Automatisch omrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gangstalaz

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2010
Hallo,

Ik werk met access 2003 en heb hier een probleem die ik zelf niet kan oplossen.
Ik heb een formulier gemaakt waar het bedrijf artikelen mee kan opzoeken van verschillende leveranciers en bestellingen mee kan maken.
Hier mijn vraag:
Dan komt het soms ook voor dat de leverancier 10 boren voor 29,26 verkoopt terwijl je er maar 4 nodig hebt. (zie bijlage) Dus ik wil graag dat wanneer ik het getal 10 in 4 verander, dat de prijs 29,26 --> 11,70 wordt.
Graag zou ik willen weten hoe ik dit in het formulier kan krijgen.

Alvast Bedankt!

Groeten,

Ciri

Bijlagen

• formulier.JPG
    formulier.JPG
    48,4 KB · Weergaven: 48
Je gebruikt blijkbaar een formulier Leveranciers, waarin je als gegevensbron artikelen bijhoudt? Laten we voor het gemak er maar vanuit gaan dat het een Artikelenformulier is, waarin je per artikel aangeeft welke leverancier dat levert. Normaal gesproken lijkt me dat je toch het veld Aantal stuks en Prijs niet aan elkaar wilt koppelen, tenzij je dat als standaard optie gaat gebruiken, in welk geval je een extra veld nodig hebt. Je krijgt dan een veld voor Stuksprijs, een veld voor Aantal per verpakking, en een veld Prijs. Als je dan het aantal per verpakking verandert, zou de waarde in Prijs dan ook moeten veranderen. Als je, zoals je nu waarschijnlijk doet, de gegevens hard inklopt, dan zul je niet willen dat er standaard een berekening op het prijsveld plaatsvindt, want dan gooi je in één keer al je prijzen overhoop...
Dus mijn vraag is eigenlijk: is dit een eenmalige actie, of moet de prijs altijd voor alle artikelen worden herberekend?

Je gebruikt blijkbaar een formulier Leveranciers, waarin je als gegevensbron artikelen bijhoudt? Laten we voor het gemak er maar vanuit gaan dat het een Artikelenformulier is, waarin je per artikel aangeeft welke leverancier dat levert. Normaal gesproken lijkt me dat je toch het veld Aantal stuks en Prijs niet aan elkaar wilt koppelen, tenzij je dat als standaard optie gaat gebruiken, in welk geval je een extra veld nodig hebt. Je krijgt dan een veld voor Stuksprijs, een veld voor Aantal per verpakking, en een veld Prijs. Als je dan het aantal per verpakking verandert, zou de waarde in Prijs dan ook moeten veranderen. Als je, zoals je nu waarschijnlijk doet, de gegevens hard inklopt, dan zul je niet willen dat er standaard een berekening op het prijsveld plaatsvindt, want dan gooi je in ��n keer al je prijzen overhoop...
Dus mijn vraag is eigenlijk: is dit een eenmalige actie, of moet de prijs altijd voor alle artikelen worden herberekend?

Nou ik heb net eve met de magazijnmedewerker gepraat. Het is de bedoeling dat alle artikelen per stuk moeten worden uitgedrukt. Dit is gewoon even de artikelenlijst aanpassen. Dat lukt me wel.
Maar de bedoeling is het volgende.
Wanneer er staat dat 1 artikel 2,50 is en zij in het veld "aantal" 4 intikken, dat er 10 euro komt te staan bij het veld nettoprijs. Dit moet voor alle artikelen te doen zijn.
Sorry dat ik me vraag heb moeten aanpassen.

No problemo! Maar dat brengt mij dus op een eerder puntje dat ik al aanhaalde: je mist dan een veld! Je hebt wel het veld Aantal, en je hebt het veld Netto Prijs, maar je hebt dus niet het veld Stuksprijs (o.i.d.). En dat heb je nodig om een berekening te kunnen maken voor het veld Netto prijs.

No problemo! Maar dat brengt mij dus op een eerder puntje dat ik al aanhaalde: je mist dan een veld! Je hebt wel het veld Aantal, en je hebt het veld Netto Prijs, maar je hebt dus niet het veld Stuksprijs (o.i.d.). En dat heb je nodig om een berekening te kunnen maken voor het veld Netto prijs.

ik heb het veld "stuksprijs" toegevoegd waar een bedrag per stuk komt te staan. Wat moet ik nu doen?

Ik zou nu bij de twee velden [Aantal] en [Stuksprijs] een procedure maken bij de gebeurtenis <Na Bijwerken>. Die ziet er dan als volgt uit:

Code:
Private Sub StuksPrijs_AfterUpdate()
    Me.cboArtikel.Requery
    Me.NettoPrijs = Me.StuksPrijs * Me.Aantal
End Sub
En bij het veld Aantal:
Code:
Private Sub Aantal_AfterUpdate()
End Sub
Op zich hoef je de procedure maar bij één veld neer te zetten, maar je wilt waarschijnlijk zowel Aantal als Prijs willen kunnen veranderen, en dan moet hij in beide gevallen uiteraard de prijs opnieuw berekenen.
Het veld Nettoprijs houdt dus gewoon als Besturingselementbron het veld uit de tabel.

Ik zou nu bij de twee velden [Aantal] en [Stuksprijs] een procedure maken bij de gebeurtenis <Na Bijwerken>. Die ziet er dan als volgt uit:

Code:
Private Sub StuksPrijs_AfterUpdate()
    Me.cboArtikel.Requery
End Sub
En bij het veld Aantal:
Code:
Private Sub Aantal_AfterUpdate()
End Sub
Op zich hoef je de procedure maar bij één veld neer te zetten, maar je wilt waarschijnlijk zowel Aantal als Prijs willen kunnen veranderen, en dan moet hij in beide gevallen uiteraard de prijs opnieuw berekenen.
Het veld Nettoprijs houdt dus gewoon als Besturingselementbron het veld uit de tabel.

Octafish. Je bent echt super man!!
Heel erg bedankt! Werkt perfect!

Mag je de vraag ook nog op Opgelost zetten ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan