• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch taal aanvullen/vertalen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkrmcp

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2013
Beste forummers,

Na lang zoeken stel ik toch maar mijn vraag hier, ik ben met standaard excel prima bekend maar met formules zoals vertalen gaat het mijn pet te boven.

Wij verkopen 2ehands motoronderdelen en plaats die 3 talig online, nu had ik ooit van iemand een test opzet gekregen die bijna deed wat ik zocht maar niet helemaal.

Ik moet nu steeds handmatig 3 talen invoeren, de tekst is eigenlijk op motortype na altijd hetzelfde dus bv Motorstuur/Motorcycle handlebar/ Manillar de Moto, in de voorbeelden is klad zoals ik het bv aangeleverd krijg waar iemand dan 2 talig de artikelen heeft ingevoerd, ik maak dan 3 kopieeen en maak die dan alle drie in een taal, NL/UK/ES wat ik daarna kopieer en plak in een import xls(zie voorbeeld)

Nou is mijn vraag heeft iemand de mogelijkheid om voor mij een werkblad te maken die in elk werkblad automatisch de talen aanvult die ik vooraf eenmalig heb ingevoerd bv in blad 4 of 5?Bekijk bijlage Import Motor.xlsBekijk bijlage Kladsheet Motor.xls

Voorbeeld
Blad 1 is bv Nederlands ik vul in bv

Cel A1 Artikelnummer |Cel A2 = Honda CB750|Cel A3 = Benzinetank|cel a4 is een samenvoeging dus | Cel A4= Honda CB750 Benzinetank.(dus =a2&" "&a3)

Nu zou ik graag dat bv in blad en blad 3 het woord Benzinetank automatisch wordt omgezet in de 2 andere talen, ik begrijp dat ik 1 malig alle drie de talen moet invoeren maar er zou dan een formule moeten zijn die automatisch de verbinding tussen de 3 talen opzoekt die ik dan kan kopieeren in mijn import xls

Thanks

Ter aanvulling:
Blad 1 Nederlands met alle standaard tekst
Blad 2 Engels met alleen de vertaling van cel A3(en eventuele andere standaard teksten zoals de staat)
Blad 3 Spaans met alleen de vertaling van cel A3(en eventuele andere standaard teksten zoals de staat)
Blad 4 alle 3 de talen bv Cel A1 = Benzinetank | Cel A2 = Fuel tank | Cel A3 = Depositó gasolina
Blad 5 dan de import cellen in 3 talen die ik kopieere en plak special las waarde in mijn uiteindelijke import xls

:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry maar ik snap er nog niets van wat je eind resultaat moet zijn.

Jean paul zie import xls als bijlage in 1e bericht,

Wij slopen motoren en zet die online dus moet nu handmatig telkens de xls sheet handmatig 3 talig invoeren, die 2 andere talen zou ik graag automatisch aangevuld zien worden met formule.

Thanks

als ik goed begrijp is u kladsheet het nederlandse voorbeeld, en wil je dit zelfde met de kolommen uit engels en spaans
Een eenvoudige oplossing boven aan een validatie met keuze Ned/ Eng/Spa en met vert.zoeken de ned of eng of spaanse kolommen ophalen.

Hier een simpel voorbeeldje voor je idee vorming.

Bijlagen

Bedankt Willem,

Dit lijkt idd op wat ik toen ook had maar ook bij deze kan ik niet de cellen naar beneden doortrekken en talen invoeren/uitbreiden..........aan deze xls zou dus nog een 4e blad moeten komen waar de uiteindelijke complete tekst in 3 talen staan die uit de 1e 3 werkbladen wordt samengesteld..

Groeten

Henk

Hier nog 2 mogelijkheden met alle talen op 1 tabblad

Mijn voorkeur gaat uit naar het gele voorbeeld

Bijlagen

Willem,
Ik bedoel meer zoals deze bijgevoegde xls Bekijk bijlage Kladsheet Motor taal.xls waarbij in blad 3 kolommen E t/m H samegesteld zouden moeten worden uit blad 1 en blad 2 en dan moet ik dus een sjabloon bewaren waar ik elke aangeleverde NL sheet van mij zaak kan kopieeren en kan invoegen in mijn werk XLS zodat ik dat automatisch de 3 talen heb.

Ook moet ik het simpel kunnen aanvoeren, er zijn ongeveer 125 verschillden onderdelen maar soms komen er nog wel eens andere benamingen bij zodat de werk sheet langzaam maar zeker uitgebreid wordt..

De woorden zouden ook willekeurig ingevuld moeten kunnen worden omdat de jongen willekeurig foto's nemen en het artikelnummer ook de .JPG is

mijn website is www.motorsloop.com

Groeten

Henk

Ik begrijp even niet waar je bepaalt waar welke taal moet staan?

De cellen in tabblad 'Import sheet' staan gegevens die veel langer zijn dan in tabblad 'talen'

Goedemorgen Willem,

Sorry ik zie nu dat ik Klad een kolom heb vergeten, zie nieuwe klad : Bekijk bijlage Kladsheet Motor taal.xls

Import Sheet dat zijn normaal gesproken de samengevoegde teksten uit blad Klad kolommen C & D, we gebruiken zeg maar een standaard sjabloon waarbij de tekst van de motor, artikelnummer en prijs niet vertaald behoeven te worden.

Blad Import sheet is normaal gesproken ook een los xls sjabloon waar ik dus de teksten in plak dus even op een rijtje:

1 Motor wordt gesloopt
2 Foto's worden willekeurig gemaakt
3 Foto krijgen met file renamer dezelfde naam als het artikelnummer aangemaakt in het klad sjabloon
4 Klad sjabloon wordt nu ingevuld met motornaam, productnamen en omschrijvingen.
5 Het klad wordt naar mij gemaild met foto's
6 Ik maak 3 kopieen, KladNL, KladUK, KladES waarbij ik in 2 kopieenen de taal handmatig omzet NL is immers reeds klaar.
7 De Kolommen C & D kopieer ik en plak ik speciaal waardoor de samenvoeg formule omgezet wordt in tekst C(=B2&" "&D2) & D(=B2&" "&C2&" "&G2)
8 Deze C & D kopieer en plak ik 3x(NL/ES/UK) in mijn Import sjabloon die ik als ik klaar ben omzet naar txt bestand
9 Ik importeer de Import Sjabloon in mijn webshop.

De kolommen in mijn Import sjabloon zijn ook de artikelgroepen waar de producten in komen te staan dus die hoeven ook niet vertaald te worden.

De enigste kolom die automatisch vertaald moet worden is Kolom C van Klad waar alleen de productnaam in staat

Dit proces doe ik dus keer op keer, ik zoek dan ook nog eens online de originele artikelnummers erbij als het wat rustiger is maar krijg ik 10 motoren aangeleverd red ik dat niet met 2 handen.............

Groeten

Henk

Laatst bewerkt:
Kolom A in tabblad talen zul je de juiste art nr voor de onderdelen moeten in geven.
Via 'namemanager' (CTRL F3) heb ik Kolom A (tabblad talen) de naam ArtCode gegeven
Kolom B heet NL
Kolom C heet EN
kolom D heet ES

In tabblad 'klad' verander je de taal via datavalidatie in de juiste taal.
Via de formule worden de omschrijving automatisch "vertaald"

Bijlagen

@popipipo
Dat trukje met de validatie in cel C1 dat heb ik nog niet gezien hoe doe je dat

@Jean-Paul

Kun je iets specifieker zijn?

@ popipipo
in tabblad klad cel c1 heb je de validatie van NL/UK/ES en toch staat er Productnaam voor dit vind ik niet terug in je bereiknaam talen, dit was mijn vraag hoe doe je dat.

Kijk eens bij celeigenschappen.

Ok bedankt voor de toelichting , deze mogelijkheid kende ik nog niet
Weer iets bijgeleerd.

(HERSTEL BERICHT)
Goedemorgen Willem en allereerst bedankt voor je moeite.

Ik zie dat je door simpelweg UK in NL vervangt het automatisch in taal veranderd :-)dit is wel al aardig hoe ik het bedoel.

Met de artikelnummers wordt het echter een probleem want er zijn geen vaste artikelnummers en ook geen vaste volgorde, de slooponderdelen worden eerst in bakken gegooid en dan willekeurig op de foto gezet.

Is het niet mogelijk dat als je bv in rij 3 Benzinetank hebt staan en in Talen bv in Rij 17 Fueltank staat dat hij deze automatisch erbij zooekt in bv een klad UK?

Ik zie Met cntrl F3 niet echt wat je bedoeld?

Groeten

Henk

Ik werk overigens met Excel 2003

Groeten
Henk

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan