• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch tekst toevoegen bij het typen van een bepaalde tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

postvoordennis

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Hallo,

Ik weet dat het mogelijk is dat je cellen automatisch kunt laten kleuren bij het typen van een bepaalde tekst. Zodra je bijvoorbeeld het woord 'stoppen' in tikt, dan kan je instellen dat dan dat vakje een bepaalde kleur zal worden.

Met het bovenstaande heb ik geen problemen, dat lukt allemaal. Ik heb nu een soortgelijk iets, maar daar kom ik echter niet uit. Ik wil dat bij het typen van een bepaalde tekst of letter, dat dan ergens anders een vooraf ingestelde tekst komt te staan.

Om het allemaal even duidelijk te maken zie het voorbeeld in de bijlage.

Alvast bedankt iedereen!

Bijlagen

Hallo,

Ik weet dat het mogelijk is dat je cellen automatisch kunt laten kleuren bij het typen van een bepaalde tekst. Zodra je bijvoorbeeld het woord 'stoppen' in tikt, dan kan je instellen dat dan dat vakje een bepaalde kleur zal worden.

Met het bovenstaande heb ik geen problemen, dat lukt allemaal. Ik heb nu een soortgelijk iets, maar daar kom ik echter niet uit. Ik wil dat bij het typen van een bepaalde tekst of letter, dat dan ergens anders een vooraf ingestelde tekst komt te staan.

Om het allemaal even duidelijk te maken zie het voorbeeld in de bijlage.

Alvast bedankt iedereen!

zie bijlage?

Bijlagen

Ja precies! Dat bedoel ik, super!

Maar hoe heb je dit nu precies voor elkaar gekregen?

Laatst bewerkt:
Heb ik er toch bij gezet, kijk in cel D10 naar de formule

Groeten,
Jacques

Oke dus je typt die formule handmatig in?

Nu dit is gelukt ben ik al tevreden, maar ik heb dan nog 2 iets lastigere vragen over het vervolg hiervan:

1. Is het mogelijk dat als je bij tabblad 'Blad1' Ja in typt, dat er dan ergens bij 'Blad2' het antwoord komt te staan?

2. Is het mogelijk dat er bij het antwoord Ja, dat er dan 'Pak zonnebrand' komt te staan, maar zodra je Nee typt, dat er dan bijvoorbeeld 'Trek wat warms aan' komt te staan.

Nogmaals super bedankt!

Met een formule kan dit ook prima, maar mooier dan is in VBA, dan kan het invoeren ook mooier gedaan worden.

Ik moet even weg, maar wil over een uurtje wel ff kijken of ik snel wat in elkaar kan zetten.
Zijn het altijd Ja/Nee vragen ?

Groeten,
Jacques

Oke dus je typt die formule handmatig in?

Nu dit is gelukt ben ik al tevreden, maar ik heb dan nog 2 iets lastigere vragen over het vervolg hiervan:

1. Is het mogelijk dat als je bij tabblad 'Blad1' Ja in typt, dat er dan ergens bij 'Blad2' het antwoord komt te staan?

2. Is het mogelijk dat er bij het antwoord Ja, dat er dan 'Pak zonnebrand' komt te staan, maar zodra je Nee typt, dat er dan bijvoorbeeld 'Trek wat warms aan' komt te staan.

Nogmaals super bedankt!

Ja, dit kan gewoon met een formule.
Heb je een voorbeeldbestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je zou met een simpele ALS-functie kunnen werken, maar ik vraag mij af of dit is wat je bedoelt.

Code:
=ALS(C10<>"Ja";"";"Pak zonnebrand")

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het niet altijd ja/nee vragen. Met die ALS code werken we toch al?

Het volgende is mij nog niet gelukt:

vertikaal zoeken

ja, dat kan met vert.zoeken. (zie bijlage)

blad1: d10 staat de formule voor het opzoeken van de gegevens met de koptekst tabel.
blad1: d12 staat de formule om de fouten van formule 10 af te vangen.

in blad2 worden de gegevens met vertikaal zoeken van blad 1 opgezocht op basis van het criteria in kolom A (van blad 2).

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Hoe de code =VERT.ZOEKEN(C11;$H$11:$J$13;2;0) werkt, dat snap ik nu ondertussen. Ik snap alleen niet hoe je die foutmelding verhelpt.

Hoe voer je dit precies in? Moet je eerst bovenstaande code uitvoeren en dan een andere code daaroverheen doen? Of begin je met =ALS enz...

Alvast bedankt!

Welke foutmelding? Bedoel je misschien #NB! ?

Je kunt er een als overheen leggen:
Code:
=als(isnb(VERT.ZOEKEN(C11;$H$11:$J$13;2;0));"";VERT.ZOEKEN(C11;$H$11:$J$13;2;0))

Als er geen resultaat is, wordt normaliter NB gegeven, door hierop te controleren wordt dit nu vervangen door "".

Welke foutmelding? Bedoel je misschien #NB! ?

Je kunt er een als overheen leggen:
Code:
=als(isnb(VERT.ZOEKEN(C11;$H$11:$J$13;2;0));"";VERT.ZOEKEN(C11;$H$11:$J$13;2;0))

Als er geen resultaat is, wordt normaliter NB gegeven, door hierop te controleren wordt dit nu vervangen door "".

Klopt, ik bedoel de foutmelding van #NB! als er geen resultaat is. Maar ik bedoel juist hoe leg je die code eroverheen? Ga ik gewoon op de betreffende cel staan en typ dan =als ?.
Dat verhaal is me namelijk nog niet helemaal duidelijk.

Hoe de code =VERT.ZOEKEN(C11;$H$11:$J$13;2;0) werkt, dat snap ik nu ondertussen. Ik snap alleen niet hoe je die foutmelding verhelpt.

Hoe voer je dit precies in? Moet je eerst bovenstaande code uitvoeren en dan een andere code daaroverheen doen? Of begin je met =ALS enz...

Alvast bedankt!

Engels
Code:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(C12;$H$11:$J$13;2;0));"";(VLOOKUP(C12;$H$11:$J$13;2;0)))

NL
Code:
=als(ISfout(Vert.zoeken(C12;$H$11:$J$13;2;0));"";(vert.zoeken(C12;$H$11:$J$13;2;0)))

hoe voer je dit in:

1) typ de tekst gewoon allemaal achter elkaar
2) of copieer de formule tussen de tags

de formule is als volgt opgebouwd:

als vertikaal zoeken een foute waarde geeft (niet gevonden waarde) ;

dan moet je doen wat achter de ; staat (dit is de cel leeg laten)

ander moet je doen wat achter de 2e ; staat
(vert.zoeken(C12;$H$11:$J$13;2;0)

P.s. de nul in de formule vert.zoeken geeft aan dat de waarde precies gevonden moet worden.

heb je er nog vragen over, laat het gewoon even weten.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Laatst bewerkt:
Allereerst nogmaal bedankt voor de snelle reacties op dit forum. Zoiets kom je maar weinig tegen, mijn complimenten!

Ik ben nog een aardige leek, dus voor jullie is het waarschijnlijk een piece of cake maar ik kom hier niet helemaal uit.

Hoe de ene code werkt, dat is mij duidelijk. Maar kunnen jullie stap voor stap uitleggen hoe ik zorg dat de foutmelding weg gaat? Ik heb lopen klooien, maar kom er met bovenstaande uitleg alsnog niet uit.

Zie bijlage...

Bijlagen

Het is simpelweg de gehele formule in cel C2 kopiëren en zonodig de bereiken waarnaar verwezen wordt aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan