• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische cel verwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rozendal

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2018
Beste,

Dit betreft niet excel, maar google sheets. Ik kan hier geen topic over vinden, vandaar dat ik het hier probeer

ik wil door een verwijzing een waarde van een cel terug laten komen in een andere cel. Echter de cel die deze moet kiezen, moet in de zelfde rij staan als de overige gegevens.

VB

A B C D E
1 WAAR NIET WAAR 10
2 NIET WAAR WAAR 20
3 WAAR WAAR 30 ??

In Cel E3 zou de waarde moeten komen wanneer in kolom A een cel WAAR is EN in kolom B een cel WAAR.
In dit geval zou automatisch Cel C3 (30) ingevuld moeten worden, Maar wanneer A1=WAAR en B1=WAAR, dan zal in cel E3 de waarde van C1 (10) moeten komen te staan

De formule die ik heb geprobeerd is: =if(countifs(A1:A;"Waar";B1:B;"WAAR")>0;C1:C;"")

Het probleem zit in het laatste stuk (rode tekst) . De formule kijkt wel wanneer hij 2 keer WAAR tegen komt, maar neemt dan de waarde van C1 aan. In dit voorbeeld moet hij nu de waarde uit C3 overnemen

Waar gaat het mis of gaat dit zo niet werken??

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

MVG Erik

Is een voorbeeldbestand niet logischer? Volgens mij werkt Google met Engelse termen als True and False als je zoiets tussen "" gaat zetten dan wordt het tekst ipv een boolean de bereiken A1:A , B1:B, C1:C lijken mij niet logisch maar mogelijk dat het mag.

op de plekken waar WAAR en NIET WAAR staat kan net zo goed Sinterklaas of de Kerstman man staan. Bij dit gedeelte van de formule wordt er gekeken naar of er in de gehele kolom een waarde staat die over een komt met de tekst tussen haakjes. Dit is het probleem niet. het probleem is dat de juiste waarde uit kolom C wordt gekozen als er aan de voorwaarde wordt voldaan. Als A1 "WAAR" is en B1 is "WAAR" dan moet E3 hetzelfde zijn als C1.... is dit niet het geval, maar is A3 is "WAAR" en B3 is "WAAR". dan moet E3 hetzelfde zijn als C3. Het lukt mij niet om google sheets de cel uit kolom C te laten kiezen die bij cel de uit kolom A en B hoort. De bereiken A1:A en B1:B werken... het probleem zit bij C1:C.... deze klopt niet maar wat moet hier komen te staan

Laatst bewerkt:
Is een voorbeeldbestand niet logischer?
Of had ik dat al gevraagd?

De meeste helpers zijn niet genegen om gegevens zelf in te voeren en dan dit ik nog te testen in een Google Sheets.

Ik begrijp er niet veel van maar zal aan mij liggen.

Code:
=ALS(EN(H3="rood";I3="bal");J3;"")

Beste HSV

Op deze manier kijkt de formule maar naar 1 cel in kolom H en 1 cel in kolom I.. echter de formule moet kijken naar de hele kolom H en I en de eerste keer dat beide waar zijn, moet er in cel K3 de waarde krijgen van J uit dezelfde rij als waar de voorwaarden voor het eerst elkaar tegen komen. De formule die ik in het test bestand heb staan kijkt alleen naar de cel uit kolom J direct naast de formule.

Als ik de manier die jij beschrijft toepas op 75 rijen per kolom, dan wordt het een erg lange formule waardoor het bestand traag wordt.

Jij omschrijft ook alleen of een cel in kolom H rood is en de cel in kolom I Bal is.

Invoeren als matrixformule:
Code:
=INDEX(J3:J6;VERGELIJKEN("roodbal";H3:H6&I3:I6;0))

Laatst bewerkt:
Als de suggestie van @HSV klopt dan is de formule in Google Sheets zo.

PHP:
=ARRAY_CONSTRAIN(ARRAYFORMULA(INDEX($J$3:$J$6,MATCH("roodbal",$H$3:$H$6&$I$3:$I$6,0))), 1, 1)

Hoe zou dit eruit zien in Google sheets.
Code:
=ZOEKEN(2;1/(H3:H6&I3:I6="roodbal");J3:J6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan