automatisch goede datum aanvinken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Amsterdam is voor mij ongeveer een half uurtje / 3 kwartier rijden.
Dat heb ik er nog wel voor over.
Maar dan wordt het wel het weekend of op een avond.

Wat ik je eigenlijk wil vragen is of je er een keer naar wilt kijken.
Neem ik me laptop mee en dan kan je alles zien, ook werkend.
En valt veel makkelijker uit te leggen.

Ik weet niet hoe jij daar tegenover staat?

Zover ik begrepen heb van hem is het een zoekfuntie die erin zit.
Ongeever hetzelfde als CTRL+F.

Ik kan geen andere code vinden dan die ik geplaatst heb.

Ik werk in Amsterdam, en woon in Rotterdam... Maar voordat we allerlei tijdvretende constructies bedenken, wil ik toch eerst de procedure duidelijk hebben, want die wil maar niet tevoorschijn komen.
En de vraag lijkt mij toch duidelijk: uit welke stappen bestaat het proces, en wanneer worden die stappen uitgevoerd?
Die vriend van jou heeft een barcode routine geschreven, die de pasjes scant. Is dat een programma dat buiten Access draait? En zo ja, maakt dat (is dat in VB geschreven?) pakket dan een record aan in jouw database, en wordt dat record vervolgens geopend in jouw formulier? Of is het een module die hij heeft geschreven in de database? En zo ja, waarmee en wanneer wordt die module dan aangestuurd?
Kortom: kun je eerst eens gedetailleerd beschrijven hoe het inscannen nu echt plaatsvindt? Welke handelingen, welk pakket, welk formulier, welke knop etc?

Daarna komt dan de volgende vraag aan bod: als je weet hoe de procedure werkt, kun je de gescande records in een tabel zetten. Daarbij mag je ook nog eens nadenken over het verwerken/tonen van de maandrecords, want ik neem aan dat je die op jaarbasis wilt zien/opslaan. Het heeft niet zoveel zin lijjkt mij om de records van de vorige jaren te laten zien, dus je moet niet de maand, maar ook het jaar weten/laten zien in de overzichten. Vandaar dat ik begon met het voorstel om de records apart vast te leggen in een eigen tabel....

Ik zal al deze vragen navragen bij die vriend van mij.
En zodra ik daar antwoord op heb hoor je weer van me.

Ben heel benieuwd.... Het gaat mij dus niet eens zozeer om de feitelijke scancode, want daar doe ik verder toch niks mee. Maar wel de procedure als geheel, dus waar moet je op klikken, wat wordt wanneer en door wie geopend etc.

Hey Octafish

Heb eindelijk antwoord van hem gekregen.
Hieronder staat het, hopelijk kan je er wat mee.

"De procedure is simpel. Het veld barcode, wat ingevuld wordt als je een pasje scant zoekt naar een gelijke. Die gelijke zit in de tabel in de kolom ID. De inhoud van deze cel is gelijk aan de barcode van de persoon. Op het bald leerlingen is een verborgen veld ID. De foto wordt vervolgens erbij gehaald via een VBA code, welke niet van mij is en ik ook geen verstand van heb. Dit was nodig om de foto's extern te plaatsen"

Dit helpt nog niet veel: het gaat mij om de procedure achter
wat ingevuld wordt als je een pasje scant zoekt naar een gelijke
Hoe wordt deze procedure gestart, waarmee, en wanneer? Daar draait het hele proces om. Ik vermoed nog steeds dat het scannen met een extern programma gebeurt, en de code met de hand wordt ingevuld. Want ik zie nergens code die dat uitvoert.

Ik zal het zelf nog een een keer uitleggen hoe ik denk/weet dat het werkt.

Allereerst worden alle record ingevuld.
Hiervoor krijgen wij de klassenlijsten en kopiëren dat naar de record toe.
Elke leerling krijgt zijn eigen record.

In het veld "iD" staat een code. bv: 0DSC00001
Alle pasjes worden gemaakt en daarbij komt ook een barcode op het pasje te staan.
Het pasje wordt ingescand en ziet in de barcode de code "0DSC00001" staan.
Deze wordt dan ingevuld in het formulier "bezoekers"
Access zoekt de code op, bij het veld "ID", van alle records.

Haalt daarbij alle gegevens naar voren toe en laat dit zien in het formulier.
inclusief de foto.

Dan moeten we met de hand aangeven dat de leerling er in de betreffende maand aanwezig is geweest door middel van het aanvinken van de maand.
(Dit zouden we graag automatisch willen laten doen.)

Voor zover bij mij bekend wordt er voor de rest geen gebruik gemaakt van een apart programma, maar alleen van access.
En een beetje VB voor het opzoeken van de juiste foto.

Adios,
Marabunta.

pasje wordt dus ingescand met de barcode, voert deze in bij formulier 'Bezoekers" en wordt automatisch op enter gedrukt.
Barcode wordt opgezocht in tabblad "ID" en laat alle gegevens zien.

Dus het opzoeken van het juiste record a.d.h.v. het pasje gebeurt automatisch? Want dat is dus precies de code die je moet opzoeken. Want in dat proces kan de rest ook worden opgenomen.
Overigens krijg ik uit je voorlaatste post weer de indruk dat je de code uit de scanner met de hand invoert...

Ik denk dat het eerder een zoekfuntie is die al in access zit.

Ik ga naar het formulier "bezoekers"
Scan de barcode in met de scanner en wordt automatisch ingevuld in het vakje.
En dan volgt de rest.

Misschien is het een functie van 2007, om een barcode scanner aan een formulier te hangen; dat kan ik verder niet weten. Aangezien ik die routine niet heb, kan ik dat proces ook verder niet aanpassen.

We weten nog steeds niet hóe je de code inscant.... Je opent een formulier... En dan? Hoe is e scannersoftware gekoppeld aan Access? Als we dat niet weten, komen we niet veel verder. Want hoe krijgt de scanner de barcode in het juiste tekstveld? Dat moet ergens in geprogrammeerd zijn...

Er wordt geen gebruik gemaakt van scannersoftware.
op het moment dat de barcode wordt ingescand wordt het vanzelf omgezet naar tekst/cijfers.

Dat wordt ingevoerd in het veld "Barcode", van het formulier "bezoekers", en dan wordt het opgezocht en de gegevens weergegeven.

En dat proberen we nu dus al een tijdje boven water te krijgen:
op het moment dat de barcode wordt ingescand wordt het vanzelf omgezet naar tekst/cijfers.
In een computer gebeurt (gelukkig) niks vanzelf. Er hangt altijd iets achter, een programma of een procedure als het om Access gaat. Nogmaals: als we niet weten wat er allemaal 'achter de schermen' gebeurt, is het heel moeilijk om goed antwoord te geven...
Die maat die het gebouwd heeft, zou toch moeten weten hoe alles getriggerd wordt?

De scanner wordt ingeplugd op een USB-poort, wordt door windows herkend en werkt.
Je kan ook gewoon kladblok openen en dan een barcode, of een streepjescode van een pak hagelslag inscannen, en dan komt die code te staan in het kladblok.

Zit dus zeker weten geen scannersoftware bij.

Probleem opgelost.

Hieronder de code:

Private Sub Fotonummer_AfterUpdate()
DoCmd.SetWarnings False
DoCmd.Requery
Foto.Picture = "c:\Foto disco\" & fotonr
DoCmd.RunSQL "UPDATE Leerlingen SET September = True where Id = Fotonummer"
DoCmd.Beep
DoCmd.GoToControl "fotonummer"
Fotonummer = ""
DoCmd.SetWarnings True
End Sub