• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische datum vraagjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter hnk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hnk

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2005
Hallo Excellers,

Ik wil graag een luxe manier van automatisch invoeren van datum.

Momenteel gebruik ik de macro

Private Sub worksheet_change(ByVal target As Range)
If Not Intersect(target, Range("a:a")) Is Nothing Then
target.Offset(0, 1).Value = Date
End If
End sub

Dit werkt netjes zodra ik in kolom a iets invul krijg ik in kolm b de huidige datum,
maar wanneer ik iets wis uit kolom a krijg ik weer de huidige datum.
Nu zou ik het graag zo willen wanneer eer informatie wordt geschreven in kolom a dan moet de huidige datum in kolm b gezet worden maar bij het wissen uit kolom a mag er geen reactie komen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Tweede dingetje wat ik probeerde en ook al niet lukte dmv een enkele klik op een cel (in kolom b) direkt de huidige datum.

Iemand ?

Alvast bedankt

Henk

Henk,

Waarom niet een simpele formule in b? Zoals =als(a1<>0;vandaag();""). Voor afsluiten even de gevulde cellen in B kopiëren en speciaal plakken, waarden. Dan blijft de datum staan maar ben je de formule kwijt in die cellen. Als je dan later A leegmaakt blijft inderdaad de datum staan.

Groet,

Rob

rdg1314 zei:
Henk,

Waarom niet een simpele formule in b? Zoals =als(a1<>0;vandaag();""). Voor afsluiten even de gevulde cellen in B kopiëren en speciaal plakken, waarden. Dan blijft de datum staan maar ben je de formule kwijt in die cellen. Als je dan later A leegmaakt blijft inderdaad de datum staan.

Groet,

Rob

=als(a1<>0;vandaag();"").) zou ik niet gaan gebruiken als de datum moet blijven staan op de dag dat de regel is aangemaakt
immers wordt elke dag dat de werkmap wordt geopent de datum aangepast naar de huidige datum....

De macro die nu gebruikt wordt geeft volgens mij de datum waarop de regel wordt gemaakt...en deze blijft ook elke dag het zelfde...

Als je de huidige macro als volgt aanpast wordt er eerst gecontroleerd of de datumcel leeg is, zo ja dan datum plaatsen, zo nee niets doen.

Private Sub worksheet_change(ByVal target As Range)
If Not Intersect(target, Range("a:a")) Is Nothing Then
If target.Offset(0, 1).Value = "" Then
target.Offset(0, 1).Value = Date
End If
End If
End sub

Bedankt

Allemaal bedankt voor de reaktie, Oplossing van Jan heeft me op het goede spoor gezet.

Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan