• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch regel uit een categorie genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Santekraam

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Goedendag,

Ik ben voor mijn broertje een boekhoudprogramma aan het bouwen. Nu heb ik die al redelijk af maar nu wil ik het een en ander automatiseren ipv dat met de hand te moeten doen en daar fouten in maken.

Op blad 1 staan de inkomsten. Deze kunnen verdeeld worden een aantal categorieën door middel van een dropdown menu. In het voorbeeld heb ik 'omzet' en 'verhuur' staan. Ik wil daar 'diversen' aan toevoegen. Dit doe je op blad 3. Als daar 'diversen' aan wordt toegevoegd wordt deze automatisch aan het dropdown menu op blad 1 toegevoegd.
Op blad 2 staat een samenvatting van blad 1. Ik heb handmatig de eerste 2 categorieën gemaakt en de bedragen die bij die categorie horen worden automatisch bij elkaar opgeteld. Als 'diversen' aan de categorie wordt toegevoegd wil ik dat deze automatisch op blad 2 'diversen' toevoegt en de berekening die er achter staat genereert. Als ik de categorie weer weg haal moet deze op blad 2 ook weer verdwijnen.

Is wat ik wil mogelijk? En zo ja, hoe doe ik dat?

Bekijk bijlage voorbeeld 1.xlsx

Alvast bedankt,
Santekraam

Blad3 gebruik je voor de lijst van categorien maar dat kun je toch ook meteen van Blad2 halen?

Je had op Blad!B2 een paar $-tekens niet gezet waar ze wel zouden moeten en je had de categorie hard in de formule gezet: =SUMIFS(Blad1!C2:C4;Blad1!D2:D4;"omzet"). Kun je beter niet doen, maar verwijzen naar A2.

Ik heb paar aanpassingen gedaan, zie bijlage.

Groet.Bekijk bijlage voorbeeld 1 v2.xlsx

PS Moderator: hoe wordt voorkomen dat er automatisch een smiley gezet wordt waar : D staat zoals in range D2 : D4 (maar dan zonder spaties)?

Dank je wel voor je antwoord daan108. De aangepaste formules zal ik eens goed gaan bestuderen.
De reden van de aparte gegevens op Blad 3 is dat dit niet de enige gegevens zijn die ik in een lijst heb staan. Voor het overzicht wil ik dit graag op een apart tabblad hebben.

Het is helaas niet helemaal wat ik zoek. Het is misschien opgevallen dat de rij in de categorie oneindig kan worden uitgebreid. Helaas is dit niet mogelijk met de aanpassingen die gedaan zijn. Dit zijn een van te voren bepaalde hoeveelheid plaatsen die gebruikt worden. Ik zoek meer flexibiliteit.

Wat ik eigenlijk zoek is een formule die een regel toevoegt op het moment dat er een categorie wordt toegevoegd. In deze nieuw ontstane regel de naam van de categorie komt te staan en de formules die erbij horen.

Ik hoop dat ik het doel nu wat duidelijker heb uitgelegd.

Alvast bedankt,
Santekraam

Je moet in Excel hetzij vooraf een inschatting maken van het aantal regels dat je nodig hebt en daarop de formules (kolomlengte, bijvoorbeeld 1000 of 5000 regels) aanpassen, of je moet een macro gebruiken. Alleen met een macro kun je een formule aan een cel die eerst leeg was toegevoegen op het moment dat er een item bijkomt.
Als je geen macro wilt gebruiken kun je eventueel wel een waarschuwing geven als het aantal items het aantal gereserveerde regels overschrijdt. De gebruiker moet dan zelf de regels doorkopieren. Dat is niet ideaal.

Wat ook kan is een draaitabel gebruiken. Heb ik echter geen ervaring mee.

Ik heb er geen probleem mee om een macro te gebruiken. Ik heb net even lopen snuffelen op internet om te kijken wat er beschikbaar is. Dit is behoorlijk wat. Ik denk dat ik daarmee er wel uitkom. Mocht je een kant en klare oplossing hebben liggen, schroom je niet en deel deze.

Het is mij nu duidelijk dat het mogelijk is. Dat is niet iets wat ik vooraf had gedacht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan