• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische verwerking ingestuurde toplijstjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

chevy93

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Hoi,

Voor een forum organiseer ik een spel. Hierbij kunnen mensen een toplijst insturen (albums) en ik reken daarbij uiteindelijk uit hoeveel punten een album verzameld heeft. Hier komt dus een toplijst uit rollen.

Even een aantal belangrijke zaken:
De naam het album staat in kolom A
Het puntenaantal dat een album verkrijgt door op positie X te staan staat in kolom B
Nu wil ik in kolom C het puntentotaal krijgen.

Voorheen deed ik dit altijd door handmatig te kijken welke cellen het betreft, om vervolgens handmatig =SOM(Bx:By) te doen.
Ik heb toch het idee dat dit sneller kan.

Het idee is dus dat Excel 'ziet' dat cel A1, A2, A3 en A4 gelijk zijn en dat Excel dus 'weet' dat dat betekent dat cel B1:B4 opgeteld moeten worden.

Ik kan vooraf niet voorspellen welke albums er wel/niet genoemd zullen worden, dus met een vooraf opgestelde lijst werken, lukt niet.

Een ander nadeel is dat iedereen een album anders kan spellen (met of zonder The bijvoorbeeld of een simpele spelfout.), maar om dergelijke fouten er nog uit te halen, lijkt me ondoenlijk. Dus laten we er maar vanuit gaan dat iedereen netjes kan spellen.

Bijgevoegd een simpel voorbeeld.
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

In het voorbeeld zou dus in cel C1 19 moeten komen te staan, in C5 11 en in C8 21.

Laatst bewerkt:
Een draaitabel is de ideale oplossing voor dit probleem

Ik zou er een draaitabel van maken. De invoercellen heb in omgezet in een tabel en die heb ik gekoppeld aan de aan de draaitabel. Nieuwe gegevens die worden toegevoegd aan de tabel worden daarmee automatisch meegenomen in de draaitabel (na rechtsklik op vernieuwen).

Rebmog

Bijlagen

Ik heb even gekeken en ik heb inderdaad helemaal niet aan een draaitabel gedacht. Ik geloof dat ik hier inderdaad wel een heel eind mee kom!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan