• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch gegevens van ander tabblad importeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Touringcar

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2009
Hallo,

Ik heb een vraag en kom hier zelf niet uit. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil een lijst maken in Excel in tabelvorm, waarin ik de achternaam van een leerling in kan voeren.
Vervolgens moet Excel van een ander tabblad kijken welke voornaam en welke klas bij die leerling hoort. Die waarden moeten dan in de cel naast de door mij ingetypte achternaam komen.

Hoe moet ik dit doen?
Bij een klein tabelletje zou ik met ALS(...;...;...) kunnen werken, maar voor een lijst van ongeveer zestienhonderd namen is dat denk ik niet mogelijk.

Daarnaast zou het prettig zijn als ik, nadat ik een achternaam heb ingetypt, de keuze uit de voorkomende voornamen heb.
Als er bijv. 5 mensen zijn die "Jansen" heten, dan wil ik dus de juiste voornaam kunnen kiezen.

Bij voorbaat dank,

Jan-Willem

Na zo'n tijd nog geen reactie, dan doe ik een poging.
Wel het bestand opslaan voordat het werkt.

Succes,
Martin

Bijlagen

Reacties

Dag heren,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Zouden jullie echter misschien nog wat toelichting willen geven op de achterliggende techniek? Ik ben namelijk alleen bekend met de meest voorkomende logische tests zoals ALS, EN, OF enz...

In ieder geval hartelijk dank!

Groeten,

Jan-Willem

Dag Jan-Willem,

Ik wil best één en ander uitleggen, maar ik heb liever dat jezelf je eigen bestandje hier upload.
Zo kunnen de helpers kijken welke toepassing het beste bij jouw bestandje past.
Er zijn vele mogelijkheden namelijk.

Uiteraard zonder gevoelige info, en met een goede uitleg van wat, waar en hoe je het graag zou willen hebben.

Ik verneem het wel.

Hoewel ik het volledig met de vorige "spreker" eens ben betreft het juiste voorbeeld bestandje,
(je krijgt sneller en gerichter het juiste antwoord)
vind ik zelf de uitleg bij formules zeer prettig.
Dus bij deze een uitleg naar mijn beste kunnen.

Succes,
Martin

Bijlagen

Bestand

Beste Harry en Martin,

Hierbij het Excel-bestand. De tabel zelf staat op het eerste tabblad, de (fictieve) namenlijst op het tweede.

Ik ben zover dat hij altijd de eerst voornaam pakt. Maar nu moet dus, met jullie hulp, een formule worden toegevoegd om een keuze te kunnen maken tussen verschillende voornamen, bij dezelfde achternaam.

Wederom bedankt.

Jan-Willem

Bijlagen

Probeer deze dan eens of dit de goede kant opgaat . . . .
Mischien heeft er iemand betere optie's?

Succes,
Martin

P.S.
Bestandje wel weer eerst opslaan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probeer deze dan eens of dit de goede kant opgaat . . . .
Mischien heeft er iemand betere optie's?

Heb helaas nog geen tijd gehad, vandaag 18 uur gewerkt.
Probeer er morgen wel naar te kijken, als mijn opdrachtgever het toelaat tenminste. Misschien kan Jan-Willem met jouw aangeboden oplossing weer verder.

Als je er maar naar betaald wordt dan . . . .
(en waardering)

Martin

Ja, gelukkig wel. ;)
Maar het lijkt wel of er na de bouwvak geen dagen meer zijn.
Dit gaat al een week of zes zo, met zulke lange dagen/weken.

Terugkomend op je oplossing Martin: :thumb:
Ik wacht even af op de reactie van de TS.
Alles hoeft ook niet gelijk dubbel.

Sorteren op alfabet

Hallo,

Het is inderdaad een goede en werkende oplossing. Hartelijk dank daarvoor!

Ik denk echter, en dat idee heb ik nu pas, om de lijst op leerlingnummer te maken. Iedereen heeft namelijk zo'n nummer en dat is het enige dat in ieder geval identiek is. Dat maakt het zoeken op makkelijk: verticaal zoeken op leerlingnummer is dan voldoende.

Ik heb wel nog een andere vraag: als ik instel dat de cel "Achternaam" (bijv.) leeg moet zijn als het invoerveld "Leerlingnummer" leeg is, dan gebeurt dat. Maar als ik dan vraag om op Achternaam van A naar Z te sorteren, zet Excel de "lege" cellen bovenaan...
Toen heb ik ingesteld dat er "ZZZZZ" in de cel moet komen te staan, en met Voorwaardelijke Opmaak valt die "ZZZZZ" dan wit te maken. Maar in mijn tabel zijn de rijen, zoals jullie kunnen zien in het bestand, afwisselend donkergrijs en wit van achtergrond. In de grijze cellen is dat "ZZZZZ" dus nog steeds zichtbaar.

Nu vroeg ik me af of hier een oplossing voor was. Ik heb al op Google gezocht of er een manier bestond om een bepaarde celwaarde te verbergen, maar tot nu toe heeft dat niets opgeleverd.

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Jan-Willem

Sorry voor de late reactie maar Harry is niet de enige die wel eens wat langer moet werken . . .
door eerst de opmaak die je nu hebt te verwijderen en het volgende te doen is jouw probleem opgelost: selecteer het gebied, kies voor voorwaardelijke opmaak --> formule en geef de volgende formule in: " =rest(rij();2) " kies daarna voor opvulling de (grijze) kleur en de grijze tekst. --> probleem opgelost.

Succes,
Martin

Hoi Martin,

Ik heb jouw oplossing nu een paar keer geprobeerd, maar het lukt niet.
Ik zal een afbeelding uploaden, dan kan je misschien zien wat het probleem is. Ik heb het hier gedaan zoals jij zei, dus zowel tekst als opvulling die grijze opmaak volgende de formule.

Misschien weet je hoe ik dit probleem kan oplossen?

Bij voorbaat dank.

Jan-Willem

Bijlagen

• opvulling.JPG
    opvulling.JPG
    39,4 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Nou hoop ik dat jij werkt met Excel 2007.
Dan kan je namelijk volledig met voorwaardelijke opmaak blijven werken (zie bestandje):D
In kolom C staan in de rijen 5 t/m 23 allemaat tekst
Als je nog met 2003 werkt zal ik nog even verder moeten proberen voor je.:confused:

Martin

Bijlagen

Hallo,

Sorry voor de late reactie, maar ik heb de afgelopen paar dagen geen tijd gehad voor Excel...

Ik werk inderdaad met Office, en dus ook Excel, 2007.
Dus moet jouw oplossing werken. Ik ga er mee aan de slag!

Groeten en bedankt,

Jan-Willem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan