• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch nummer of letter geven

• Onderwerp starter Onderwerp starter jchoi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jchoi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jul 2021
Hi,

ik wil graag automatisch bij kolom C een nummerreeks op volgorde geven voor wat in kolum B staat. ( en dan eventueel op Alfabetisch letter geven ( 1=A, 2=B, etc.) dit kan ik doen door formule: =DEEL("ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ";@C:C;1))

maar het kan zijn dat in kolom B de waarde Auto bijv in C9 weer terugkomt. deze moet dan niet automatisch 4 worden.
eerst dacht ik dat ik volgende formule kan gebruiken om nummer te geven =ALS(B3=B2;C2;C2+1) voor de nummerreeks in colum C, maar dat geeft dus problemen bij C9, hier geeft het resultaat waarde 4 ipv gewenste waarde 1.

wat voor formule in kolom C kan ik gebruiken voor mijn gewenste resultaat?

mvg Jin

Bijlagen

Gebruik in D2:

PHP:
=CHAR(64+C2)

=CHAR(64+C2)
dit formule geeft ongeldige naam error.

=DEEL("ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ";@C:C;1)
werkt en is in principe prima, want in kolom B zou niet meer dan 26 verschillende namen bevatten.

Je hebt spaties staan in kolom B en dat zorgt voor problemen. Eerst die spaties verwijderen. Bedoel je in C2 en dan doortrekken:

Code:
=ALS(B2="auto";1;ALS(B2="fiets";2;ALS(B2="brommer";3;ALS(B2="boot";4))))

Laatst bewerkt:
Hetzelfde verhaal als @Senso.

Code:
=VERGELIJKEN(B2;{"auto";"fiets";"brommer";"boot"};0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan