• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren zonder macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robs234

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2013
Hallo,

Ik heb enige ervaring met Excel, maar bij sommige formules begint het mij te duizelen.
Ik wil de Eredivisie bijhouden in Excel en heb daarvoor enkele spreadsheets gemaakt.

Zoals in de bijlage te zien is, heb ik een lijst van spelers met het aantal gemaakte speelminuten.

Nu heb ik het handmatig gesorteerd, maar het liefst zou ik zien dat het klassement automatisch wordt aangepast én op alfabetische volgorde.
Ik hoop dat dit haalbaar is met Excel (hoewel er erg veel mee te doen is, uiteraard)

Ik zou het fijn vinden als iemand dit voor mij kan regelen of mij tips geeft hoe ik dit moet doen, zodat ik het in de toekomst zelf kan,
want mijn doel is om volledig vertrouwd te raken met Excel (ook met het oog op mijn studie)

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Nog even een vraagje. Ik zie heel vaak langskomen dat er door 100 of 1000 of veel meer nullen wordt gedeeld.
Waar is dit precies voor nodig?
Ik denk dat ik het ongeveer snap (volgorde te bepalen omdat er dan niet meer dezelfde waarden zijn), maar het hele idee erachter zou fijn zijn

En heel erg bedankt voor de moeite die je hebt gedaan, hoewel het misschien voor jou maar een paar minuutjes werk is

Rob,
Je bent er recht op. Het is inderdaad om een unieke waarde te kunnen maken.Het maakt in uw geval niet veel uit als je nu deelt door 100 of 1000.Dit kan wel van belang zijn mochten er nog kolommen zijn die de sortering mee moeten bepalen.
Wat wel in uw geval belangrijk is dat de namen op het eerste blad alfabetisch gerangschikt zijn.

Laatst bewerkt:
Wederom bedankt.
Ik kwam nog een onduidelijkheid tegen.
In het voorbeeld dat u terugstuurde, wordt in de vert.zoeken functie op het 'uitslag'-blad de cel A2 gebruikt. Het is mij echter niet duidelijk waarom u deze cel gebruikt, want er staat immers geen informatie in.

Rob,

Deze wordt gebruikt om een getal te bekomen.
rij()-rij($A$2)
Voorbeeld van de formule: in cel B3 is wordt rij() het getal 3 , rij($A$2) is en blijft het getal 2. dus verkrijgen we het getal 1
B4 is wordt rij() het getal 4 , rij($A$2) is en blijft het getal 2. dus verkrijgen we het getal 2
Deze getallen worden gebruikt in de formule grootste. In B3 wordt de grootste waarde gezocht. en in B4 de 2é grootste waarde.

Rob,
graag gedaan hoor.
Wil je wel je vraag als opgelost zetten?

Sorry, toch nog even...
Is het mogelijk om zonder veel moeite een naam toe te voegen aan de lijst.
Met 'zonder veel moeite' bedoel ik: niet opnieuw alle handelingen uitvoeren.

Alvast bedankt

Rob,
Dat kan maar niet direct zonder veel moeite.
Op blad 1 zal je een rij moeten invoegen op de plaats waar je de naam wilt bijplaatsen. daarna zal je de formules uit kolom A en de laatste kolom moeten doorvoeren.
Op het 2é blad moet je enkel de formules van de laatste rij moeten doorvoeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan