• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren van een bereik met formules erin.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom5Cat

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Bekijk bijlage Alfabetiseren.xls

Ik heb me al te pletter gezocht voor een oplossing voor dit probleem:

Eenvoudige voorstelling:
Kolom A : In te vullen door de gebruiker.
Kolom B : formule : = wat in kolom A staat indien die niet leeg is.
Kolom C : Automatische sortering van kolom B.

Ik wil dus gegevens, die verwijzen (waar dus formules in staan) naar velden die blanco zijn (door de gebruiker naar gelieve in te vullen zijn), automatisch alfabetisch laten sorteren sorteren (dus zonder dat dit iedere keer handmatig moet gebeuren).

Vragen:
1. Hoe los ik dat op voor kolom C?
2. Kan dit zonder het gebruik van een macro?
3. Indien het enkel met een macro kan, hoe doe ik dat dan? Ik heb totaal geen ervaring met macro's. Ik gebruik ze liever niet omdat ik mijn spreadsheets soms deel via het internet en sommige mensen dan behoedzaam zijn voor virussen. Indien het echt niet anders kan, het is dan wel de bedoeling dat de spreadsheet het alfabetiseren volledig autonoom doet, dus automatisch opnieuw uitvoert iedere keer de rangorde verandert door het invoeren van (nieuwe) data.

Ik heb ooit al eens een omslachtige oplossing bedacht, via de volgende opeenvolgende formules:
- 'LINKS' (om de meest linkse letter vast te stellen)
- 'DEEL' (om de 2e en 3e letter vast te stellen)
- 'CODE' (om deze letters om te zetten in cijfers)
- Het samenvoegen van deze cijfers tot 1 groot cijfer door van de 1e 'CODE' miljoenen te maken, van de 2e duizenden en de 3e te behouden en die drie dan op te tellen.
- Dan 'AANTAL.ALS' gebruiken om eventuele dubbele cijfers te vermeerderen met 0.1 enz om ervoor te zorgen dat ieder cijfer hooguit 1 keer voorkomt.
- En als laatste 'RANG' om deze cijfers te rangschikken.
Zoals gezegd... erg omslachtig, maar het werkt. In dit specifieke geval worden enkel de eerste drie karakters gebruikt om te rangschikken natuurlijk. Hoe meer karakter, hoe meer werk om te voorzien.

Omdat dit zo omslachtig is EN erg veel werk is (voor iets waarvoor een programma als Excel toch juist een erg eenvoudige oplossing zou moeten bieden), deze poging tot oproep om geniale geesten te bevragen :)

Alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:
Een voorbeeldbestand zegt véél meer dan 10 van die epistels.

Ik kan geen voorbeeld maken van iets wat ik niet kan hé :)
De stelling is bovendien zo makkelijk, amper drie kolommetjes (zie eerste post 'eenvoudige voorstelling')

Het is zo poepsimpel dat je het niet kan oplossen.

Wij weten niet wat jij denkt nodig te hebben,
geef in het bestand even aan wat je hebt en wat je wil bereiken.

Perfect! Eindelijk een goede oplossing voor dat probleem :)
Veel (!!!) dank WHER :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan