• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren op twee cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

markr10

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Hallo,
ik ben bezig om met excel uitslagen van viswedstrijden uit te rekenen. Het bestand mag GEEN Marco's bevatten. Nou moeten de resultaten gesorteerd worden eerst op Totaal aantal punten en als die gelijk zijn op totaal aantal kilo's en daarna op punten van de beste 5 wedstrijden van de 8. Dit kan zijn Vast 1, Vast 2, Vast 3 NK, Vrij 4 NK, Vrij 5, Vrij 6, Vrij 7 en dan Vrij 8 en dan op rij nummer. Het lukt me wel de resultaten te sorteren op punten (3) cijfers, kilo's (6 cijfers), 1e beste wedstrijd (2 cijfers), 2e beste wedstrijd (2cijfers), door middel van een getal. Het lukt me niet een getal te maken waar alle 5 wedstrijden instaan en ook het rijnummer. Nou heb ik daarom een extra cel toegevoegd waar de beste 5 wedstrijden instaan inclusief rijnummer.In de cel ervoor staan dan het totaal aantal punten en het totaal aantal kilo's. Maar het lukt me niet om eerst te kijken of het totaal aantal punten gelijk is en het aantal kilo's en dan te sorteren op de wedstrijden. Het aantal persoonen die meedoen moet tot 160 man zijn maar is nu voor het gemak 2.

Markr

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik krijg een foutmelding bij het openen van het bestand !

Joske

Als het goed is doet hij het nu. Waarschijnlijk heb ik het bestand per ongeluk opgeslagen als ODS bestand maar hem XLS genoemd...:o Sorry daarvoor.

Mark

Ik ben nog steeds opzoek naar de oplossing voor mijn probleem,
weet iemand een antwoord op mijn vraag?

je vraagt om AUTOMATISCH sorteren
en je wilt geen macro's
Dan ben ik bang dat er geen oplossing komt
m.vr.gr.
Wim

Beste wim135, paulva en Wigi, bedankt voor jullie snelle reactie.

Of op mijn website, waar je bij Excel > Voorbeeldbestanden > Automatisch sorteren heel veel info zal vinden.
Hier had ik al gekeken, want daar is dit namelijk op gebaseerd.

Op het blad Zoals het eerst was zie je namelijk de coefficient staan.
Maar dit getal is te klein... In dit getal staan namelijk eerst het totaal aantal punten (cel T3) , daarna de kilo's (U3) daarna het beste (minste aantal punten) Blad2 D4, daarna Blad2 D5 ect. t/m D8 en als laatste het rijnummer. Ik heb geprobeerd al deze cijfers achter elkaar te zetten, maar dit werkt niet. Alle cijfers komen er niet in en ookal maak ik handmatig de cellen groter dan sorteert de formule alsnog niet goed.
Daarom heb ik in blad Nieuw een extra kolom (kolom B) erbij gemaakt waar de cellen uit Blad2 D5 ect t/m D8 als 1 getal in staan.
De coefficient heb ik aangepast zodat er alleen het totaal aantal punten (cel T3) en de kilo's (U3) als getal achterelkaar staan, en achter de komma het rijnummer staat. Voorbeeld 15501400000,897 staat voor 155 aantal punten; 0 extra; 14000 aantal kilo's; 00 extra; 0,897 is 0,9-rijnummer (0,003). Nou moet het getal A3 gelijk is kijken of er meer gelijken zijn en dan sorteren op kolom B. Het lukt me niet hier een formule voor te vinden.

@paulva bedankt voor link.
Ik vroeg me af hoe de matrixfuntie precies werkt die in een bestand op die post staat:
namelijk {=SOM(ALS(F1=E$1:E$4;A$1:A$4;0))}
Als uitleg staat er bij G1 zoekt op welke plaats F1 staat.
Nou snap ik als die formule dat die formule in G1 staat dus dat G1 zoekt.
Dat de ALS functie controleert of F1 op E1,E2,E3, of E4 staat, maar als dat waar is wat doet hij dan??
Link bestand: http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=98599&d=1275634816

Ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen en me verder kan helpen met het vinden van een antwoord op mijn vraag.

1 Misschien gebruik je wel beter een string om te sorteren (="155" & "014" & ...).
De lengte (grootte) van getallen is immers beperkt.
2 Matrixfuncties moet je invoeren door ctrl, shift en 'enter' tegelijkertijd in te drukken. Accolades worden automatisch toegevoegd.

Beste groeten,
Paul.

1 Misschien gebruik je wel beter een string om te sorteren (="155" & "014" & ...).
De lengte (grootte) van getallen is immers beperkt.
2 Matrixfuncties moet je invoeren door ctrl, shift en 'enter' tegelijkertijd in te drukken. Accolades worden automatisch toegevoegd.

Beste groeten,
Paul.

Hoe kan ik dan sorteren op het string?
Want als ik dan de formule KLEINSTE() gebruikt zegt hij verkeerd datatype.

Laatst bewerkt:
Probeer dit eens...
Bedankt voor je bestanden ik kan hiermee zeker tot een oplossing voor mijn vraag komen.
Verder had ik nog een vraag over die matrix-functie in een eerdere post.
Hoe gaat excel te werk om deze te bereken?
{=SOM(ALS(F1=E$1:E$4;A$1:A$4;0))}

Ik had al bedacht:
De formule staat in G1 staat dus dat G1 zoekt.
Dat de ALS functie controleert of F1 op E1,E2,E3, of E4 staat,
Maar indien waar wat doet hij dan???
Indien onwaar geeft hij een 0 weer.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.
MVG
Mark

PS. Zou iemand deze matrix-functie =SOM(ALS(A5>A$5:A$9;1;0))+1 ook uit kunnen leggen?
Deze komt uit het bestand van paulva.

Laatst bewerkt:
Dag Mark,

Een matrix-formule transformeert in beginsel getallen van een bereik naar getallen van een ander bereik (bereiken steeds even groot). Je zou dus met slechts 1 formule de wortel kunnen trekken uit getallen van de cellen a1 tot a5 en die plaatsen in de cellen van e1 tot e5.

De formule
{=SOM(ALS(F1=E$1:E$4;A$1:A$4;0))}
doet eigenlijk hetzelfde als de volgende formule
=ALS(F1=E$1;A$1;0)
MAAR
De matrixfunctie doet die vergelijking tegelijkertijd voor het hele bereik,
met andere woorden, ook voor
=ALS(F1=E$2;A$2;0)
=ALS(F1=E$3;A$3;0)
=ALS(F1=E$4;A$4;0)
Daarom staat er E$1:E$4
en ook A$1:A$4.

Aangezien de formule in dit geval met vier resultaten komt, kan je die niet vatten in 1 cel.
Daarom moet je dan nog SOM, GEMIDDELD, MAX of iets dergelijks, gebruiken.
In dit geval wordt de functie dus eigenlijk gelijk aan:
=SOM(ALS(F1=E$1;A$1;0)+ALS(F1=E$2;A$2;0)+ALS(F1=E$3;A$3;0)+ALS(F1=E$4;A$4;0))

Voor de tweede functie geldt hetzelfde.
{=SOM(ALS(A5>A$5:A$9;1;0))+1}
betekent evenveel als:
=SOM(ALS(A5>A$5;1;0)+ALS(A5>A$6;1;0)+ALS(A5>A$7;1;0)+ALS(A5>A$8;1;0)+ALS(A5>A$9;1;0))+1

In principe ZOU je dus als alternatief voor de matrixfunctie de gewone functies kunnen gebruiken maar voor grote bereiken zou de formule wel heel lang worden. En de lengte van formules is ERG beperkt (1024 tekens?)

Misschien was het wel simpeler dan je dacht...?

Beste groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan