• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch pronostiek blad voor voorjaarseizoen wielrennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pthd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 apr 2016
Berichten
4
Hallo,

Voor enkele vrienden organiseer ik een pronostiek mbt de voorjaarsritten wielrennen. Dit blijkt zeer succesvol te zijn want volgend jaar willen er al 13 nieuwe kandidaten meedoen. Om de werklast zo laag mogelijk te houden en foute optellingen te vermijden zou ik mijn Excel sheet zoveel mogelijk willen automatiseren.

Waar ik hulp bij nodig heb:

help-forum-pic.jpg Onderaan heb ik 3 cellen onder elkaar die telkens de namen bevatten van de 3 renners die op het podium staan. Wat ik zou willen doen is het volgende: als een vriend een correcte naam gegeven heeft in zijn pronostiek, dan krijgt hij automatisch het correcte aantal punten in de cel naast de correcte naam. Indien er geen correcte namen in zijn top3 staan, dan krijgen alle verkeerde namen de '0-score' naast deze namen.

Heeft iemand een idee hoe dit kan gerealiseerd worden? Indien meer info nodig zou zijn dan vraag je het gerust.

Alvast vriendelijk bedankt!

Je kan mijn Excelbestand hier downloaden: http://users.telenet.be/brechtboelens/
 
Laatst bewerkt:
Vind je het niet raar dat iemand die Cancellara op 1 heeft en Sagan op 2 (incorrecte uitslag) net zoveel punten krijgt als iemand die het wél juist heeft ingevuld?
 
Vind je het niet raar dat iemand die Cancellara op 1 heeft en Sagan op 2 (incorrecte uitslag) net zoveel punten krijgt als iemand die het wél juist heeft ingevuld?

De volgorde doet er niet toe. Er worden 3 namen opgegeven en als 1 van je drie namen 1e wordt dan krijg je 3 punten (bij sommige ritten speel je voor dubbele punten, zoals bij de RVV bvb), als 1 van je drie namen 2e wordt krijg je 2 punten en 1 punt als hij derde wordt.
 
Ik heb voor u 'Omloop Het Nieuwsblad' gedaan.
 

Bijlagen

  • Pronostiek Koers 2016_NM(cobbe).xlsm
    36 KB · Weergaven: 66
Ik heb voor u 'Omloop Het Nieuwsblad' gedaan.

Dank u zeer. Echter, ik zie niet wat je gedaan hebt (=punten(C7)??). Het lijkt ook helemaal niet te werken. Als ik onderaan in de "winnaarlijst" een andere naam zet worden nergens de punten geüpdatet.

Misschien hebben we een andere versie van Excel en werkt het daarom niet? Ik heb de 2013 versie...

Alvast bedankt voor je reply!
 
Het werkt natuurlijk wel, maar je moet wel de Beveiligingsoptie aanpassen naar midden.
 

Bijlagen

  • Pronostiek Koers 2016_NM(cobbe).xlsm
    37,6 KB · Weergaven: 56
@Cobbe, Volgens mij heeft de TS wel een klein beetje gelijk. Een UDF ververst standaard de formules niet. Is natuurlijk wel op te lossen maar volgens mij is het ook wel met een redelijk eenvoudige formule op te lossen.:d

@pthd,
Om fouten te voorkomen kan je beter gebruik maken van keuze lijsten om gegevens te selecteren. Hiermee reduceer je het risico op typos's tot nul. Obv het voorbeeldbestand kom ik tot de volgende formule.
PHP:
=IF(C7="";"";IFERROR(ABS(INDEX(B$70:B$72;MATCH(C7;C$70:C$72;0);0)-4);0)*IF(D$3="x2";2;1))
 

Bijlagen

  • Pronostiek Koers 2016_NM.xlsb
    22,3 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Bovenaan in de code van @Cobbe.
Code:
application.volatile
 
@Cobbe, Volgens mij heeft de TS wel een klein beetje gelijk. Een UDF ververst standaard de formules niet. Is natuurlijk wel op te lossen maar volgens mij is het ook wel met een redelijk eenvoudige formule op te lossen.:d

@pthd,
Om fouten te voorkomen kan je beter gebruik maken van keuze lijsten om gegevens te selecteren. Hiermee reduceer je het risico op typos's tot nul. Obv het voorbeeldbestand kom ik tot de volgende formule.
PHP:
=IF(C7="";"";IFERROR(ABS(INDEX(B$70:B$72;MATCH(C7;C$70:C$72;0);0)-4);0)*IF(D$3="x2";2;1))

Super! Deze doet exact wat ik wil :)
De oplossing van Cobbe bleef raar doen, hoewel dat wel aan mezelf zal liggen (ik ben nogal groen achter de oren als het op Excel aankomt).
Hoe het ook zij, mijn probleem is opgelost en ik wil jullie allen hiervoor danken!

Gegroet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan