Automatisch inspringen Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arthur de Smet

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2001
Wie weet hoe ik dat vervelende automatische inspringen uitzet in Word XP? Ik bedoel dat word, als ik eenmaal een paar alinea's met de tabulator begonnen ben, ervan uitgaat dat dit altijd moet. Ik heb al van alles uitgezet in de opties maar het programma blijft maar etteren, en ik vind ook geen manier om zo'n ongewenste tab weg te halen.

Arthur

Laatst bewerkt:
Word onthoudt instellingen altijd in het "einde alineateken".

Als je dus een Enter geeft vanaf de positie waarop het niet meer moet gebeuren en je selecteert dan de eerste regel van die nieuwe alinea samen met het "Einde alineateken" van die alinea en vervolgens selecteer je bij opmaak NIET het inspringen, dan komt het goed.
Zet anders eerst even "weergeven alineateken" aan op de werkbalk. (Is dat kleine zwarte, min of meer omgekeerde lettertje P naast het percentage dat de beeldgrootte weergeeft,)

Hoi Pasja,

Waar precies kan ik bij opmaak de inspringfunctie uitzetten dan? Of nog beter: kan ik dat automatisme niet standaard uitzetten? Word veroorzaakt hier meer ellende mee bij mij dan dat ik er wat aan heb.

Als het alineaopmaak scherm er niet uitziet zoals in de bijlage, dan zit er iets fout ja.

Het kan ook nog zijn dat jij ooit per ongeluk het inspringen als standaard hebt ingesteld zodat Word altijd opstart met die instellingen. Is dat zo? Start Word altijd op met de door jou ongewenste insrpinginstellingen?

Bijlagen

• scherm.jpg
    scherm.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 1.321
Het is me nu in ieder geval gelukt om het automatisme uit te zetten. Nu nog een manier vinden om de fouten die Word eerder in het document gemaakt heeft te corrigeren. Ik heb zelf nooit zo'n voorkeur ingesteld, maar ik vermoed dat dit eraan ligt dat ik met de Engelse versie werk. In het Engels heb je andere regels voor het inpringen van paragrafen e.d. Nogmaals mijn dank,

Arthur

Dat corrigeren gaat eigenlijk op dezelfde manier:
selecteer alle tekst in je document en open dan het alinea opmaakmenu. Reset / verander de instellingen en overal in je document verdwijnen de inspringingen.

Dat werkt dus bij mij juist niet! Ik selecteer alles, verander de instellingen zodat alles eruit ziet zoals in jouw bijlage, maar in de reeds gemaakte tekst verandert niets, en ik kan ook niets veranderen door bijvoorbeeld een tab weg te halen met backspace. Overigens is bij mij een ding anders dan in de bijlage: ik heb onderaan nog een keuzevakje voor "automatically adjust right indent when document grid is defined". Het vinkje daar haal ik weg, maar het komt steeds weer terug.

Ik heb nu geen tijd meer om het verder uit te zoeken. Zal morgen nog eens proberen of ik ervan af kan komen, en laat het dan nog wel weten.

Arthur

Denk vooral ook aan een eerdere opmerking :

het allerlaatste alineateken !!!!!!!

Vergeet niet om dit in de selectie op te nemen !

Hai, :D

Wat jij wilt gaat eigenlijk tegen de werking van Word in. (Zoals Pasja al schrijft hoort Word de laatst gekozen opmaak te onthouden)

Als je het hele document standaard opmaak wil kies je:
* CTRL+A
* CTRL+SHIFT+N (om het opmaakprofiel Standaard toe te passen)

See Yah! :thumb:

Hoi Joost,

Een beetje late reactie van mij, maar alla. Als ik jou dus goed begrijp kun je Word niet instrueren om niet zelf te formatteren op basis van de rest van het document?

Onhandig hoor. In mijn ervaring doet Word van alles wat ik helemaal niet wil, niet nodig heb, en wat mijn opdrachtgevers ook helemaal niet willen zien.

Als ik bijvoorbeeld inspring bij alinea's, zal hij dat op een gegeven moment automatisch gaan doen. Nu is dat op zich geen probleem, maar Word springt vervolgens ook in na een witregel, en dat is dus in het Nederlands eigenlijk niet de bedoeling.

Arthur

Hai Arthur, :D

Ik heb begrip voor het feit dat jij vindt dat Word niet doet wat (jij) vindt wat ie moet doen!

Word lijkt een makkelijk programma maar dat is het zeker niet.

Jou problemen worden veroorzaakt doordat jij handmatig allerlei opmaak toe wilt passen (Vet/Inspringen..etc...)

Dat gaat opzich allemaal prima maar je moet er rekening mee houden dat Word onthoud wat jij doet en probeert de anticiperen (Blijkbaar voldoet dat voor jou niet)

Deze vorm van Opmaak is zelden zaligmakend en zal vooral bij grote documenten voor problemen zorgen.

Opmaak in Word werkt eigenlijk alleen maar perfect als je "Strikte Opmaak" hanteerd!

Deze bestaat eruit dat je voor ieder type opmaak wat je toe wilt passen een opmaakprofiel maakt. (Teken, alinea, lijst..etc..)

Vervolgens worden de profielen toegepast op de geselecteerde tekst..en geloof mij dan gaat het altijd goed.

Deze methode vereist echter kennis van profielen en vooral discipline om ze juist toe te passen..

Dus voor zij die zo af en toe een briefje maken is de handmatige format functie zeer zeker voldoende..

Werk je echter professioneel aan documenten/boeken dan ontkom je op een gegeven moment niet aan het werken met sjablonen waarin je met opmaakprofielen moet werken..(huisstijl)

Succes! :thumb:

Hallo Joost,

Bedankt voor je antwoord. Ik doe vertaalopdrachten voor uitgevers en over het algemeen willen die nou juist zo weinig mogelijk formattering en speciale tekens. Alleen cursief, inspringen, witregels en dergelijke. Al het overige geef ik aan met codes, die later door de opmakers in het juiste formaat worden gezet.

Maar ik zal me eens verdiepen in die sjablonen en opmaakprofielen.

Arthur

Ik zal deze vraag op opgelost zetten, hoewel hij niet echt opgelost is. Een oplossing is helaas niet zo snel voorhanden: kwestie van berusten dus!

Hai, :D

Ok das mooi...

Hier is inderdaad helaas geen snelle oplossing voor hande...:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan