• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch trendlijn berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gelderke

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2016
Berichten
26
Goedemorgen,

Ik ben bezig met seizoensindexen te berekenen. Hiervoor is de trendlijn nodig (lineaire).
De trendlijn formule bestaat altijd uit y= ax + b
Nu kan deze wel berekent worden, maar kan ik er niet mee "door" rekenen.
Hiervoor moet ik zelf de a en de b uit de trendlijn formule overnemen.
Is er een manier om de a en de b uit de trendlijn formule te berekenen, waardoor je deze kunt gebruiken om de trendlijn te berekenen?

Ik hoor het graag!
 
De standaard functie LINEST (EN) / LIJNSCH (NL) kun je gebruiken op een set data om deze informatie terug te halen.. Engelse versie:

a = linest(y-waarden,x-waarden)
b = index(linest(y-waarden,x-waarden),2)
 
Voor de richtingscoëfficient (=a) kun je de functie RICHTING gebruiken, voor b: SNIJPUNT.
Zie evt. bijlage.
 

Bijlagen

  • trendlijn.xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 244
let wel dat die functies niet helemaal hetzelfde zijn (en niet dezelfde antwoorden geven) als mijn oplossing. LIJNSCH geeft onder andere oplossingen voor meer situaties en geeft op andere dingen foutmeldingen.

Richting en snijpunt gebruiken ook een statistisch minder betrouwbare functie om tot een antwoord te komen (zie ook microsoft help hierover). Hoe belangrijk dat verschil is is afhankelijk van gebruikt. (in jouw voorbeeld geven ze exact hetzelfde antwoord)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan