Automatisch menu aanpassen door alle pagina's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Csshunter

Ergo: een gewijzigde index-pagina (met goede css-verwijzing en de nieuwe knoppen) moet niet meer door Porta heen, maar rechtstreeks geüpload worden.
Ik heb deze wel gemaakt in Dreamweaver, maar alles 'handmatig' veranderd en ook geen koppelingen laten maken/aanbrengen en opgeslagen in de gewenste directory. Is dit niet goed?

Kan dat met Dreamweaver?

Ik gebruik hiervoor TotalCommander en niet Dreamweaver. Hiermee kun je elk bestand uploaden naar elk gewenste plek. Geen probleem.

Je eerdere reactie moet ik nog bestuderen; morgen regent het geloof ik.

Met vriendelijke groet,
Trulier

O!
TotalCommander ken ik niet, maar een los FTP-programma is prima, dan kan DW de zaak niet in de war sturen.

Maar waar haalt TC de files vandaan? Is dat rechtstreeks uit de DW-map, en kan dat? Moet een in DW aangemaakt bestand niet eerst geëxporteerd worden naar een andere plek op je pc, om 't van daar af te uploaden?
En staan de verwijzingen in zo'n geëxporteerd bestand nog op de goede plek (volgens Kladblok)?
(Ik heb niet het genoegen DW te bezitten, doe alles op de hand; vandaar dit soort vragen!)

morgen regent het geloof ik.
Zou wel eens goed uit kunnen komen. ;)

Groetjes,
CSShunter

Hoi Csshunter

TotalCommander ken ik niet, maar een los FTP-programma is prima, dan kan DW de zaak niet in de war sturen.
Werkt m.i. prima.

Maar waar haalt TC de files vandaan? Is dat rechtstreeks uit de DW-map, en kan dat?

Gebruik ik al jaren en altijd prima gegaan. Ik zie het als een soort verkenner. Je kunt tot op elk nivo en bestand alles kopieren/uploaden naar de plek waar je het hebben wil.

Moet een in DW aangemaakt bestand niet eerst geëxporteerd worden naar een andere plek op je pc, om 't van daar af te uploaden?

Weet ik niet. Misschien iemand anders die die vraag kan beantwoorden,

En staan de verwijzingen in zo'n geëxporteerd bestand nog op de goede plek (volgens Kladblok)?
Heb index-bestand gedownlaod en geopend via de kladblok en er is niets aangepast.

Groetjes,
Trulier

Hoi Trulier,
[edit]Deze wordt ingehaald door de volgende post![/edit]
Moet een in DW aangemaakt bestand niet eerst geëxporteerd worden naar een andere plek op je pc, om 't van daar af te uploaden?
Weet ik niet. Misschien iemand anders die die vraag kan beantwoorden
Die mag zich melden! :)

Intussen snap ik nog steeds niet waarom het niet lukt. Met TotalCommander worden de pagina's 1:1 geüpload naar de server, dus als het verkeerd op de server staat, moet het onheil al eerder zijn gebeurd.
Proberen er achter te komen ...
  • Als je lokaal een pagina met Dreamweaver hebt aangepast (bv. de pagina /foto-racine/album/index.html) *) met de nieuwe knoppen en link naar de goede beautefoto.css , en in DW hebt opgeslagen, geeft DW dan wel een goede preview?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Nieuw idee! :D ::::: Het uitzoeken van de oorzaak lekker verschuiven naar een heel erg regenachtige herfstdag, en het recht voor z'n raap in orde maken. :)
D.w.z.:
(Niet meteen met fase1 beginnen: die is ter illustratie van m'n zoekproces!)

Fase 1
  1. Even op je C-schijf (of andere schijf) een nieuw mapje "Albumwerk" of zoiets aanmaken.
  2. Met TotalCommander de nog niet goede index.html'len van de albums downloaden naar die map.
    NB: omdat ze allemaal index.html heten, er wel de naam van het album voorzetten bij het opslaan!
    Bv. "furie-index.html" enz.
  3. Deze index-pagina's openen in Kladblok (of Notepad++ als je mooie kleurige codes wilt zien), en met de hand aanpassen. Opslaan met codering utf-8 (niet: ANSI).
  4. Per pagina met TC weer uploaden naar z'n stekkie, en even checken of alles in orde is.
  5. Met TC op de server de naam terugwijzigen in index.html, nadat je daar de oude index.html verwijderd hebt.
Ik heb 't even geprobeerd, en wat er moet gebeuren om ze in orde te krijgen valt eigenlijk nogal mee.
Even checken ...
Er zijn als ik het goed heb 25 album-pagina's, waarvan er een aantal al goed zijn.
Dus de regenbui hoeft maar maximaal 2 uur te duren, en alles is in orde. :d

++++++++++

Fase 2: Nog een experiment!
De verbeterde racine-pagina een beetje overzichtelijker gemaakt, wat gecomprimeerd en valid xhtml1.0 Strict van gemaakt.
  • Is deze geworden: www.developerscorner.nl/csshunter/tests/racine-index.html
  • Nog steeds maar 5 dingetjes aan te passen voor een andere album-pagina.
  • Maar veel makkelijker, als je deze pagina als model gebruikt: dan hoef je geen oude pagina te downloaden en te verbeteren, maar maak je gewoon een nieuwe!
  • Die hoeft alleen maar geüpload te worden.
Even checken ...
Deze methode wint de etappe en de Toer! :thumb:
Is ook meteen Internet Explorer-geschikt, hoeft niets extra's voor te gebeuren.
De regenbui hoeft nu nog maar 35 minuten te duren, en het kan ook om even af te koelen op een zonnige dag.

Ziezo!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS: Het is bij aanpassing nr.1 redelijk uitkijken met de mapnaam heb ik gemerkt. Bij Altesse is de goede: http://www.beauterustique.nl/images/foto-altesse/album/album/ (met twee keer een album-map). Ik had 'm eerst op http://www.beauterustique.nl/images/foto-altesse/album/ staan, en snapte maar niet waarom ik bruine i.p.v. donkergrijze kadertjes kreeg.
Heb er maar een speurhond op losgelaten. Moest even zoeken, maar vond 'm.

Laatst bewerkt:
Hoi CssHunter

Verhaal is duidelijk. Zoals in fase 2 ben ik gisteren al gestart. Alleen geen opgeschoond index-bestand gebruikt.
Oefening baart kunst, dus .........

Heb toch nog een vraag: zowel in http://www.developerscorner.nl/csshunter/tests/racine-index.html en ook in
http://www.developerscorner.nl/csshunter/tests/altesse-index.html wordt verwezen naar de stylesheet die zich 'diep' in een totaal andere map (http://www.beauterustique.nl/images/foto-fragile/album/ext/css/beautefoto.css) bevindt. Kan niet verwezen worden naar de stylesheet die zich bevindt in de map /images?

Het is bij aanpassing nr.1 redelijk uitkijken met de mapnaam heb ik gemerkt. Bij Altesse is de goede: http://www.beauterustique.nl/images/foto-altesse/album/album/ (met twee keer een album-map). Ik had 'm eerst op http://www.beauterustique.nl/images/foto-altesse/album/ staan, en snapte maar niet waarom ik bruine i.p.v. donkergrijze kadertjes kreeg.
Heb er maar een speurhond op losgelaten. Moest even zoeken, maar vond 'm.

Had ik al gemerkt; zo waren er meer. Is al opgeschoond, maar moet ik nog uploaden.

Dank je wel voor je vele hulp. Nu durf ik ook deze fotopresentatie aan te pakken op de andere site.

trulier

Hoi Trulier,
Kan niet verwezen worden naar de stylesheet die zich bevindt in de map /images?
Je bedoelt het identieke stylesheet dat in de map van het betreffende album zit?
Ja, dat kan ook, maar dan heb je hetzelfde stylesheet er 25 keer in zitten, en wordt er bij het opentrekken van een nieuw album steeds een "nieuw" stylesheet gebruikt. De browsers zien niet dat de inhoud hetzelfde is als het op een andere plaats staat, dus moeten ze wel.
Betekent: bij elk album moet dus het zogenaamde eigen stylesheet opgehaald worden, en dat is downloadtijd. Maar hetzelfde stylesheet was al binnengehaald met het vorige album; dus je kan er net zo goed ééntje hebben, die je aan alle albums koppelt. Welke dat is en waar ie in je mappenboom zit, maakt niet uit.
Heeft ook nog het voordeel: mocht je ooit nog eens iets in de styles van de albums willen veranderen (bv. toch een andere achtergrondkleur), dan hoef je dat maar 1 keer te doen i.p.v. de hele roedel.
(Hetzelfde zou je trouwens ook met de identieke javascripts kunnen doen. Het Porta-volk heeft er waarschijnlijk niet aan gedacht dat je meer dan 1 album op een site hebt, dus Porta begint bij elk album vrolijk overnieuw alsof er niets aan de hand is.)

Is al opgeschoond, maar moet ik nog uploaden.
Keurig! :thumb:

Heel veel succes verder!
Groetjes,
Hunter IV de la Beauté CSS des Aiguilles Rouges

Puntjes op de i

Hoi Csshunter
sorry ik bedoel Hunter IV de la Beauté CSS des Aiguilles Rouges[

Welke dat is en waar ie in je mappenboom zit, maakt niet uit.
Dus hetzelfde procedé en routingomschrijving als met een 'normale' stylesheet?

En nu het puntje: als ik in IE8 vanuit de Porta album terug ga naar de vorige pagina (maakt niet uit of het met de button of met de <pagina-terug knop>) krijg je even een bibberbeeld (1 sec?). Dit is bij FF niet.
In de Porta-album die niet de aangepaste stylesheet gebruikt, is dit niet. Enig idee? En uiteraard als er een oplossing is?

Groetjes,
Trulier

Dus hetzelfde procedé en routingomschrijving als met een 'normale' stylesheet?
Yes!

En nu het puntje: ...
Altijd weer Internet Explorer! :mad:
Tja, geen idee... Bij mij in IE7 lijkt het alsof de regels uit het stylesheet even losgelaten worden, waardoor de 9 thumbnails en de grote foto een pixel of 20 naar rechts flipperen, alvorens de pagina wordt verlaten. Hoe het komt? Misschien iets in het Porta-script, want al met al is het een puur ingewikkelde actie om zo'n album er op te krijgen. Wellicht dat IE te traag is omdat bij een page-exit nog allemaal te kunnen volgen.

Ik heb bedacht dat je dan bij een klik op een knop voor een andere pagina eerst een scriptje het hele Porta-deel vlug onzichtbaar laat maken ( display:none; ) voordat de actie van het verlaten van de pagina gestart wordt.
Dat werkt in IE (7), maar geeft troubles in andere browsers: als je dan terug-van-weggeweest weer naar de albumpagina gaat met de terugknop, blijft het album-gedeelte onzichtbaar.
Vandaar een Conditional-Comment constructie voor in de <head>:
HTML:
<script type="text/javascript"> 
	function exit(){
	// niets doen voor andere browsers dan IE
	}
</script>

<!--[if IE]>
	<script type="text/javascript"> 
	function exit(){
	var hide = document.getElementById('mainlayer');
	hide.style.display='none';
	}
	</script>
<![endif]-->
In de html komt dan:
HTML:
<!-- aanpassen (4)--><p>
   <a href="http://www.beauterustique.nl/racine.php"  onclick="exit();">Pagina Racine</a>
   <a href="http://www.beauterustique.nl/fotos.php"   onclick="exit();">Fotopagina</a>
   <a href="http://www.beauterustique.nl/sitemap.php" onclick="exit();">Sitemap</a></p>
Misschien is dat wat?
(IE8 kan ik nu niet testen; misschien moet het worden <!--[if lt IE 8]>)

Blijft nog 1 minpuntje voor IE(7) over: als je op een albumpagina over 1 van de bovenste 3 knoppen hovert, springt het blokje met de 9 thumbnails een paar pixeltjes omlaag (en blijft daar vervolgens staan). Dat lijkt op een klassieke IE-peekaboo bug, maar ik kan 'm er met de oude trukendoos niet uit krijgen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi Csshunter

Het bibberen blijft iets in IE. Ik laat het erbij, tenzij iemand nog komt met een oplossing.
FF is toch de browser die ik gebruik.
Ik ben tevreden (eigenlijk lieg ik, want ik ben nooit tevreden) en heb veel geleerd.
Ik laat deze site los.
Dank je wel voor alle hulp.

Met vriendelijke groet,
Trulier

Laatst bewerkt:
Is de php include wel google vriendelijk? Ik wil namelijk mijn halve site erop laten draaien.

Hoi vbuitvinder,
Ja hoor, hartstikke! :)

PHP is namelijk serverside, en wat er met een php-include ingeplakt wordt, wordt er ingeplakt vóórdat de pagina naar de bezoeker gaat.
Dus ook voordat de pagina naar de Google-bot gaat.
Als je als bezoeker of Google-bot de html-code opvraagt, zie je dan ook geen enkel verschil tussen een pagina met een php-include en een pagina waar je die include als harde code zelf ingeplakt hebt.

Probeer bv. maar met deze pagina: contentloos.php.

• Wat er hier aan php-includes in het bestand is opgegeven, kan je zien in de broncode van deze: contentloos.htm.
    Dat bestand is geüpload met de .php-uitgang en staat dus op de server als de "contentloos.php", zodat de php-machinerie op de server zijn werk kan doen.
  • Maar wat er als resultaat uit dit php-bestand komt is hetzelfde (ook qua broncode) als deze: contentloos-integraal.htm.
  • De includes waren in dit geval de kop en het menu (zie broncode): includes/kop.htm en includes/menukolom.htm.

En ten overvloede:
De Google-bot ziet hetzelfde als wat een pure tekst-browser van de pagina ziet.

Dus je kan gerust je halve of hele site op php laten draaien.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan