automatisch relaties maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je overschat de kennis van de Franse taal bij de forumgebruikers denk ik :). Al zullen de Belgische lezers er minder moeite mee hebben dan de 'Ollanders zoals ik. Maar je Excel kan inderdaad het beste opgesplitst worden in meerdere tabellen. Sterker nog: wil je de db optimaal laten werken, dan zul je wel moeten! Hoe, dat is toch een beetje aan jou. Wat je dan in ieder geval moet doen is het volgende:
1. Verdeel je gegevens (kolommen) in blokken die elkaar horen. Alle kolommen die samen de liftgegevens van één lift vormen, horen in beginsel bij elkaar in een tabel. Geef elke lift een uniek nummer (als die dat nog niet heeft)
2. De handelingen die je daarop uitvoert horen óók bij elkaar. Omdat je moet weten welke actie bij welke lift hoort, moet je in dat blok ook een kolom opnemen voor het LiftID. En zo loop je alle gegevensblokken door tot je alles hebt teruggebracht tot de kleinst mogelijke gegevensgroepen.
3. Importeer die tabellen vervolgens in Acces en maak van de juiste velden sleutels. Deze sleutels gebruik je om de tabellen weer te koppelen.

Het hele proces staat uitgebreid, met voorbeelden, beschreven in de Access cursus in de Handleidingen sectie. Ik zou zeggen: lees die eens door!
 
Ja dat Frans maakt het er inderdaad niet eenvoudiger op. uiteindelijk zal ik ook aan de hand van deze informatie moeten rapporteren aan de klant. Dus moet ik alles in het Frans doen.

Ik heb ondertussen een tabel gemaakt met alle lift gegevens en eentje met alle acties (incl ID lift)
nu om deze te koppelen kan ik blijkbaar enkel handmatig

Of is er een mogelijkheid om alle elementen die vaker voorkomen automatisch samen te steken?

Ik heb nu een derde tabel met de koppeling van Lift ID met actie ID
enkel krijg ik die niet gekoppeld met de andere velden.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/103155974/Access/14007.003%20Lot%201%20Commissioning%20.accdb
 
Een koppeling tussen tabellen maak je altijd maar één keer, dus er zit geen enkele winst in het automatiseren van dat proces. Je bent schat ik 10 keer meer tijd kwijt om de noodzakelijke code te schrijven dan om in je venster Relaties een veldje van tabel1 naar tabel2 te slepen. Sterker nog: die tijd die ik nodig heb om het op te schrijven is al 6 keer zo lang :).
 
Spijtig :(, ik had echt gehoopt dat er een eenvoudigere manier was. dan maar manueel.

Voor het maken van de twee statussen had ik ook weer voor elk een tabel in gedachte.
In die tabellen zitten: Lift ID, Actie ID en vervolgens status met opmerkingen en ook Status ID.
om een beetje een logboek bij te houden zou ik de mogelijkheid open laten om verschillende statussen toe te laten bij eenzelfde Lift ID en Actie ID.

Maar nu m'n vraag: Kan ik of wel via een formulier of via een rapport celopmaak laten aanpassen volgens waardes? zoals nu ook gebeurd in de tabel?:confused:
 
Handmatig is de eenvoudigste manier; elke andere manier is omslachtiger :). Bovendien: een heel belangrijk aspect in een database is nou juist het bewaken van de juiste koppelingen en instellingen. Dat moet je niet eens wíllen automatiseren! En als je dat dan toch doet, dan doe je dat voor een volledige database; dan bouw je dus ook de tabellen vanuit code op.
En relaties leggen is echt heel simpel. Sterker nog: ik heb ooit een cursus Access aan blinden gegeven, en zelfs blinde mensen konden de relaties maken... Ok, het duurde wat langer dan bij zienden, maar toch :D.
 
Laatst bewerkt:
Wat je andere vraag betreft: die snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Om te beginnen: bedoel je met statussen verschillende soorten velden? Dat is niet duidelijk. Doorgaans heb je één tabel Status met alle mogelijkheden. In je formulieren koppel je die middels keuzelijsten aan een veld. Twee keer een veld Status lijkt mij erg onhandig/verwarrend. Misschien moet je de db zelf er eens bij posten met wat je nu hebt; dan kunnen we zien wat je aan het doen bent.
 
relaties.JPG
hierbij de een overzicht van de gemaakte tabellen en de relaties die ik heb gemaakt.
Ik ga morgen de gegevens proberen in te voegen. ik zal dan ook de database opnieuw uploaden.
 
Ik zie wel wat dingen die ik niet snap. Om te beginnen: waarom overal Outer Joins? Is helemaal niet nodig, en alleen maar foutverhogend. Gebruik Inner Joins (optie 1) want die heb je het hardst nodig. Verder snap ik niet waarom Acties tussen cxKone (wat is dat voor tabel?) en Liften zit, terwijl die twee tabellen ook nog eens rechtstreeks aan elkaar zitten. Erg onlogisch.
 
En op basis van welke velden wil je dat zien? Ik schat dat [Controle] wel "OK" moet zijn... maar verder?
 
Laatst bewerkt:
"Status Document CX kone" van één lift moeten allemaal op OK en/of n/a staan.
en "Status Controle" mag niet allemaal op OK en/of n/a staan.

Zo zou ik liefst een lijst krijgen met welke liften kunnen worden gecontroleerd en welke niet.
 
Ik begrijp nu even niet waar je heen wilt. Dus eerst maar even het principe uitleggen van filteren :). Daarbij is je vraagstelling niet helemaal duidelijk:
Ik zou graag alle liften zoeken die volledig zijn gecontroleerd en de documenten allemaal Ok zijn.
Dat kan je namelijk op meerdere manieren uitleggen. En dat is heel vervelend voor een database, want die houdt niet daar niet van :).

1. Je wilt één query waarbij alle liften volledig gecontroleerd zijn en de documenten allemaal Ok
2. Je wilt twee queries waarbij of alle liften volledig gecontroleerd zijnm of de documenten allemaal Ok

Optie 1: zet in de eerste regel van het blok Criteria bij beide velden het gewenste criterium. Dat zou dan de tekst "OK" moeten zijn. Je ziet nu alleen liften die aan beide voorwaarden voldoen.
Optie 2a: zet in de eerste regel van het blok Criteria bij het eerste veld het criterium "OK" en in de tweede regel van het blok Criteria bij het tweede veld het criterium "OK". Je ziet nu de liften die aan één van de twee voorwaarden voldoen.
Optie 2b: zet in de eerste regel van het blok Criteria bij het eerste veld het criterium "OK" en sla de query op. Je filtert nu op één criterium. Herhaal dit voor het tweede veld.
 
Query welke liften controleren.JPG

In bovenstaande afbeelding heb ik de Query gemaakt met welke liften ik kan controleren.
Als resultaat krijg ik de liften met daarbij het aantal punten kunnen worden gecontroleerd. Is dat nummer groot genoeg (genoeg elementen om te controleren) kan ik die lift controleren.

Ondertussen begin ik ook het principe van relaties, tabellen en query's te snappen.
Voorlopig heb ik dus geen bijkomende vragen.
Hartelijk bedankt voor de uitleg.
 
Graag gedaan! Mag je de vraag nog op <Opgelost> zetten (in de blauwe balk bovenin).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan