automatisch goede datum aanvinken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marabunta

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Goedendag,

Ik ben bezig om een database te maken voor een disco, die is 1 keer per maand, met een pasjes-systeem.
Daarbij kan ik iemand die mij goed kan helpen ermee en een hoop heeft gedaan, maar helaas kan hij mij hierbij niet helpen.

Ik heb een formulier gemaakt waarmee je met behulp van een barcode de gegevens kan iemand kan opvragen.
Dat is mij allemaal prima gelukt.
Maar ik wil ook nog dat er automatisch wordt aangevinkt dat hij die betreffende maand aanwezig is geweest.
Dat moet je allemaal handmatig doen door op het vinkje te klikken.

Is er een mogelijkheid om dat automatisch te doen?

Ik zat zelf te denken dat er wordt gekeken welke maand het is en dat het dan automatisch wordt aangevinkt.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
En ben ik ook duidelijk genoeg geweest.
Mocht je nog meer willen weten, vraag het dan maar.

Met vriendelijke groet,

Marabunta.

Als je de barcode kunt scannen heb je dus al een routine die het record ophaalt. Kun je in dezelfde procedure niet een record wegschrijven in de Historietabel die vermoedelijk gebruikt voor de aanwezigheid?

Als je de barcode kunt scannen heb je dus al een routine die het record ophaalt. Kun je in dezelfde procedure niet een record wegschrijven in de Historietabel die vermoedelijk gebruikt voor de aanwezigheid?

Probeer het wel makkelijk voor mij te houden.:o

Want ik heb het ongeveer 7 jaar geleden op school gedaan en daarna er nooit meer mee gewerkt.
Dus ik moet alles eigenlijk opnieuw uitzoeken hoe het werkt.

Dus zou je het nog op een makkelijk manier voor mij willen uitleggen?
Want de moeilijke dingen heeft die vriend van mij gedaan.

Adios,
Marabunta.

Ik zal er even naar kijken.... Ik dacht dat je al een eind op weg was qua kennis, met die Barcode routine ;)
Maar dan heb ik wel een 2003 variant nodig. Kun je die ook nog posten?

Laatst bewerkt:
Die barcode routine heeft die vriend van mij gemaakt.
Ik heb er even naar gekeken, maar kom er zelf niet uit.
Het werkt nu, dus laat het maar zo.

Maar bij deze de versie 2003.
Hopelijk kom je er een beetje uit.

Adios,
Remco.

Bijlagen

Hey OctaFish.

Wil het een beetje lukken met de database?
Of lukt het je zelf ook niet? Hopelijk wel.

Adios,
Marabunta.

Ik heb er al wel naar gekeken, maar ben inderdaad een beetje geschrokken van de manier waarop je e.e.a. in elkaar hebt gezet... Helemaal logisch is die namelijk niet. Vandaar dat ik nog niet heb geantwoord. Vanavond zal ik er nog weer een blik op werpen, en eens wat verbeterpunten voorstellen zodat je het wat makkelijker aan de praat krijgt.

Oke, alvast bedankt voor de moeite.
Het werkt wel allemaal.
Daar was ik al blij mee. Maar om te zeggen dat ik het vaak doe, dat totaal niet.
En die vriend van mij ook niet echt.

Ik hoor het wel van je.
En alvast bedankt.

Adios,
Remco.

Ik snap eerlijk gezegd niet precies wat je bedoeling is... je hebt een aantal knoppen met de verschillende maanden erop als bijschrift, maar er zit geen code achter. Wat moeten die knoppen doen?

Het idee is vrij simpel.

Zodra er een pasje ingescand is kunnen wij zien wie het zou moeten zijn aan de hand van de gegevens en een foto. Die komen dan ook in beeld te staan.
De Disco die we hebben is 1 keer in de maand.

Nu moeten we bij iedereen aanvinken in welke maand ze zijn geweest.
Dus; inscannen, controleren, betreffende maand aanvinken, volgende scannen, etc...

Als iedereen binnen is kunnen wij een rapport uit draaien met alle aanwezigen kinderen voor die betreffende maand.

Wat er nu gebeurd is dat als de maand wordt aangevinkt het ook meteen in de tabel "leerlingen" wordt aangevinkt.

Dit aanvinken willen wij dus graag automatisch laten gebeuren.
Zodat we het niet meer hoeven aan te vinken.

Dus dat Access automatisch kijkt welke maand het is en dat het betreffende vakje automatisch aanvinkt.

Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid.

Adios,
Marabunta.

Wat ik mis is de code voor het scannen van het pasje; dus: hoe wordt het formulier gevuld met de pasgegevens? Want a.d.h.v. die procedure kun je gelijk de maand laten wegschrijven. Althans: het lijkt mij logisch dat het scannen van het pasje gebeurt in de maand die je wilt laten wegschrijven. Ergo: als je het pasje scant, weet je ook welke maand, en kun je gelijk het record wegzetten. In dat geval heb je al die knoppen namelijk niet nodig.

Ik begin nu te twijfelen of het ook allemaal werkt onder access 2003.
Want die vriend van mij vertelde dat het zou kunnen zijn dat er dan een aantal dingen niet meer werken.
Wat het precies is weet ik niet. Heb het vermoeden dat je dit niet de code kan zien van het scannen.

Maar je hebt bij de formulieren het bestand"Bezoekers" daarin staan bovenin de knoppen van de maanden.
Dit is om direct te kunnen kijken hoeveel kinderen er binnen zijn.

Aan de rechterkant van het scherm staan ook alle maanden met daarvoor de mogelijkheid om een "vinkje" te kunnen zetten voor die maand.

En dat vinkje zou graag automaitsch moeten gebeuren.

Elke leerling heeft een eigen code ïd", dat staat bij de tabellen onder "leerlingen"
Die code wordt ook ingescand en daarmee worden alle gegevens naar voren gehaald.
Die krijgen wij te zien het bij formulier "Bezoekers"
En nu moeten wij de maand aanvinken die aan de rechterkant van het beeldscherm staan.

Het inscannen en aanvinken van de maand moet hetzelfde zijn.

Zoals OctaFish al opmerkte kun je de maand direct afleiden uit het scannen.
Je maandknoppen en de vinkjes heb je niet nodig.
Bijhouden hoeveel kinderen er binnen zijn kun je met een extra veld waarin je via DCount het aantal gescande pasjes voor die maand ophaalt.

Tardis

Zoals OctaFish al opmerkte kun je de maand direct afleiden uit het scannen.
Je maandknoppen en de vinkjes heb je niet nodig.

Tardis

En op welke manier kan ik dat dan makkelijk toevoegen?
inscannen -> goede maand automaitsch aanvinken in record.

Laatst bewerkt:
Als je de code die in de 2007 db staat kopieert naar een Word document, en dat hier post, dan plak ik zelf alles wel weer naar de goede plek. Het maakt niet eens zoveel uit of de code bij mij werkt of niet; als ik de procedure op de juiste plek heb staan, kan ik de rest makkelijk aanpassen. En zoals gezegd: die maandknoppen heb je niet nodig. Wil je overzichten kunnen zien per maand, dan is een keuzelijst met daarin de maanden meer dan genoeg om een overzicht query af te trappen.

Dit is wat is gevonden heb kwa code.
Hopelijk is het hetgeen wat je nodig hebt.

En graag ff vertellen waar ik het kan vinden.
Heb namelijk wel gezocht, maar kon voor de rest niks vinden.

En heb het bestand in de 2003 variant opgeslagen ;)

Bijlagen

Ik geloof dat ik je wat werk voor jan met de korte achternaam heb laten doen, want deze code zit ook al in de db. Ik was eigenlijk op zoek naar de code die gebruikt wordt om de pasjes in te lezen, maar ik vermoed dat dat op een andere plek gebeurt... Hoe wordt de db precies gebruikt? Want dat is dus niet helemaal helder... Je scant een pasje, maar op welk moment, en wanneer en hoe worden die gegevens op het formulier gezet, dat is dus mijn vraag. De code dus, die door die maat is gemaakt.

ff nagevraagd en eigenlijk is het erg simpel.

Het pasje wordt ingescand.
Daaruit komt een code. Bijvoorbeeld "0DSC00001"
Access gaat die code zoeken in alle records in het veld "Id"
Vindt hij de code dan wordt alle info in het formulier "bezoekers" getoond.
Eigenlijk is het dus gewoon een zoekfuntie.

Het maken van de barcode gebeurd pas op het dat de pasjes worden uitgeprint.

Kom je niet toevallig in de buurt van Haarlem ofzo?
Is namelijk veel makkelijker uitleggen dan zo via het forum.

Adios,
Remco.

Laatst bewerkt:
Access gaat die code zoeken in alle records in het veld "Id"
En da's nou precies de code die ik nodig heb.... Althans: ik ga er niet vanuit dat Access uit zichzelf gaat zoeken in de database! Dus ofwel je start na het inscannen de database op, ofwel je hebt in de db een knop die het scannen start; op welk moment wordt de actie opgestart? Want op dat moment (dus als het record wordt opgezocht) kan je record worden weggeschreven.
Ik woon, zoals je waarschijnlijk wel hebt gezien, in Rotterdam, en dat ligt nog steeds niet naast Haarlem ;) Al werk ik in Amsterdam, als dat helpt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan