigst?
En wat is vert. zoeken?

Laatst bewerkt:
Als je een nieuw bestand aanmaakt is het het handigst om een complete tabel aan te maken met artikelen. Ik zelf zou dit doen op Blad 2. Dit blad zou ik voor het overzicht hernoemen naar artikelen. Hierin vul je een tabel in met alle gegevens. In kolom a zet je dus de artikelnummers. In kolom B de omschrijvingen. Kolom C kleur (ik noem maar wat) en in kolom C de prijs.

Op blad 1 wil je bijvoorbeeld dat als je in cel B2 de artikelcode intypt dat dan in C2-D2 de diverse gegevens komen te staan. In C2 komt dan dus de Omschrijving. Daarvoor geef je in C2 de volgende formule: =VERT.ZOEKEN(B2;Blad2!A:D;2;ONWAAR)

Hier staat in feite:
- Zoek in het bereik A:D op blad2! (dat zijn dus de artikelcodes) de rij die begint met de waarde uit B2.
- Ga in deze rij naar de 2e kolom. en geef deze waarde weer.
- ONWAAR betekent: als je de waarde niet precies vindt mag je niet de waarde nemen die het meest overeenkomt met de gezochte waarde.

Succes!

Laatst bewerkt:
Waar dus nu de smiley staat moet een : staan.
Dus A dubbele punt D

Laatst bewerkt:
Ik ga ermee aan de slag.
Bedankt voor je hulp.

Als je nog meer problemen tegenkomt moet je het maar zeggen. Upload het bestand dan ook meteen.

Dit is een iets verbeterde versie.
Je kunt het natuurlijk aanpassen naar je eigen wensen.
Je kunt nu in ieder geval zien wat de formule is, als de lijst langer wordt dan moet je het berijk even aan passen.
Op blad2 moet je de formules dan door trekken.

Suc6 ermee

Bijlagen

Pan,

Als je vraag nu is opgelost wil dit dan even aanvinken.
Dan weet iedereen dat en heeft er misschien ook wat aan.

Mvg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan