• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatische streepjes.. moet kunnen, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
rdg, het ging mij even om het principe, en voor de
duidelijkheid voeg ik dan bij voorkeur niets extra's toe.

Rogierasd zei:
:confused:
hoe kan ik zorgen dat ik in een cel alleen maar 250605 hoef in te typen en dat er toch
25-06-05 komt te staan? Moest kunnen, weet alleen nie meer hoe?!:shocked:

Even.. Ik heb Excel 2003 maar als ik jouw datum invoer krijg ik netjes - streepjes.
Maar de genoemde datum veranderd in 16-02-1986!

xp-pc, ik weet niet of je opmerking/vraag aan mij is gericht, maar ik geef er toch maar even antwoord op.
Dat de datum wordt weergegeven zoals je schrijft, komt omdat je de cel hebt opgemaakt (bij celeigenschappen) als datum. Je moet die op standaard laten staan en de functie gebruiken zoals ik die eerder aangaf, nl: =tekst(A1;"00-00-00") onder de veronderstelling dat je de datum zonder streepjes in A1 typt (dus bv. 140106).

franç zei:
xp-pc, ik weet niet of je opmerking/vraag aan mij is gericht, maar ik geef er toch maar even antwoord op.
Dat de datum wordt weergegeven zoals je schrijft, komt omdat je de cel hebt opgemaakt (bij celeigenschappen) als datum. Je moet die op standaard laten staan en de functie gebruiken zoals ik die eerder aangaf, nl: =tekst(A1;"00-00-00") onder de veronderstelling dat je de datum zonder streepjes in A1 typt (dus bv. 140106).

Aah op die fiets.. Maar ik dacht inderdaad makelijk te doen ;).

rdg1314 zei:
Je hebt inderdaad gelijk: dit werkt ook en je kunt ermee rekenen. Ik zou je formule alleen als volgt neerzetten: =ALS(A1<>0;TEKST(A1;"00-00-00");"").

Groet,

Rob

Dit werkt erg goed!

nou maak ik het nog moeilijker, zo ben ik ...
kan het nou ook zonder extra kolom te hoeven in voegen?
(zeg maar: 'in de cel zelf')

tot dusver eeerrug dankbaar!!:thumb:

Laatst bewerkt:
is een heel goede oefening om leeftijd te berekenen.
als men bv in A2 geboortdatum zet en in C2 de huidige datum, dan in G2 de formule toepast van F2/365 heeft men de leeftijd in jaren uitgedrukt met een aantal maanden na de komma.
Hoe kan men dat getal nu effectief in de juiste maanden en eventueel dagen omzetten?

Rogierasd zei:
Dit werkt erg goed!

nou maak ik het nog moeilijker, zo ben ik ...
kan het nou ook zonder extra kolom te hoeven in voegen?
(zeg maar: 'in de cel zelf')

tot dusver eeerrug dankbaar!!:thumb:

Maak cel A1 op met aangepaste opmaak
0#"-"0#"-"0#
invoeren 010106
resultaat 01-01-06

om te rekenen met de ingevoerde waarde gebruik je
DATUMWAARDE(TEKST(A1;"0#-0#-0#"))

Ook kun je er b.v. voor kiezen het jaar ook weg te laten
0#"-"0#"-06"
invoeren 0101
resultaat 01-01-06