• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch lege cellen voor cijfer 0 aanzien of laten opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gebruik van de functie =SOM is voor mij nieuw.
Als ik dat dan probeer (Excel 2003) dmv die knop, weet ik niet hoe ik verder moet.
Hoe krijg ik de dubbele punt na C5 en dan T5 en welke toets komt daarna om de uitkomst te krijgen? Dat doortrekken snap ik vervolgens wel.
Jullie merken het al, ik ben een zeer onkundige.:shocked:
Uit de aangereikte handleiding van Helpmij, Excel deel 2, pag. 4, laatste zin
'Klik op G18 en type de formule =SOM(G6:G17) in, het totaal wordt netjes opgeteld.'
begrijp ik, dat niet wat ik dacht dat zou dienen te gebeuren, na klikken op SOM, via aanklikken bepaalde cellen in de betreffende regel, deze formule goed tot stand zou komen, met daarbij via een rekentoets (/=delen) de dubbele punt o.i.d. er vervolgens bij krijgen, maar puur door zelf hertypen van de code van de cel, waardoor de juiste formule van die regel ontstond in kolom U!En daarna ENTER. Want daar ging het uitvoeren van het stukje uitleg bij mij de mist in.
Dat gedaan en daarna vulgreep in kolom U naar beneden en nu is de vraag opgelost!
Bedankt voor de ondersteuning!:d:thumb:

Dat doe ik bij deze wel. Jij geeft na veel antwoorden van jezelf en anderen (waarvoor mijn dank) ineens een antwoord (16-03, 22:33 u.), wat ik juist al toepas en volgens mij ook als zodanig duidelijk blijkt en van denk (en dus hier vraag), of er een minder omslachtige wijze zou kunnen zijn.

Als je dit één keer gedaan hebt (bv op regel 5) dan kun je daarna, vóórdat je andere regels gaat invullen, de formule die in U5 staat kopieren naar u6 en verder naar beneden.

ik zou onderstaande formule gebruiken en doortrekken naar onderen. (zie bijlage).
het betreft de gele cellen.
veel eenvoudiger is het volgens mij (echt) niet te maken.

Code:
=SOM(C5:T5)

ctrl C voor te copieren
ctr V voor te plakken

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

P.s. deel 2 van het boek hoef je voor deze formule er niet bij te pakken.
dit wordt in ieder geval behandelt in deel 1 (basisbegrippen).

Bijlagen

Als je dit één keer gedaan hebt (bv op regel 5) dan kun je daarna, vóórdat je andere regels gaat invullen, de formule die in U5 staat kopieren naar u6 en verder naar beneden.
Kopieeren= met de vulgreep, zie ik nu. Dat is ook simpel en handig, en vergelijkbaar met de andere oplossing. Bedankt.

ik zou onderstaande formule gebruiken en doortrekken naar onderen. (zie bijlage).
het betreft de gele cellen.
veel eenvoudiger is het volgens mij (echt) niet te maken.

Code:
=SOM(C5:T5)

ctrl C voor te copieren
ctr V voor te plakken

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

P.s. deel 2 van het boek hoef je voor deze formule er niet bij te pakken.
dit wordt in ieder geval behandelt in deel 1 (basisbegrippen).
Bedankt, duidelijk zo. Geholpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan