• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch tekens verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
188
Hoi allemaal,

ik wil graag excel gebruiken i.c.m een scanner. In de barcode worden echter aan het einde een aantal tekens toegevoegd.

Is het mogelijk om deze in excel automatisch te laten verwijderen? Ook zou het handig zijn na het scannen automatisch naar de volgende kolom verwezen te worden.

Zijn die mogelijkheden er in excel?

Alvast bedankt
 
Beste gast0450 ;)

Om hoeveel tekens gaat het hier dat moet verwijderd worden ?

Een voorbeeldbestandje kan wonderen doen.

Ziehier een formule om de laatste 3 tekens te verwijderen uit een woord.

=LINKS(A1;LENGTE(A1)-3)

Groetjes Danny. :thumb:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Danny,

Ik heb jouw formule geprobeerd maar geeft aan dat dit een foute verwijzing bevat, iets van een kring..

Ik heb een klein voorbeeldje toegevoegd.

De waarde in A2 word zo gescanned, de 5 extra tekens zouden verwijderd moeten worden en eventueel meteen doorverwezen moeten worden naar de 3e kolom waar dan een aantal ingevuld kan worden.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    8,1 KB · Weergaven: 142
Beste gast0450,

de oplossing van Danny in jouw bestand gezet.

""en eventueel meteen doorverwezen moeten worden naar de 3e kolom waar dan een aantal ingevuld kan worden""

de gele cellen zijn formulecellen.
de blauwe cellen zijn invulcellen.

is dit wat je bedoelt?
 

Bijlagen

  • voorbeeld(oplossing Danny) oeldere.xls
    20 KB · Weergaven: 153
Laatst bewerkt door een moderator:
Of zoals jij blijkbaar wil, direkt in de cel zelf
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error Resume Next
If Target.Column = 2 Then
    Target = Left(Target, Len(Target) - 5)
    Application.Goto Target.Offset(, 1)
End If
End Sub
 
De 1e oplossing was inderdaad niet zoals ik het bedoelde, de 2e kolom gaf wel hetgeen weer wat ik wil hebben maar dit moest in de cel zelf waar het gescande resultaat in komt.

Na het scannen van een barcode wil ik tevens dat hij meteen doorspringt naar de 3e kolom waar een aantal ingevuld kan worden.

Op die manier zou je een barcode moeten kunnen scannen en meteen een aantal in moeten kunnen vullen hoeveel er besteld moeten worden, om het helemaal af te maken zou je na het invullen van het aantal weer terug in de 1e kolom moeten komen om een volgende code te kunnen scannen.

Ik denk dat het laatste voorbeeld een macro is? kan deze automatisch lopen of moet daar een knop voor aangemaakt worden die je telkens moet gebruiken om alles te verwerken?
 
Ik scan direct in excel, dus sta bijvoorbeeld in a2, ik scan en het gescande wordt als cijfers weergegeven.
 
Stel je dat in op de scanner of op de bijgeleverde software. Ik ben niet zo zeker dat je een event krijgt als de scanner dat direkt neerzet in een cel, dat zou je even moeten testen. In een userform zou dat wel kunnen lukken.
 
Ik heb hier vandaag nog even naar gekeken en het viel mij op dat het gescande verschijnt in de formule balk, daarna moet je dan enter drukken en dan komt hij in een cel zelf.

Dus ik zou kolom a heel klein kunnen maken dat je het ingevoerde daar niet ziet en dan voor kolom b met de formule =a en dan -x tekens.

Dan blijft nog over hoe kan je na het enteren automatisch doorschieten naar de 3e kolom
 
Heb je de macro uit Post#5 al eens geprobeerd ?
 
Ik weet niet hoe ik die moet implementeren. Via een knop, rechtstreeks in de cel of ...?
 
gast0450,

DE code van Warme bakkertje uit #5 moet je achter het werkblad zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rechtsklik op de tab v/h blad waar de waarden in komen en selecteer Programmacode weergeven. Plak hier nu de code.
 
Het invoeren is gelukt, ik moest het bestand daarvoor ook anders opslaan, maar het lijkt erop of hij helemaal niks doet..
 
Dus je staat bv in A2, scant de barcode in en drukt op Enter. Welke cel is daarna de actieve cel ?
 
als er nog enter moet gedrukt worden, lijkt het erop dat er geen event komt en dat excel dus niets zal doen of vergis ik me ?

Kun je anders eens kijken in de manual van die scanner of hij niets vertelt over instellingen waar hij bv in excel iets weg zou schrijven, of hoe heb je het nu verkregen dat hij naar de formulebalk schrijft ?

wat is het merk en type van je barcodescanner ?
 
@warme bakkertje

A3 word dan actief.

@cow18

merk weet ik even niet uit mijn hoofd zou ik maandag even moeten kijken, ik werk er namelijk pas :p

Ik heb deze informatie verkregen door gewoon een excel book te openen, office staat namelijk ook gewoon op die scanner geïnstalleerd en daar heb ik toen gescanned en ik zag dat het in de formulebalk kwam.
 
Wijzig bij Extra >> Opties >> Bewerken >> Selectie verplaatsen na Enter Omlaag in Rechts.
Zet dan onderstaande in de bladmodule van je worksheet
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
On Error Resume Next
    If Target.Column = 2 Then
        Target.Offset(, -1) = Left(Target.Offset(, -1), Len(Target.Offset(, -1)) - 5)
    End If
End Sub
 
Dat werkt perfect. De extra tekens worden automatisch verwijderd, en na een enter kom ik 1 kolom verder. Zouden er eigenlijk 2 moeten zijn, maar 1x enter extra en ik sta er ook dus dat werkt perfect zo.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken.

ik zal het in de loop van de week eens proberen op de scanners zelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan