Automatisch invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hestertje

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2007
Hallo,

Ik ben bezig met de opbouw van een access database voor medische doeleinden, ik wil namelijk patiëntgegevens invoeren. Ik heb nu een aantal formulieren aangemaakt, maar de variabelen lopen flink op. Ik wil dus straks bij het invoeren vanuit patiëntendossiers het een en ander zo soepel mogelijk laten verlopen.
Een onderdeel waar ik veel tijd op zou kunnen besparen is het formulier wat gaat over eventuele uitzaaiingen van de primaire tumor. Indien er sprake is van een uitzaaiing zullen er flink wat gegevens moeten worden ingevuld. Wat ik echter zou willen als de patiënt geen uitzaaiingen heeft dat de andere vrangen automatisch worden beantwoord met 'niet van toepassing'. U moet zich dus voorstellen dat ik begin met de vraag 'metastasen?' waarbij de optie ja/nee/onbekend kan worden gekozen. Ik zou graag willen dat als het antwoord 'nee' is de vervolg vraag operatie ja/nee/niet van toepassing/onbekend, automatisch het antwoord 'niet van toepassing' kiest. Dit geldt ook voor de vervolg vragen chemotherapie/radiotherapie etc. Deze moeten dan allemaalop 'niet van toepassing' springen, zodra metastasen nee is geselecteerd in het formulier. Hoe doe ik dit? Ik heb reeds het topïc "Keuzelijst met invoervak koppelen" bestudeerd, ik begrijp daar echter weinig van. Ook heb ik jullie handleiding hoofdstuk 8 beginners access gelezen, maar ook hier kom ik er niet mee uit. Ben echt access groentje.....

Alvast hartelijk dank
Hester

Je kunt een keuzelijst (ik neem aan dat je het over keuzelijsten hebt?) best vullen met een standaarwaarde, zodat je die überhaupt niet aanvinkt. Probleem met een standaardwaarde is natuurlijk dat die altijd de waarde krijgt. Dus als je voor de vervolgvragen een standaardwaarde invult (n.v.t.) dan blijft die waarde ook staan als je bij de keuze 'metastasen' voor 'Ja' kiest. De gebruiker moet dan zelf de waarden invullen die ingevuld moeten worden. Maar daar staat dan dus al 'n.v.t.'. En ik neem aan, dat je dat dan daar niet wilt zien, en dat de noodzakelijke opties dan dus eigenlijk weer leeggemaakt moeten worden. Althans: dat zou ik dan willen. Want ik kan mij ook nog voorstellen dat je de vragen verplicht wilt laten invullen, en dat bepaalde keuzes niet leeg mogen zijn. En als er 'n.v.t.' staat, is de keuze niet leeg....
Kortom: het maakt niet uit of je linksom gaat of rechtsom, in alle gevallen heb je vragen die een reactie hebben op een aantal andere velden. En dat zul je dus moeten gaan programmeren. Dit zit (nog) niet in de cursus :)

Ik vraag mij overigens af of je dit zelf moet gaan bouwen, gezien je opmerking
Ben echt access groentje.....

Dit riekt naar serieus programmeren, en of je dat dan zelf moet gaan doen?

Bedankt voor de snelle reactie. Ik denk dat u heel terecht opmerkt dat programmeren nu een stap te ver is. Echter uw alternatief van de standaardwaarde "nvt" is denk ik een heel galante oplossing. Ik verwacht namelijk vaker dat het antwoord op mijn hoofdvraag 'nee' zal zijn. Dus in principe scheelt het al veel werk als het formulier inderdaad standaard op nvt staat.
Bedankt!

Graag gedaan :)
Standaardwaarden zijn prima te gebruiken voor velden waarvan het gros van de antwoorden die waarde krijgen. Je kunt daar een hoop werk mee besparen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan