• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische verwijzing a.d.h.v. categorie

Status
Niet open voor verdere reacties.

NESJA

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Goedemiddag,

Voor een planning ben ik bezig om zaken in een in categorieen in te delen (1,2 of 3)
Omdat ik de verschillende categorieën ook apart wil zien in excel moet ik dit steeds handmatig doen.
Mijn vraag is nu kan je dmv een formule ervoor zorgen dat excel automatisch ziet in welke categorie hij het moet plaatsen.
Voorbeeld,
Cel A3 heeft categorie 1, nu moet excel zien dat de datum en de locatie automatisch in Categorie 1 komt te staan. Nu heb ik het handmatig in Cel F5 en cel G5 gezet.
ook moet excel zien dat als er een volgende locatie is die ook in categorie 1 valt, automatisch hieronder komt te staan.
Hopelijk heb ik t goed uitgelegd en kan iemand mij helpen.

Bijgaand het voorbeeldbestandBekijk bijlage planning.xlsx

GR NESJA

Het kan wel, zie hier: Bekijk bijlage planning (AC).xlsx.

Maar of het handig is? Je sheet is niet echt gestructureerd opgezet. De tabellen staan door elkaar, en gegevens staan niet logisch bij elkaar. Ik zou de eerste tabel uitbreiden, misschien i.c.m. met een filter gebruiken. De andere tabellen kun je daarna hieruit afleiden... Nu heb je gegevens op meerdere plaatsen.

Laatst bewerkt:
AlexCEL

Dank voor de feedback. Het klopt inderdaad dat het er onoverzichtelijk uit ziet.
Ik heb het nu aangepast. Dat van een filter is inderdaad een efficiënte oplossing
In jouw versie was ik trouwens een beetje aan het stoeien, waar ik dan tegen aan liep is het volgende:
als ik in de totale planning de categorie van 1 naar 2 wijzigde zag ik niet dat dit goed ging.
In categorie 1 ging weliswaar de datum locatie eruit, maar stond er een witregel met een datum 1-1-1900

Zou je dat nog kunnen aanpassen in de aangepaste versie van mij?
GR. NESJA
aangepaste versie:Bekijk bijlage planning.xlsx

Ik heb de formules in je nieuwe opzet geplaatst. Probeer eens na te gaan wat deze formules doen...

Let wel: het zijn matrix-formules oftewel na invoeren/wijzingen moet je ze afsluiten met Control+Shift+Enter.

Zie hier: Bekijk bijlage planning (AC2).xlsx

Dat van een filter is inderdaad een efficiënte oplossing
Ik zie dat niet terug in je nieuwe voorbeeld :confused:

Ik heb op een extra tabblad in het bovenstaande voorbeeldbestand weergegeven hoe ik de tabel op zou zetten met een filter.

AlexCel
ik had idd nog geen filter toegepast.
Bedankt voor het meedenken en ik vind het een goede oplossing
ik kan hier zeker verder mee
gr. NESJA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan