Automatische datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

kidsboys2

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2009
Camping database (automatische datum/plaats registratie systeem)

hallo mensen.
ik ben nieuw op Helpmij en ook met Access. ik heb pas net ondekt waar je de codes kunt verandere. dus dan weten jullie hoe nieuw ik ben. ik zou graag uitleg willen bij de codes die jullie aan me geven en wat ze doen.

ik ben bezig om voor een camping een database te maken (schoolopdracht). ik heb een query nodig die alleen de records laat zien van de mensen die die week komen. dus zeg maar vanaf vandaag 27-11-09 tot 3-12-09. dit moet de database zelf kunnen veranderen.

nu zie ik dit in de code staan:
SELECT tblKlanten_1.Voorletters, tblKlanten_1.Tussenvoegsel, tblKlanten_1.Achternaam, tblKlanten_1.Straat, tblKlanten_1.Plaats, tblKlanten_1.Telefoon, tblKlanten_1.Email, tblKlanten_1.[Datum aankomst], tblKlanten_1.[Datum vertrek], tblKlanten_1.[Nr plek]
FROM tblKlanten AS tblKlanten_1;

zouden jullie me een beetje opweg kunnen helpen?

alvast bedankt, kidsboys2.

Laatst bewerkt:
Allereerst natuurlijk welkom op het forum!
Zoals je misschien al ergens in de huisregels hebt gelezen, is het niet de bedoeling dat we schoolopdrachten voor vragenstellers gaan uitvoeren; we willen je uiteraard wel een beetje in de goede richting duwen, zodat je zelf de oplossing kunt vinden.

Het voorbeeld dat je geeft, is een standaard Selectiequery. Hierbij vraag je uit een tabel gegevens op, en verder nog niks. Als je in het ontwerpscherm kijkt van de query, dan zie je onderin een regel Criteria staan. Hierin kun je een selectie aangeven voor je query, bijvoorbeeld op het veld Plaats. Of, zoals je vraagt, op het veld Aankomstdatum.
Er zijn twee bruikbare oplossingen:
1. filter de datums met het commando Between
2. filter de datums met de tekens >= en <=

Het eerste voorbeeld ziet er zo uit:
Between #27-11-09# And #3-12-09#
De tweede:
>= #27-11-09# And <= #3-12-09#
Met de knop <Opbouwen> kun je allerlei Functies vinden, waarmee je o.a. selecties kunt maken, en berekeningen.

okeej. ik die huisregels had in niet grondig doorgelezen.
als als dat een regel is respecteer ik dat. :o
en de hulp tot zover je die kan geven.

OctaFish zei:
Met de knop <Opbouwen> kun je allerlei Functies vinden, waarmee je o.a. selecties kunt maken, en berekeningen.

ik ben even gaan zoeken maar die knop (in welke stand dan ook) kon ik niet vinden.
kun je beschrijven hoe ik die vind?

Een plaatje zegt meer dan woorden...

Bijlagen

• Knop Opbouwen.jpg
    Knop Opbouwen.jpg
    93 KB · Weergaven: 77
okeej bedankt :o
ik kijk eerst nogwel even het forum langs met de zoek optie voor meer info.
als dat me niet lukt kom ik hier weer wat vragen :p

Altijd welkom!

OctaFish zei:
Altijd welkom!
das mooi! :)
ik zit weer met een probleempje.
deze is voor mij wat invoudiger.

ik heb nu een mooi aantal qry's rtp's en frm's en ben bezig met de volgende deelopdracht.
daar in vragen ze dat er niet meer caravans op dezelfde plaats op een dag kan worden gereserveerd.

bijv. dat er al in het systeem iemand is geplaats voor 3 jan 2010 tot 6 jan 2010 op Nr.53,
en je dan een record aanmaakt voor 4 jan 2010 tot 9 jan 2010 op Nr.53. dan moet dat niet lukken.

zouden jullie me een beetje opweg kunnen helpen.

alvast bedankt,

Kidsboys2

Da's een pittige vraag! D.w.z. de vraag is simpel genoeg, en in een tijdbalk kun je het ook prima zien dat een plek voor een bepaalde tijd is gereserveerd. Om een bepaalde datum of periode in een query uit te sluiten, is echter niet eenvoudig! Hoe heb je de db opgezet? Wil je de check op een formulier uitvoeren, of in een qeury?

Da's een pittige vraag! D.w.z. de vraag is simpel genoeg, en in een tijdbalk kun je het ook prima zien dat een plek voor een bepaalde tijd is gereserveerd. Om een bepaalde datum of periode in een query uit te sluiten, is echter niet eenvoudig! Hoe heb je de db opgezet? Wil je de check op een formulier uitvoeren, of in een qeury?

hoe bedoel je een check? een printscreen?

de namen zijn:

tblKlanten

qryklantenverbleven
qryNietbetaald
qryNieuwsbrief
qryToevoegen(klanten)
qryWelbetaald

frmKlanten
frmKlanttoevoegen

adresetiketten qryKlantenverbleven
adresetiketten qryNieuwsbrief
rptKlanten
rptNietbetaald
rptWelbetaald

Ik bedoel met Check dat je ergens op een bepaald moment in de procedure van het boeken moet controleren of een bepaald tijdsblok te boeken is of niet. Je kunt daarvoor een query maken, waar die controle in zit, of je kunt dat op een formulier doen bij het boeken. De werkwijze bepaalt dan de oplossing.

Zoals ik al zei, wat je wilt is behoorlijk ingewikkeld...
Nogmaals dus mijn vraag: wanneer wil je de controle op een dubbele boeking uit laten voeren? En hoe laat je de camping boeken? Op basis van willekeurige datums (erg lastig te controleren..) of op basis van (bijvoorbeeld) vaste periodes, zoals een week?

Op deze site vind je een mooi voorbeeld over wat er bij komt kijken om dubbele boekingen te voorkomen. Wel in Engels...

Zoals ik al zei, wat je wilt is behoorlijk ingewikkeld...
Nogmaals dus mijn vraag: wanneer wil je de controle op een dubbele boeking uit laten voeren? En hoe laat je de camping boeken? Op basis van willekeurige datums (erg lastig te controleren..) of op basis van (bijvoorbeeld) vaste periodes, zoals een week?

ik dacht dat het moest van een bepaalde dag tot een bepaalde dag.
maar mijn leraar bevestigt dat het in een bepaalde week is. nu is het gewoon een week.

zoals ik al zei ben ik aardig nieuw, is er niet een bestaand systeem in access zoals google agenda? dat je die tijd selecteerd. alleen dat ik dan de tijd verander in plaats nummer, en dat ik dan die dagen selecteer zonder dat er medere plaatsen geselecteerd worden.

Daar is volgens mij geen standaardoplossing voor. Het is wel een vraag die regelmatig gesteld wordt, en waarvoor dus wel oplossingen zijn te vinden. Ik heb het voorbeeld uit de eerder genoemde site een beetje aangepast, zodat je kunt zien wat hij doet.

Bijlagen

dat programma heeft dit netwerk van de school niet :confused:
en om te downloaden moet ik het ook instaleren en dat verbieden ze :(

dit kan ik dus niet zien, alleen een soorte van porteble versie is?

De databases in Access zijn al gauw 150 kb; dit voorbeeld bijvoorbeeld krijg ik niet veel kleiner dan 200 kb. En een bijlage mag maar 100kb zijn... Gezipt stelt het weinig voor qua grootte, onder de 19 kb, vandaar dat we altijd zippen.

Octa misschien een tip om dan ook een .zip file te gebruiken ipv een .rar .Ik ken het probleem van mijn oude school :P mochten we ook geen winrar oid downloaden dus moest ook alles in zip.

En ik kan me vergissen maar de boekingen gaan per week kun je dan niet veel simpeler een weeknummer + plaatsnummer check laten uitvoeren. Deze lijkt me makkelijker als een datum check.

Ik ben geen acces expert dus als jij zegt dat het anders beter is geloof ik je meteen.

Hierbij het bestand in zip formaat die kun je standaard met windows openen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Dragoon:
Bedankt voor de tip! Ik gebruik zelf uit een vorm van automatisme altijd Winrar, maar zippen kan natuulijk ook, zeker als het bestand binnen de 100kb blijft.

Wat betreft de datumnotatie: ik heb in een eerdere post al aangegeven dat het een stuk makkelijker is als je het op weekbasis wilt, want dan kun je inderdaad simpel weeknummers filteren. Een object is die week te reserveren, of hij is het niet. Dus dan gaan we je die richting in duwen...

ik dacht dat het moest van een bepaalde dag tot een bepaalde dag.
maar mijn leraar bevestigt dat het in een bepaalde week is. nu is het gewoon een week.

zoals ik al zei ben ik aardig nieuw, is er niet een bestaand systeem in access zoals google agenda? dat je die tijd selecteerd. alleen dat ik dan de tijd verander in plaats nummer, en dat ik dan die dagen selecteer zonder dat er medere plaatsen geselecteerd worden.

;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan