• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

egnisnarf

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Hoi,

Ik heb een overzicht gemaakt, met acties en een kalender.
Dus gewoon een tabel met in kolom A de actie's onder elkaar en in kolom D tm P de maanden. Ik kleur dan de vakjes in welke maand de actie van toepassing is.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is dat je bijvoorbeeld de maand november kan selecteren en dat de overige maanden even worden verborgen, en dat je ook weer terug kan op een makkelijke manier, naar het hele jaar... Dit is voor de overzichtelijkheid van de gebruiken/lezer van dit bestand. Dus niet selecteren en met de rechtermuisknop verbergen, maar liefst via een knop...

Ik heb wel gevonden dat ik knoppen kan toevoegen, maar om daar een opdracht aan te geven kom ik in Visual Basic en daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Het ziet er niet gemakkelijk uit.

Is het toch mogelijk om bovenstaand uit te voeren? Of moet ik dan echt via dat visual basic werken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Inge

Hoi,

Ik heb een overzicht gemaakt, met acties en een kalender.
Dus gewoon een tabel met in kolom A de actie's onder elkaar en in kolom D tm P de maanden. Ik kleur dan de vakjes in welke maand de actie van toepassing is.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is dat je bijvoorbeeld de maand november kan selecteren en dat de overige maanden even worden verborgen, en dat je ook weer terug kan op een makkelijke manier, naar het hele jaar... Dit is voor de overzichtelijkheid van de gebruiken/lezer van dit bestand. Dus niet selecteren en met de rechtermuisknop verbergen, maar liefst via een knop...

Ik heb wel gevonden dat ik knoppen kan toevoegen, maar om daar een opdracht aan te geven kom ik in Visual Basic en daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Het ziet er niet gemakkelijk uit.

Is het toch mogelijk om bovenstaand uit te voeren? Of moet ik dan echt via dat visual basic werken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Inge

Je kunt een code schrijven in VBA waardoor je gewoon in Excel blijft werken.
Kan je een voorbeeldbestand sturen, zonder gevoelige informatie?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi,

Je hoeft VBA niet te kennen om een macro hiervoor te maken .......
Deze kan je hierna toewijzen aan een knop.
Om het verbergen weer ongedaan te maken hoef je geen macro te maken
Je kunt klikken op 'Bewerken' en dan ongedaan maken .....

Hier een voorbeeld bestandje uit mijn archief

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie's!

In de bijlage zie je ongeveer wat ik bedoel.
De gebruikers van dit document zijn excel leken. Die dus niet weten hoe ze even kolommen moeten verbergen en weer terug zichtbaar moeten maken.

Ik wil dit voor hun makkelijk maken, dus als je bijvoorbeeld op Nov klikt, dat je dan jan tm okt wegschuift. Ik kan er ook kruisjes in plaatsen en werken met een autofilter, maar dat vind ik niet mooi...

De titels van de actie's zijn in mijn bestand hyperlinks naar pagina's waar meer info over de actie te vinden is.

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.

Alvast bedankt,

Inge

Bijlagen

zoiets dan?

Laatst bewerkt:
Willem,

Super!
Dit is inderdaad wat ik zoek!!!

Is het ingewikkeld om zoiets te maken? Want ik wil er graag van leren...
Ik wil het in mijn 'echte' bestand gaan toevoegen natuurlijk....

Neem je handelingen op met een macro en hang aan deze macro een knop.
en klaar is kees/egnisnarf

Via Alt F11 kun je alle macro's bekijken en bewerken.

Neem je handelingen op met een macro en hang aan deze macro een knop.
en klaar is kees/egnisnarf

Via Alt F11 kun je alle macro's bekijken en bewerken.

Ehh .... zoals ik in het begin al aangaf.
Maar jij legt het graag wat meer 'gedegen' aan Inge uit denk ik ???? :D
Want dat is tenslotte waarom ze de vraag hier stelt ..... en je 'klaar is kees' uitleg blinkt nu niet echt uit in hulpvaardigheid:
1. De stappen voor het 'opnemen' van een macro
2. De stappen voor het construeren van een zelfgemaakte 'knop'
3. Het koppelen van de macro aan deze knop ......

Laatst bewerkt:
Ik ben (natuurlijk) zelf ook al aan het uitvogelen hoe e.e.a. werkt.
Ik was al zover dat ik inderdaad de macro moest opnemen ne deze kon koppelen aan een knop. Maar helaas lukt het nog net niet helemaal...

De macro neem ik op mbv 'nieuwe macro opnemen' ik maak er een eigen naam van (Inge1)
Ik neem 2 verschillende op:
- ik selecteer eerst de kolommen en ga dan naar macro opnemen, verbergen, opname stoppen (macro 1)
- ik ga eerst naar macro opnemen, dan seleteer ik mijn kolommen, verbergen, opname stoppen. (macro 2)

De knop maak ik via de werkbalk formulieren, en daarna koppel ik de macro er aan.

Bij macro 1 voert hij wel de verberg opdracht uit, maar alleen op de kolommen waar ik op dat moment toevallig 'in' sta
Bij macro 2 krijg ik een foutmelding, 'fout tijdens uitvoering'

Ik ben al een heel eind, ik hoop dat jullie me met het laatste ook kunnen helpen.

Ik was al zover dat ik inderdaad de macro moest opnemen ne deze kon koppelen aan een knop. Maar helaas lukt het nog net niet helemaal...

De macro neem ik op mbv 'nieuwe macro opnemen' ik maak er een eigen naam van (Inge1)
- ik selecteer eerst de kolommen en ga dan naar macro opnemen, verbergen, opname stoppen (macro 1)
- ik ga eerst naar macro opnemen, dan seleteer ik mijn kolommen, verbergen, opname stoppen. (macro 2)

De knop maak ik via de werkbalk formulieren, en daarna koppel ik de macro er aan.

Bij macro 1 voert hij wel de verberg opdracht uit, maar alleen op de kolommen waar ik op dat moment toevallig 'in' sta

Ik ben al een heel eind, ik hoop dat jullie me met het laatste ook kunnen helpen.

Kan je de code sturen die je al hebt, zodat we deze aan kunnen passen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi,

1. Je moet de macro-opname al starten, voordat je begint met het selecteren van de kolommen die je gaat verbergen. Dan wordt dat namelijk ook in de macro opgenomen.
2. Geef de macro een toepasselijke naam, bijvoorbeeld 'november' wanneer je alle maande verbergt behalve ..... júist :p
3. Je kunt met de 'zichtbaar maken' makro volstaan met ééntje. Maar voor het verbergen van alle maanden, behalve 'die éne' (dat kunnen er dus twaalf zijn) heb je er eigenlijk ook twaalf nodig. Geen nood, want het werkt nét zo gezwind als vba-code.

En Rocancio ..... Inge hoeft zich niet te 'verlaten' op jou wanneer ze het zelf uitvogelt, in plaats van een kant en klare vba-oplossing van jou ... dat maakt zo afhankelijk weet je!!

Laatst bewerkt:
Bedoel je zoiets?
Ik hoop dat je het wel kunt uitleggen, want ik wil graag weten wat ik fout doe...

End Sub
Sub apr()
'
' apr Macro
' De macro is opgenomen op 17-11-2008 door I. van Zuidam.
'

'
Selection.EntireColumn.Hidden = True
End Sub
Sub april2()
'
' april2 Macro
' De macro is opgenomen op 17-11-2008 door I. van Zuidam.
'

'
ActiveCell.Offset(0, -10).Columns("A:F").EntireColumn.Select
ActiveCell.Offset(-15, -5).Range("A1").Activate
End Sub

Hoi Teun,

Ik zie net dat je ook nog hebt gereageerd. Ja en je hebt gelijk, ik ben zo iemand die het graag zelf wil eten hoe het werkt...en vooral wat ik fout doe.

Ik doe hetgeen jij zegt inderdaad met macro 2, maar toch die foutmelding... Ik neem aan dat de plaats van de knop geen verschil maakt toch?

Ik heb even een schermprint bijgevoegd. Hij selecteert wel 8 regels, (en niet eens de juiste) en dan die foutmelding.

Dus ik ben er nog steeds niet helemaal.

Bijlagen

Ik zit niet stil...

Ik heb even de VBA code's vergeleken.

ActiveCell.Offset(0, -10).Columns("F:K").EntireColumn.Select
ActiveCell.Offset(-15, -5).Range("A1").Activate
End Sub

Ik heb de rode dingen verwijderd en het groene aangepast. Op deze manier lukt het me wel, maar liever pas ik geen code's aan maar doe ik het via die macro opnemen...

hmmmm. lastig.... ik heb wel al veel geleerd vandaag, maar ik ben er nog niet helemaal.

Hoi,

Met het tweede bestand dat Popipipo heeft meegestuurd kom je denk ik al een heel eind om uit te zoeken hoe het werkt.
Je moet dan wél de tab 'Ontwikkelaars' even toevoegen, om de inhoud van de macro's te kunnen bekijken.

Heeft wellicht Frans ook een beetje kijk op dit soort 'dingen' ..... ? :p

NeutNavNeleev

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn bestand aan kunnen passen door de code's aan te passen in vba.

Dus ik heb wat ik in eerste instantie wilde opgelost, en ik weet min of meer hoe het werkt. Ik zet hem daarom op afgehandeld.

Maar mijn vraag die nog rest is, of ik het verschil in die code's ook had kunnen wijzigen middels het 'gewone' macro opnemen en niet in vba...

Allen tot zover enorm bedankt!

@ Teun

Even een reactie op je opmerkingen van nr #9

Ik ben niet te beroerd om iets uit te leggen maar mijn stelling is van zelf doen leer je meer dan alles letterlijk voorkauwen.
Ik gaf dus alleen maar aan wat er gedaan moest worden en niet exact hoe.
Daar heb je iook de helpfunctie in excel voor.
Ik ben echter meer van het type try en error.

Mocht Inge er niet uitkomen dan had ze, dacht ik toen, wel weer verder vragen gesteld (heeft ze dus ook gedaan.) dan had ik een verdere uitleg gegeven.

@ Inge

Je hebt de code in VBA al aangepast, dus je begrijpt hem ook voor het grootste gedeelte neem ik aan.
Je kunt natuurlijk voor elke maand een nieuw macro opnemen, maar dat is meer werk dan de VBA aanpassen.

De macro van Feb luid:
Sub feb()
Columns("F:G").Select
End Sub
Hij kan echter nog korter:

Code:
Sub feb()
    Columns("F:G").EntireColumn.Hidden = True
End Sub

Voor code macro van bv april kopieer je de code van februari.
feb verander je dan in apr
en F:G verander je in F:K
Dit gaat een stuk sneller.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan