• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch inhoud uit eerste cel in rij kopieeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Berichten
278
Goedenmiddag,

Is er een macro die er voor zorgt dat:
- Zodra een willekeurige cel in een document aangeklikt wordt;
- De inhoud uit de eerste cel van die rij gekopieerd wordt? (en dan niet de cel, maar echt de inhoud)

Bijvoorbeeld;
Zodra je op Cel C25 klikt, moet de inhoud van cel A25 automatisch gekopieerd worden (zodat je deze bijvoorbeeld snel ergens anders kunt pakken).

Wederom bedankt :)!
 
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim i As Long
    i = ActiveCell.Row
    Cells(i, 1).Copy
End Sub

Joske
 
Dat is snel, top!

Echter, nu wordt de hele cel geselecteerd. Is het ook mogelijk om alleen de inhoud te selecteren (dus platte tekst)?
 
Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Activecell = Cells(Activecell.Row, 1)
End Sub
 
@Edmoor,

de inhoud van de cel wordt nu inderdaad gekopieerd, maar deze wordt ook direct geplakt in de cel die aangeklikt wordt. Is dat ook uit te zetten?
 
Ja, dat kan, maar dan moet je het clipboard rechtstreeks benaderen. De Copy opdracht kopiëert de cel inclusief de attributen. Als je alleen de waarde van de cel in de kopie buffer wilt kun je dit doen:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Dim DataObj As New MSForms.DataObject

    DataObj.SetText Cells(Activecell.Row, 1)
    DataObj.PutInClipboard
End Sub

Je moet in de VBA Editor dan wel een verwijzing zetten naar de Microsoft Forms 2.0 Object Library.
Klik daarvoor in het VBE menu op Extra en kies dan Verwijzingen:
6tig6x.jpg


Zoek dan naar de regel zoals de 7e in het plaatje en vink deze aan.
 
Laatst bewerkt:
Dat werkt inderdaad, bedankt voor het meedenken :)!

Enige nadeel is nu dat ik geen regels meer kan toevoegen en/of verwijderen (rechtermuisknop menu verdwijnt direct weer, zodra ik een regelnummer aanklik).

Een andere optie zou kunnen zijn om de inhoud van de eerste cel, naar een bepaalde cel te kopieeren. Vanuit die cel zou ik dan de zoekfunctie aan kunnen spreken. Ik heb dat uitgewerkt in een bestand, om het wat duidelijker te maken:

Bekijk bijlage Inhoud van eerste kolom kopieeren naar zoekveld.xlsx

Is het mogelijk om de inhoud van kolom A (afhankelijk van welke regel je dus zit), weer te geven in het vak bij cel C2? En dan onder de 'Ga naar:' knop een zoekmacro te plaatsen?

Alvast weer bedankt voor de hulp :)
 
Het nadeel dat je noemt heeft niets te maken met die functie. Leg eens uit wat je nu eigenlijk precies probeert te bereiken, op welk moment en bij welke actie.
 
okay, goed punt.

Ik werk met verschillende bestellijsten. Deze zijn allemaal op dezelfde manier opgebouwd, maar bestaan uit honderden verschillende regels (in de grootste gevallen). De lijsten zijn opgebouwd met artikelnummers plus een heleboel verschillende data (voorraad, afzet etc.). Op verschillende tabbladen komt verschillende informatie naar voren (maar op alle tabbladen is Kolom A het artikelnummer, deze is leading).

Het komt regelmatig voor dat we vanuit tabblad 2 of 3 naar tabblad 1 moeten, om iets op te zoeken voor dat specifieke artikel.

Wat ik graag zou willen:
- Op tabblad 2 wordt een regel aangeklikt
- Het 'artikelnummer' dat in die regel in kolom A staat wordt op het klembord geplaatst (dus de inhoud van de cel)
- Op tabblad 1 komt een 'zoekveld' te staan, waar de inhoud van het klembord (dat bewuste artikelnummer) in komt te staan
- Naast het 'zoekveld' komt een 'zoek' knop. Zodra deze aangeklikt wordt, wordt op tabblad 1 naar het betreffende artikelnummer gezocht (en gegaan).

We moeten met regelmatig rijen en kolommen toevoegen, dus het 'nadeel' dat ik eerder beschreef, maakt dat wat lastiger. Vandaar dat ik nu een 'zoekveld' heb bedacht!

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is :)!
 
Ik heb inmiddels uitgevonden hoe ik een 'zoekknop' maak. Ook heb ik de macro er in staan die automatisch de celinhoud van de eerste cel (kolom A) uit die rij op het klembord plaatst:

Bekijk bijlage Zoeken met behulp van knop.xlsm

De enige vragen die ik nu nog heb:
- hoe krijg ik de inhoud van het klembord automatisch ingevuld in het vak 'E2:F3'?
- is er een manier om er voor te zorgen dat de rechter muisknop nog wel werkt (om bijvoorbeeld een rij in te voegen)?
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je dan het klembord niet voor nodig. Zo gaat het direct:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Sheets("Blad1").Range("E2") = Cells(ActiveCell.Row, 1)
End Sub

Wat er met je rechtermuisknop aan de hand is zou ik niet weten, die werkt hier gewoon zoals verwacht mag worden.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt zo simpel allemaal, haha. Werkt perfect (voor mij), super bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan