• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische rangschikking

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeiemiddag,

in bijlage vind je een sheet van Excel waarin ik probeer om een topscorerslijst op te stellen. Ik vul enkel de namen in van de spelers die gescoord hebben. Nu zou ik in een aparte sheet graag de naam, de ploeg en het aantal doelpunten automatisch berekend zien als ik namen toevoeg. Is dit mogelijk? :confused:

Wigi zei:
Bij de puntenberekening, voeg een extra kolom toe waarbij elke ploeg 0 krijgt, behalve Milan, Fiorentina en Lazio. Tel dan op.

Bijlagen

Je was al goed begonnen. Je moet enkel nog de variabele Goals slepen in het grote gebied, dus niet kolom 1 of rij 1.

Maak het bereik van de draaitabel ook groot genoeg. Extra goals worden dan opgenomen in de draaitabel. Je zal wel de player "Leeg" moeten uitvinken zodat die niet verschijnt.

Een draaitabel update niet vanzelf, daarvoor moet je 1 keer zelf klikken.

Wigi

En zou er nog een andere manier zijn om dit wat overzichtelijker te maken?

Kevin

Wigi zei:
Je was al goed begonnen. Je moet enkel nog de variabele Goals slepen in het grote gebied, dus niet kolom 1 of rij 1.

Maak het bereik van de draaitabel ook groot genoeg. Extra goals worden dan opgenomen in de draaitabel. Je zal wel de player "Leeg" moeten uitvinken zodat die niet verschijnt.

Een draaitabel update niet vanzelf, daarvoor moet je 1 keer zelf klikken.

Wigi

Brugesboy1979 zei:
En zou er nog een andere manier zijn om dit wat overzichtelijker te maken?

Kevin

Hoe bedoel je, overzichtelijker maken? Draaitabellen geven het grote voordeel dat je zelf de formules niet moet maken. Ze zijn tevens heel flexibel.

Overzichtelijker maken wil waarschijnlijk zeggen dat je zelf de formules zal moeten opstellen. Al weet ik dus niet wat je bedoelt met overzichtelijker maken. Wat meer uitleg kan handig zijn.

Wigi

De sheet die ik tot nu toe gemaakt heb, heb ik enkel de namen en de ploeg van de doelpuntenmakers gezet.
Nu zou mijn volgende stap zijn om een lijst te maken van alle doelpuntenmakers waarvan ik volgende gegevens in een lijst zou zetten: naam v/d speler, nationaliteit v/d speler, ploeg v/d speler en nationaliteit v/d ploeg waar hij speelt.
Daarna zou ik al die gegevens graag in een tabel zetten waarbij ik kan zien welke speler het meeste doelpunten gemaakt heeft, welke ploeg de meeste doelpunten gemaakt heeft en welke nationaliteit die spelers hebben.

Het zou er als volgt moeten uitzien:
KOLOM 1 NAAM VAN DE SPELER
KOLOM 2 NATIONALITEIT VAN DE SPELER
KOLOM 3 PLOEG VAN DE SPELER
KOLOM 4 LAND VAN DE PLOEG
KOLOM 5 AANTAL DOELPUNTEN

Eigenlijk zou ik dan 5 draaitabellen moeten maken of kan het anders?

Kan je dan in een aparte sheet ook nog verwijzen naar die draaitabel of is dat niet mogelijk? Of kun je in die sheet zelf je opmaak geven aan een draaitabel?

P.S. Kun je me nog eens een titel van het boek geven waarbij je kan leren programmeren met Visual Basic? Is het de moeite om over te stappen van Visual Basic 6.3 naar Visual Basic .NET of is het beter om bij Visual Basic 6.3 te blijven?

Kevin

Wigi zei:
Hoe bedoel je, overzichtelijker maken? Draaitabellen geven het grote voordeel dat je zelf de formules niet moet maken. Ze zijn tevens heel flexibel.

Overzichtelijker maken wil waarschijnlijk zeggen dat je zelf de formules zal moeten opstellen. Al weet ik dus niet wat je bedoelt met overzichtelijker maken. Wat meer uitleg kan handig zijn.

Wigi

Brugesboy1979 zei:
P.S. Kun je me nog eens een titel van het boek geven waarbij je kan leren programmeren met Visual Basic? Is het de moeite om over te stappen van Visual Basic 6.3 naar Visual Basic .NET of is het beter om bij Visual Basic 6.3 te blijven?

Alles wat hier gebeurt is VBA, Visual Basic for Applications, in Excel. Enkel de versie van Excel verschilt.

Zoek bv. naar

Walkenbach, J., 2001, Excel 2002 power programming with VBA, M&T Books, 934 pp.

als je Excel 2002 hebt. Voor Excel 2003 heeft John Walkenbach ook een (gelijkaardig) boek geschreven. Zie op zijn site.

Wigi

Wigi zei:
Kevin

Ik ga eerst een constructie op poten zetten voor mijn eigen bestand. Als dat volledig werkt, zal ik het overzetten naar jouw bestand. Kan nog maximaal een weekje duren schat ik, andere verplichtingen.

Tot later

Wigi

't Is goed gelukt met de grafiek die de evolutie van een ploeg in de stand weergeeft. Voeg je meest recente bestand nog eens bij en ik zet alles over naar jouw bestand.

Groeten

Wigi

Voilà Kevin

probeer maar uit en meld wat je ervan vindt.

Wigi

Bijlagen

Kevin

juist nog een foutje gevonden: delete de regel:

.SeriesCollection(i).XValues = "=grafiekevolutie!R1C2:R1C3"

en dan is het opgelost.

Wigi

Zet de vraag dan op opgelost aub.

Bedankt en graag gedaan. Een deel kan ik trouwens recupereren voor mijn eigen bestanden.

Wigi

Ik heb eigenlijk nog een probleempje. Hoe kan ik mijn excelsheets eenvoudig aanpassen voor een klassement van 20 ploegen ipv 18 ploegen?
Moet ik dan alle formules aanpassen of is er een eenvoudigere manier voor?
Alvast bedankt,
Kevin

Zet de vraag dan op opgelost aub.

Bedankt en graag gedaan. Een deel kan ik trouwens recupereren voor mijn eigen bestanden.

Wigi

Wat ik normaal doe, is eerst de werkbladen aanpassen en dan de VBA code.

Voor de werkbladen voeg ik dan 2 lege rijen in in de roosters en trek ik de formules door. Probeer ervoor te zorgen dat als je bv. 2 rijen invoegt vóór ploeg 11 (bijv.), dat dat dan zo overal is. Ook waar de stand berekend wordt. Normaal gezien kan je formules doortrekken, maar dat zal niet overal zo zijn. Bv. daar waar de gegevens uit de roosters opgehaald worden. Er zit weinig anders op dan door het hele werkblad te gaan, en je overal af te vragen wat er verandert met die 2 extra ploegen.

Voor VBA hetzelfde.

Eens dat gedaan, sla het dan op en kopieer voor nieuwe liga's met 20 ploegen. Verander dan gewoon de ploegnamen.

Als bv. Frankrijk van 18 naar 20 gaat, vertrek dan met de 20 van Engeland en NIET met de 18 van Frankrijk. Dat eerste zal veel sneller zijn.

Wigi

Ik zal het vanavond eens proberen en zal het je dan laten weten.

P.S. Ik zou graag een website maken met daarop alle kalenders, uitslagen en standen, wedstrijdverslagen en doelpuntenmakers van de grote Europese landen. Zouden er veel mensen geïnteresseerd zijn in zo'n site?

Ik zal het vanavond eens proberen en zal het je dan laten weten.

P.S. Ik zou graag een website maken met daarop alle kalenders, uitslagen en standen, wedstrijdverslagen en doelpuntenmakers van de grote Europese landen. Zouden er veel mensen geïnteresseerd zijn in zo'n site?

Als je je genoeg kan differentiëren van andere soortgelijke sites, misschien wel ja.

Op zich is het format er wel met het werkblad, maar euh, toch enekel mogelijke problemen:

- Hoe ga je "wedstrijdverslagen" aanpakken? :cool:
- Ben je een snelle typer?
- Ga je steeds bijhouden wanneer wedstrijden verplaatst worden e.d., ook andere competities? Ik vind dat enkel voor België al wat lastig :confused: laat staan voor een 6-tal landen of meer.

Of heb je een team van mensen ter beschikking? :shocked:

Dan denk ik dat iets als www.livescore.com meer zin heeft. 't Is te zeggen, meer zin HAD, want iemand is jou al voorgeweest.

Wigi

Ik heb geen mensen ter beschikking, maar ik ben wel een snelle typer (tegen de 350 aanslagen per minuut :cool: ).
De wedstrijdverslagen weet ik eigenlijk ook niet hoe ik dat zal aanpakken. :(
Maar eigenlijk is het nu de bedoeling om alles zo goed mogelijk voor te bereiden en er dan mee te starten voor het seizoen 2007-2008.
Eigenlijk zou ik een site willen maken over voetbal want dat is mijn grote passie. Ik had ook al gedacht om een site te maken met allemaal spelers en hun persoonlijke gegevens (geboortedatum, geboorteland, bij welke ploegen ze gespeeld hebben, hoeveel doelpunten ze in hun carrière gemaakt hebben, ...)
Ik weet dat het allemaal veel werk is, maar ik zou het toch willen proberen.
En via Adsense van Google zullen er wel nog meer mensen naar mijn site komen kijken zeker? En ik krijg er dan nog geld voor ook (maar dat is maar een bijzaak). :cool:
Heb jij anders ideetjes voor mij? :o

Als je je genoeg kan differentiëren van andere soortgelijke sites, misschien wel ja.

Op zich is het format er wel met het werkblad, maar euh, toch enekel mogelijke problemen:

- Hoe ga je "wedstrijdverslagen" aanpakken? :cool:
- Ben je een snelle typer?
- Ga je steeds bijhouden wanneer wedstrijden verplaatst worden e.d., ook andere competities? Ik vind dat enkel voor België al wat lastig :confused: laat staan voor een 6-tal landen of meer.

Of heb je een team van mensen ter beschikking? :shocked:

Dan denk ik dat iets als www.livescore.com meer zin heeft. 't Is te zeggen, meer zin HAD, want iemand is jou al voorgeweest.

Wigi

Je haalt je heel wat werk op de hals als je het mij vraagt.

Heb jij anders ideetjes voor mij? :o

Dat is geen simpele vraag. Misschien hebben andere forumleden gedachten hierover? Ik denk dat het nuttiger is (zeker in het begin) om bij een bestaande goeddraaiende site aan te kloppen, en daar mee te werken in de vrije uurtjes..

Indien dat goed loopt, en de goesting niet weg is :), begin dan maar te denken aan een eigen site van de omvang die jij voor ogen hebt. De onderwerpen gaan dan ook beter te overzien zijn, en je kent al wat meer mensen met ervaring in die dingen.

Wigi

Ik heb nog een vraagje. :-)
De Schotse competitie bestaat uit 36 wedstrijden waarbij elke ploeg 4 keer tegen elkaar speelt, 2 keer op verplaatsing en 2 keer thuis. Hoe moet ik dit dan berekenen in Excel?
Bedankt,

Je haalt je heel wat werk op de hals als je het mij vraagt.

Dat is geen simpele vraag. Misschien hebben andere forumleden gedachten hierover? Ik denk dat het nuttiger is (zeker in het begin) om bij een bestaande goeddraaiende site aan te kloppen, en daar mee te werken in de vrije uurtjes..

Indien dat goed loopt, en de goesting niet weg is :), begin dan maar te denken aan een eigen site van de omvang die jij voor ogen hebt. De onderwerpen gaan dan ook beter te overzien zijn, en je kent al wat meer mensen met ervaring in die dingen.

Wigi

Dat is lastig idd.

Ik zie op het eerste zicht 2 mogelijkheden:

a/ Je werkt met 2 sets aan tabellen. De tabellen voor een normale competitie kopieer je dan voor het geval van Schotland. Je moet de formules aanpassen om deze extra informatie op te vangen en te berekenen in de stand.

b/ In elk van de tabellen "verdubbel je het aantal ploegen". Bv. in de kolom met de ploegnamen voeg je rijen tussen zodat er onder elkaar 2 keer ploeg 1 staat, dan 2 keer ploeg 2, dan 2 keer ploeg 3, enz. Dit doe je elk van de 3 tabellen. Alternatief is om dat te doen bij de ploegnamen in de bovenste rij. Maar uiteraard niet beide methoden tegelijk! Ook hier zal je uiteraard de formules moeten herwerken.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan