• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch velden invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Euro010

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2013
Bekijk bijlage 243651

Beste Forumlid,

Ik heb jullie hulp nodig m.b.t. een Excel vraagstuk.
Voor mijn werkzaamheden beheer ik een Excel bestand met daarin per leverancier (iedere leverancier eigen tabblad) zijn/haar artikelnummers.
Dat ziet er ongeveer uit als wat ik in de bijlage heb geplaatst.
Nu zou ik graag het volgende willen weten.
Ik zou graag het eerste tabblad (verzamelblad) automatisch gevuld willen hebben wanneer ik in kolom F, bij de leveranciers, een aantal in voer.
Dan komt dus automatisch op het verzamelblad de informatie (leverancier, artikelnummer, artikelnummer intern, omschrijving, aantal) naar voren.
Alleen kolom F bij de leveranciers wordt dus ingevuld, automatisch komt dan het artikel te staan in het verzamelblad.
Wellicht is dit niet mogelijk, dan hoor ik dit graag :thumb:!

Groeten, Joost

Bijlagen

Bedankt!

Hallo Leo,

Super bedankt. Dit is precies wat ik zoek. En inderdaad kolom E ipv F :rolleyes:!!

Ik zie dat je een VBA code hebt gebruikt.
Zou je wellicht kort kunnen uitleggen wat die code doet? En hoe die werkt?
Aangezien ik de code moet ombouwen voor de leverancierslijst van mijn werk.

Met vriendelijke groet,

Joost

Beste Leo,

Misschien nog één puntje:

Stel je voor dat ik een fout heb gemaakt bij Leverancier A. Ik wil niet 1 maar 2 aantallen bestellen. Als ik dan de 1 verander in 2, dan blijft de 'bestelling' van 1 in het verzamelblad staan en daaronder komt die van 2 te staan.
Kan dit opgelost worden? Dat als je Kolom E leeg maakt dat het verzamelblad ook leeg wordt gemaakt of dat wanneer je bovenstaande wijzigt dat de oude aantallen leeg worden gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Joost

Beste Leo,

Toch nog een vraagje.
Ik ben het voorbeeldbestand aan het inbouwen in mijn bestand welke ik voor mijn werk ga gebruiken.
Nu heb ik de code al aangepast naar mijn wensen maar ik heb nog 1 puntje:

Ik heb achter kolom E 'Aantal' een kolom toegevoegd kolom F 'Eenheid'.

Hoe krijg ik deze ook mee in het overzicht?
(graag ook met uitleg in het groen in de VBA, dat was super!)

Met vriendelijke groet,

Joost

Bekijk bijlage Test 4.xlsm

Dag Joost,

er is 1 lijn aangepast, ik heb in code aangegeven waar welke lijn aangepast is
zo kan je ze eens vergelijken en denkt dan wel dat het duidelijk is, anders roep je maar.

mvg
Leo

Bijlagen

En de volgende vraag wordt? prijs per eenheid?

Code:
Sheets("Verzamelblad").Range("G" & r.Row).Value = Target
Hier misschien iets meedoen?

@Leotaxi,
De motor van jouw code gebruikt maar wel fors aangepakt:d

Code:
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If Target.Column = 5 And Not ActiveSheet.Name = "Verzamelblad" Then
    With Sheets("Verzamelblad")
        Set r = .Range("E:E").Find(Target.Offset(, -2).Value, LookIn:=xlValues)
        If Not r Is Nothing Then
            If Target > 0 Then
                .Range("G" & r.Row).Resize(, 2) = Target.Resize(, 2).Value
                Else
                    If Target = 0 Then .Range("B" & r.Row, "J" & r.Row).Delete shift:=xlUp
            End If
            Else
                lr = .Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row + 1
                .Range("D" & lr).Resize(1, 5).Value = Target.Offset(, -3).Resize(1, 5).Value
                .Range("B" & lr).Resize(, 2) = Array([C2], [C3])
            End If
    End With
End If
End Sub

@Leotaxi,

Ik wil de vba-code toepassen in een gelijkaardige toepassing maar ik zou graag een kolom meer willen meenemen naar het verzamelblad. Ik ken de elementaire vba-instructies maar de resize-instructie snap ik niet zo goed.

resize maakt het mogelijk om door aanduiding van 1 cel meerdere data te plaatsen
bv
Code:
sheets("blad1").range("A1").resize(1,4).value=sheets("blad3").range("C2","F2").value

brengt de waardes van blad 3, kolommen C,D,E,F rij 2 naar blad 1 kolommen A,B,C,D rij 1
wel belangrijk dat formaten steeds hetzelfde zijn.

mvg
Leo

Beste,

Bedankt voor de uitleg. Zal ik toepassen en indien iets niet lukt, publiceer ik de code. Mag dat?

niet erg ben even in spookhotel :d
En gelijk al voor drie dagen gereserveerd:d

@tkint, Code plaatsen mag wel maar het is beter als je zelf een vraag hebt om hier een eigen draadje voor aan te maken.;)

Voor dit soort problemen kun je het beste een draaitabel gebruiken.
En het gemakkelijkste is om de mutaties van alle leveranciers in één tabel te zetten. Kolom Leverancier toevoegen.

Hallo V&A,

Prijs per eenheid gebruik ik niet in deze sheet.
Dit bestand gaat namelijk naar onze aannemers en die hoeven de prijzen niet te weten, die vullen wij zelf in.

@ Leo: Kun je misschien het bestand nog een keer uploaden? Ik kan hem niet downloaden op de één of andere manier.

Thanks! Nu kan ik hem wel downloaden.

Vraagje: Wat is precies het verschil tussen die van jou en die van VenA?

Ze doen beiden hetzelfde, maar de code in VB is anders?!

zijn gewoon 2 van de vele wegen die naar Rome gaan :D

mvg
Leo

Haha oke duidelijk.
Mocht je je nog vervelen, of bereid zijn mij te helpen, hoe zorg ik ervoor dat de leveranciers automatisch gesorteerd worden?
Ik kan natuurlijk een filter handmatig invoeren, maar als dit automatisch gebeurt, dan is dat nog beter!
Het is nu namelijk het geval wanneer ik voor artikel A bij leverancier A aantal 2 invul, ik daarna bij leverancier B bij artikel A 2 invul en weer terug ga naar leverancier A maar bij artikel B een aantal invul, dat de volgorde is Leverancier A, Leverancier B, Leverancier A.
Het is natuurlijk netter wanneer het Leverancier A, Leverancier A, Leverancier B wordt. En al helemaal mooi als de 2e filter instelling het artikelnummer is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan