• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch genereren vormen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tikifg

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2016
Berichten
28
Hallo,

Is er iemand die een oplossing zou hebben voor volgend probleem.

Ik had graag in excel automatisch vormen laten tekenen op specifieke plaats (tabblad 1) op basis van gegevens die ik kan ingeven in tabblad 2. Naam van het vak is eerste kolom, de grootte van de box de tweede kolom en de derde bepaalt op welke plaats het moet komen (semester)

Er zit een voorbeeld in bijlage.

Dank

Tikifg

Bekijk bijlage visualisatie_leerlijn_helpmij.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Al eens een macro opgenomen bij het tekenen van een vorm op het tabblad?
 
Hoi,
ik kan er misschien iets van maken.
Twee vraagjes
Met welke versie(s) van Excel wordt er gewerkt?
Zijn die 15 shapes wat je nodig hebt of zijn er nog meer?
 
@tkint: net geprobeerd met maken Macro... dus als ik de waarden in de formule 'ActiveSheet.Shapes.AddShape(msoShapeRectangle, 133.2, 21, 159.6, 72.6).Select' koppel aan mijn tweede tabblad zou dat moeten lukken?

@gast0660: dat zou veel gemakkelijker zijn natuurlijk. Er zijn meer dan 15 shapes (dit was een voorbeeld), maar altijd dezelfde. Kan tot max 60 boxen gaan

Tikifg
 
Beste,

Dat lukt wel maar je zal de parameters moeten aanpassen zodat de afbeeldingen op de juiste plaats terecht komen. Ik heb daar geen ervaring mee.
 
Beste,

Dat lukt wel maar je zal de parameters moeten aanpassen zodat de afbeeldingen op de juiste plaats terecht komen. Ik heb daar geen ervaring mee. Je zal ook een lus moeten inbouwen die de waarden van het eerste blad gebruikt als variabele.
 
Ik heb nog altijd geen duidelijk antwoord op mijn vragen.
Welke excel versie(s) ? Is alles 2007 en meer of niet?
zijn de mogelijkheden nu 15 shapes in 60 tabbladen of 60 shapes in één tablad?
Of je hebt 6 semesters (6 kolommen) met daar x aantal shapes (van 3 tot 60) op 1 tabblad of je hebt 6 semesters op 60 tabbladen met x aantal shapes (van 3 tot 60)
Het aantal tabbladen maakt niets uit , wel het aantal verschillende shapes en de verschillende posities op een tabblad.
 
Sry gast0660.
- Excelversie is 2016.
- Het gaat om maximum 60 shapes per tabblad
- 6 semesters (6 kolommen) op 1 tabblad

Groetjes

Tikifg
 
Zijn ze bij MS zo vriendelijk geweest allemaal vakken voor jou klaar te zetten in een werkblad, die je bovendien elke willekeurige grootte kunt laten aannemen en dan ga jij dat proberen te 'verbeteren' met overbodige figuren en verslechteringen als samengevoegde cellen.

Als je niet van de vakken in Excel houdt kun je beter Word gebruiken.

Bij automatisering: begin met de gegevens, eindig met de vormgeving/presentatie.
 
Lijkt me voor de TS nog meer dan 1 brug te ver.
 
toch een eenvoudig voorbeeldje: (zonder klas) ps het kan vast nog wel eenvoudiger.
 

Bijlagen

  • visualisatie_leerlijn_helpmij 3.xlsm
    23 KB · Weergaven: 56
Ik weet niet of ik hiervoor een nieuw topic moet posten of niet, maar zou het ook mogelijk zijn om een vierde kolom te maken waarin je een kleur kan aangeven. Bijvoorbeeld nr 1 is accent 1, nr 2 is accent 2, .... nr 7 is 60% - accent1, enz.
Indien dit te veel gevraagd is, geen probleem hoor; het is al super wat het nu doet :)

Tikifg
 
Voor wie geïnteresseerd is in VBA en niet in een 'oplossing':

Code:
Sub M_snb()
    Blad1.Shapes.SelectAll
    Selection.Delete
    
    sn = Blad2.Cells(1).CurrentRegion
    sp = Split(Replace(Space(7), " ", Blad1.Rows(2).Top + 10 & " "))
    
    For j = 2 To UBound(sn)
        With Blad1.Shapes.AddShape(5, Blad1.Columns(sn(j, 3) + 1).Left, sp(sn(j, 3)), Blad1.Columns(sn(j, 3) + 1).Width, 20 * sn(j, 2))
            .Fill.ForeColor.RGB = Blad1.Cells(1, sn(j, 3) + 1).Interior.Color
            .TextFrame2.TextRange.Characters.Text = Join(Array(sn(j, 1), sn(1, 2), sn(j, 2), sn(1, 3), sn(j, 3)))
            sp(sn(j, 3)) = sp(sn(j, 3)) + 20 * (sn(j, 2) + 0.5)
        End With
    Next
End Sub

@Edm

In feite maken we hier al gebruik van een klasse.
 
Laatst bewerkt:
Doet niet echt iets. Idee is dat als ik 0 onder kleur plaats de shape wit zou moeten opgevuld zijn, 1 groen, 2 blauw, ....
 
@ SvP,
Ik vind het persoonlijk heel mooi opgelost:thumb:
Edit:
@Tikifg, Bij mij echt wel, werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan