• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch reeks van knip en plakopdrachten uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Protput

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2012
Kan je in excel een reeks knip en plakopdrachten programmeren?

Het betreft het document in bijlage:

In het blad "sectoren" geef ik in kolom H vanaf cel H52 een kolom met waarden in. Hij vormt deze waarden om en zet die in kolom B vanaf B51.
Vervolgens gaat hij via verticaal zoeken en een verdeelsleutel (op blad loon_pc_sectie), verschillende waarden ingeven in het blad sectoren van E3 tot F43.

Deze waarden kopieer ik nu manueel en zet ze in het 3e blad "cijfers" bij het juiste kwartaal.

Kort gezegd, ik kopier waarden van het kwartaal in kolom H, en het resultaat hiervan kopier ik en zet ik in het blad "cijfers".

Nu vraag ik mij af: Kan je excel dit laten doen? Want ik moet dit bijna 100 keer opeenvolgend doen...
Kan hij uit een andere excelfile een kolom kopieren naar kolom H, dan de uitkomst kopieren naar blad "cijfers", en dan de volgende kolom kopieren, weer kopieren naar "cijfers" maar 1 kolom ernaast, enz...

Ik hoop dat mijn uitleg min of meer duidelijk is :-)

Bijlagen

Het is niet zo ingewikkeld om een macro te schrijven die automatisch de gegevens in het bestand plakt maar vanwaar de mededeling dat dit 100 keer moet gebeuren? Als ik naar het bestand kijk, dient dit 1 * per kwartaal te geschieden.
Is het steeds hetzelfde bestand dat geopend moet worden?
Kan je een voorbeeld van dat bestand plaatsen zonder gevoelige informatie.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste,

Bedankt voor je reactie.
De cijfers moeten de eerste keer van 2000 tot 2024 ingegeven worden (telkens 10 jaar voorspellingen).
Nadien krijg ik elk kwartaal nieuwe voorspellingen dus zou ik elk kwartaal de oefening 40 keer moeten doen.

Het gaat over het bestand in bijlage.
Bij het blad "arbeiders" komen de cijfers van het kwartaal in kolom H van het bestand uit mijn eerste post. Bij het plakken vorm ik ze om zodat ze van een rij naar een kolom gaan.
deze cijfers komen dan van H52 tot en met H185. De rij uit het blad bedienden wordt gekopierd van kolom B tot en met X (enkel de paritaire comités die beginnen met 2) en worden geplakt van H186 tot en met H208.

Nadien doet het bestand uit mijn eerste post alle nodige berekeningen, en zou E3 tot F43 gekopierd moeten worden in het juiste kwartaal in blad "cijfers".

De opdrachten die moeten gebeuren zijn niet ingewikkeld, maar ik heb weinig ervaring met macro's.
Waar kan ik hierover goede info vinden zodat ik dit kan doen? Of is dit te moeilijk voor een volkomen leek? :-)

In bijgevoegd bestand zit de code.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RGEQUJTN4CEY.xlsm

Ik heb de code al laten runnen.
Voor het gemak heb ik eerst het andere bestand geopend en vervolgens de macro gestart.
Je zou met VBA het andere bestand kunnen laten openen en sluiten zodat je dit niet handmatig hoeft te doen.

Veel beginners gaan cel voor cel wegschrijven.
Dat kost heel veel tijd. Door de gegevens te verzamelen in een array kan je veel sneller wegschrijven en hoef je het andere bestand niet geopend te houden. Als je (zoals je zegt) een volslagen leek bent, zou ik arrays maar even laten zitten en stap voor stap met kleine stukjes code VBA eigen maken. Op internet en op dit forum is veel code te vinden.
Bovendien kan je het ook hier vragen mocht je vast komen te zitten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hartelijk bedankt Roncancio, ik ga het eens bekijken!!

Ik zal mss best die arrays even achter wege laten :-)

Top!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan