Automatisch herstarten op bepaald tijdstip

Status
Niet open voor verdere reacties.

frednuus

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2013
Hallo,

Ik heb een database gebouwd waarin de formulieren zich per dag verversen, dus nieuwe datum en een leeg formulier aangegeven.
Dit werkt alleen als de database op de nieuwe dag herstart wordt.
De kans is nl. aanwezig dat de gebruiker de database niet dagelijks afsluit maar gewoon aan laat, mede omdat het met bezoekers en sleutelregistratie gepaard gaat.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om iets in te bouwen waardoor de database iedere dag automatisch opnieuw opgestart wordt om 00:01 uur ?

Ik heb al diverse pogingen gedaan om hierover te vinden op internet, helaas zonder resultaat.

Alvast bedankt voor de evt. reacties.

Laatst bewerkt:
Je kunt een database wel geautmatiseerd afsluiten, da's niet zo moeilijk. Maar een afgesloten programma kan natuurlijk, alleen al op grond van het feit dat het programma niet meer draait, nooit uit zichzelf opstarten. De opdrachtregel die je daarvoor zou gebruiken bestaat dan niet meer in het geheugen. De db die de opdracht zou moeten uitvoeren is tenslotte niet meer actief. Je kunt ook niet iemand de volgende opdrachten geven: 1) ga naar het huis van je moeder en 2) zet nu de thermostaat in je eigen huis uit. Dat is fysiek onmogelijk.

Een db automatisch starten is met een Scheduled Task simpel te doen. Dus dan heb je alleen het probleem van het automatisch afsluiten, en dat kun je doen met een timer functie op een formulier, die bijvoorbeeld bijhoudt hoelang de db niet gebruikt is, en na een vooraf ingestelde tijd de db uitschakelt. Of, met dezelfde techniek, op een bepaalde tijd de db afsluit. Inactiviteit meten is veiliger, omdat je dan bijna zeker weet dat de db niet meer in gebruik is op dat moment.

Laatste optie: als je een db comprimeert en herstelt, start hij daarna ook automatisch op. Dus dat kun je ook gebruiken.

Je kunt een database wel geautmatiseerd afsluiten, da's niet zo moeilijk. Maar een afgesloten programma kan natuurlijk, alleen al op grond van het feit dat het programma niet meer draait, nooit uit zichzelf opstarten. De opdrachtregel die je daarvoor zou gebruiken bestaat dan niet meer in het geheugen. De db die de opdracht zou moeten uitvoeren is tenslotte niet meer actief. Je kunt ook niet iemand de volgende opdrachten geven: 1) ga naar het huis van je moeder en 2) zet nu de thermostaat in je eigen huis uit. Dat is fysiek onmogelijk.

Een db automatisch starten is met een Scheduled Task simpel te doen. Dus dan heb je alleen het probleem van het automatisch afsluiten, en dat kun je doen met een timer functie op een formulier, die bijvoorbeeld bijhoudt hoelang de db niet gebruikt is, en na een vooraf ingestelde tijd de db uitschakelt. Of, met dezelfde techniek, op een bepaalde tijd de db afsluit. Inactiviteit meten is veiliger, omdat je dan bijna zeker weet dat de db niet meer in gebruik is op dat moment.

Laatste optie: als je een db comprimeert en herstelt, start hij daarna ook automatisch op. Dus dat kun je ook gebruiken.

Als ik de db op een bepaald tijdstip wil laten comprimeren, wat voor regeltje moet ik dan waar gaan plaatsen ?

M.vr.Gr,
Fred

Is er een reden waarom je mijn complete bericht herhaalt? Zo nee: wil je de quoot dan weghalen? Mijn berichtje staat er gewoon boven, en is perfect leesbaar. Beter in ieder geval als jouw quoot.
Om een actie op een bepaalde tijd te laten uitvoeren, moet je een formulier hebben dat continue draait op de achtergrond en waarin je middels de Timer gebeurtenis controleert of de huidige tijd gelijk is aan de ingestelde tijd. Zo ja: starten! Je krijgt er een behoorlijk instabieler systeem voor terug, want de code wordt dus continue op de achtergrond uitgevoerd. En dat kost resources. En je hebt er soms last van in andere procedures die tegelijkertijd worden uitgevoerd.

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik het bericht herhaald heb, maar kreeg bij "plaats reactie op bericht " een geheel nieuw veld.
Misschien dat het nu goed gaat.

Ik zal es kijken of ik de gebruiker aan kan leren dat ie gewoon de database 's avonds afsluit en anders toch maar proberen met de timer, er worden verder geen timers gebruikt

in ieder geval bedankt voor het meedenken

Ik gebruik meestal een losse frontend database voor dit soort problemen, waar de gebruiker dus verder niks mee van doen heeft. De enige taak van die frontend is meten en starten van acties. Dus controleren of er gebruikers in zitten, die waarschuwen en vervolgens uit de db mieteren voordat hij wordt afgesloten. O.i.d. Staat in een van de cursus afleveringen beschreven hoe je dat maakt. Maar die heb je uiteraard al naast je liggen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan