• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatische rangschikking

Status
Niet open voor verdere reacties.

lukassen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2006
Ik ben al lang op zoek naar een goed voorbeeld.
Op blad 1 heb ik gegevens die op blad 2 automatisch gerangschikt moeten worden.
Diegene die de meeste punten heeft bovenaan.
Ik heb met de formule RANG wel de rangschikking maar niet de gesorteerde lijst van 1 naar 100 in de juiste volgorde naar beneden.
Ik heb al op dit forum gekeken maar voor mij hoeft het niet zo uitgebreid.
Groetjes Loek

Selecteer de kolommen die geragnschikt moeten worden, en klik Data, Sorteren en geef aan oplopen / aflopend, en op welke kolom (die van de getallen in jou geval).

1 minpuntje, volgens mij is dit een 1-malige handeling die je bij elke wijziging op blad 1 moet herhalen.
Ik weet niet of iemand daar een vol-automatische macro van kan maken.

Een automatische methode is dit bv.

Je moet met de VERT.ZOEKEN functie werken.

Gegeven dat je de lijst hebt met de rankings, zet dan 1 t.e.m. 100 ergens anders onder mekaar. Bv. A1:A100.

Dan, bv. in B1, zet je:

=VERT.ZOEKEN(A1;data;2;onwaar)

waarbij ik veronderstel dat er een bereik "data" is (dus de berekende rangschikkingen en alle kolommen waaruit je gegevens wil putten). Zorg ervoor dat de kolom met de rangschikking (berekend) de eerste kolom is.

Verander de 2 uit de formule indien je gegevens wilt halen uit een andere kolom.

Voer de formule dan door naar beneden, 100 rijen diep dus.

Ik heb al meerdere bestandjes gepost met dit principe, bv. in de thread "Tornooi" van Elda (enkele dagen geleden).

Lukt het?

Wigi

Laatst bewerkt:
:thumb: Bedankt voor de snelle reactie.:)
Ik ga het proberen.
Ik weet alleen nog niet of dit de oplossing van mijn vraag is.
Ben misschien onduidelijk geweest met mijn vraag.
Groetjes Loek

Bedankt voor de link.
Ik ga morgen proberen om met jullie informatie er wat van te maken.
Ik hoop dat het lukt.
Groetjes Loek

Goedemorgen,:)
Ik heb een voorbeeld gemaakt om het jullie duidelijker te maken.
Op blad 1 wil ik 1 keer per week gegevens invoeren.
Op blad 2 wil ik dat deze gegevens automatisch gerangschikt worden.
Ik ben zelf met jullie antwoorden aan de slag gegaan maar het werd zo'n rommeltje.:shocked:
Misschien kan iemand met dit voorbeeld het mij duidelijk uitleggen.
Ik ben niet zo'n theorie mens maar meer een praktijker.
Groetjes Loek

Bijlagen

De kolommen A en B op het tabblad 'Rangschikking' snap ik niet.
Wat bedoel je met Nu en Van

En waarop wil je gesorteerd hebben, in neem aan totaal.. en hoe dan nr.1 is de hoogste of de laagste score?

Met nu en van bedoel ik van plaats 27 en nu plaats 23.
Ik wil zien of hij met de aantal punten die hij erbij heeft gekregen gezakt of gestegen is op de ranglijst.
Het totaal (kolom G) is de lijst die bepalend is van de hoogste aantal punten naar beneden de minste aantal punten.
Groetjes Loek

Dat zal zo niet gaan, waar moet excel de data van de vorige maand vandaan halen als je nieuwe data invult?
En bij optellen, wat doet die nr. kolom daar? Heeft elke persoon een soort 'rug nummer' of heeft dat ook iets met een (oude) positie te maken.

N.b. voor het sorteer deel van je vraag zie ik wel mogelijkheden. Maar lees je eigen antwoord nog eens na;
Het totaal (kolom G) is de lijst die bepalend is van de hoogste aantal punten naar beneden de minste aantal punten.
???

Hoogste aantal punten naar beneden... Dus het grootste aantal punten boven en het kleinste aantal beneden, of het 'hoogte aantal punten (naar) beneden' ?
Ik denk dat ik wel snap, maar ....

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn bericht ook nog eens doorgelezen en het was onduidelijk.
Bij totaal bedoel ik de grootste aantal punten boven en minste aantal beneden.
Kolom A en B (van en nu) zijn minder belangrijk.
Groetjes Loek

Withaar houdt zich al bezig met jouw vraag, maar als je wilt dat ik er eens naar kijk, zet dan je meest recente bestand in Winzip versie op het forum.

Wigi

Beste Wigi
Ik heb enkele plaatsen hierboven al een bestand geplaatst.
De gegevens van blad 1 zijn opgeteld in kolom totaal.
Ik wil graag dat het totaal van blad1 automatisch gerangschikt worden op blad 2.
Diegen die de meeste punten heeft bovenaan en de laagste aantal punten onderaan.
Ik heb nog een paar wensen maar hier ben ik voorlopig tevreden mee.
Groetjes Loek

maar als je wilt dat ik er eens naar kijk, zet dan je meest recente bestand in Winzip versie op het forum.

Wigi

Ik schreef dit aangezien ik geen Winrar bestanden kan openen.

Ik denk dat deze vraag exact de methode gebruikt die jij nodig hebt. Kijk in mijn laatste post daar.

Wigi

Ik kan verschillende formules wel gebruiken denk ik.
Ga er vanavond mee aan de slag en zet morgen het resultaat op dit forum.
Misschien kunnen jij en Withaar er dan naar kijken voor eventuele verbeteringen.
Bedankt alvast voor jullie hulp.
Groetjes Loek

Doe nogmaals gerust Loek. ;)

BTW
De vragen zijn nogal sterk gelijkend op mekaar niet... :D

Wigi

Als je het zelf oplost is dat natuurlijk het mooist, dan leer je er ook nog wat van.
Ik had ook nog geen tijd gehad om er verder mee te gaan.
Na m'n werk vandaag kijk ik wel even hoe ver je gekomen bent.

@Wigi voel je vrij om ten alle tijde met een reactie of oplossing te komen hoor. :thumb:

@Lukassen, als je XP hebt, heb ja nadat je, je xls (of ander) document met de rechtermuisknop aanklikt de optie 'Kopieren naar' in dit rijtje staat oom gecomprimeerde map, hiermee zipt windows je bestand. Zip wordt door weel meer mensen gebruikt dan RAR. Geen XP, gebruik dan 7Zip om te zippen.

Ik had belooft om gisteren het bestandje op dit forum te zetten maar helaas had ik geen tijd en had ik geen internetverbinding meer naar dit forum.
Morgen en waarschijnlijk vandaag heb ik meer tijd. Ik hoop zodoende dat ik het voorbeeldbestandje dan ook dit weekend nog kan plaatsen.
Toch wel leuk en spannend om iets met excel in elkaar te knutselen.
Beste mensen,
Prettig weekend allemaal.
Groetjes Loek

Beste mensen,
Ik heb alles gedaan om met jullie voorbeelden mijn probleem met automatische rangschikken op te lossen.
Helaas is het mij niet gelukt.
Wat ik nu als bestand geplaatst heb is een simpele uitleg wat ik nu precies wil.
Kolom A zijn de namen van de deelnemers.
Kolom B,C,D en E ronde 1 t/m ronde 4.
Kolom F het totaal van de 4 rondes.
Kolom G de rangschikking.
Wat ik nu graag wil is dat de rang van de deelnemers automatisch van 1 naar 10 onder elkaar komen te staan en dat de rijen 3 t/m 12 ook met de rangschikking meedoen.
Het is mij niet gelukt ondanks jullie hulp.
Groetjes Loek

Bijlagen

lukassen,

Ik heb het niet allemaal gevolgd, maar ik denk dat je dit bedoeld.

Ad.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan