• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren in excel via formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blubbie666

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 nov 2008
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb al een aantal aardige dingen weten te vinden, waarvoor mijn dank!

Nu heb ik een vraag betreffende excel.

Ik probeer door gebruik van formules een automatische sortering te krijgen. Van macro's heb ik totaal geen kaas gegeten, weet zelfs niet eens hoe zoiets in zin werk gaat...

De functie grootste om op een waarde te sorteren werkt prima, maar als ik daar de juiste persoon bij wil zoeken levert dat conflicten op wanneer meerdere personen een gelijke waarde hebben staan.

Ik stap dat het makkelijk is om dit even handmatig te sorteren, maar ik heb een werkblad gemaakt waarbij ik ongeveer 20 verschillende rijtjes moet sorteren, als dat handmatig gebeuren moet, is dat veel te veel werk als er een waarde bij de invoer wordt veranderd.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik gemakkelijk gebruik van de "automatische" sorteerfunctie kan maken zonder dat ik conflicten krijg als personen eenzelfde waarde krijgen? Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Super!

Ik weet nog steeds niet hoe je het hebt gedaan, maar ben je erg dankbaar!

Bekijk goed de verschillende bereiken en de formule wijst zichzelf uit. Opgelet echter, dit zijn matrixformules dus bevestigen met Ctrl-Shift-Enter
Suc6

Mvg

Rudi

Hierbij je voorbeeldje gesorteerd !

Ik had eenzelfde probleem. Via google dit forum gevonden.
Middels de zoek functie deze thread gevonden.

Het doet (bijna) precies wat ik wil. Waarvoor mijn hartelijke dank!!
Het is me alleen opgevallen dat hij bij het sorteren van de data;
- De onderste persoon uit de index kolom altijd als eerste vermeld in de resultaat kolom
- In het voorbeeld van het bijgevoegde bestandje is dit dus Persoon 8 boven Persoon 2
Is dit om te draaien door simpelweg een van de + tekens in een - te veranderen?

Moet nu eerst verder met de rest van mijn spreadsheet verder, maar is het ook mogelijk om de volgorde van de gelijke resultaten te laten bepalen op basis van een andere soortgelijke tabel? Of is dit meer iets voor een ander/nieuw draadje?

Gr,
Edwin

Edwin,

lees dan eerst het artikel door op mijn artikel, dat te vinden is via http://www.wimgielis.be, dan Excel, dan Voorbeeldbestanden, dan Automatisch sorteren. O.a. niet-matrixformules staan daar, samen met een antwoord op de vraag "Wat te doen bij ex aequo's?".

Wigi

Ik had eenzelfde probleem. Via google dit forum gevonden.
Middels de zoek functie deze thread gevonden.

Of is dit meer iets voor een ander/nieuw draadje?

Gr,
Edwin

Uiteraard is het beter een nieuw topic aan te maken, en met een Excel bestandje als voorbeeld.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan