Beste Excel helden,
Sinds een paar weken ben ik veel met Excel bezig. De simpele dingen had ik al gauw onder de knie, de iets lastigere vlak daarna. Maar nu zit ik met iets wat mij niet lukt. Ik werk bij een vastgoed bedrijf en tot op heden maakte ik altijd een handmatige analyse. Nu kost dat telkens een paar uur om te maken en is het dus persoonsafhankelijk. Ik zou dat nu graag willen automatiseren zodat iedereen het altijd kan gebruiken.
Heb in een sterk versimpelde vorm (origineel kent honderdduizenden velden) een excel bestandje bijgevoegd (uiteraard geanonimiseerd) als voorbeeld
Korte intro vastgoed
Even een heel korte intro over vastgoed. Een object is een gebouw. Een unit is een etage dan wel ruimte binnen dat gebouw. Soms is het hele gebouw aan één huurder verhuurd, soms alleen een etage. De registratie van leegstand vind dan ook op unit niveau plaats. De boekwaarde (voor hoeveel € het object in onze boeken staat) staat aldus op object niveau. Dit vindt allemaal plaats in een vastgoedsysteem. Voor deze analyse kopieer ik dumps naar Excel.
Doel van de analyse
Omdat leegstand een indicatie is dat de totale huur op een object hoger zou kunnen zijn maak ik een analyse van alle objecten waarbij een unit op leegstand staat. Vervolgens koppel ik via verticaal zoeken de boekwaarde, de contracthuur, de beheerder, de wijk et cetera.
Uitdagingen bij de analyse en hoe ik dat tot nu toe handmatig deed
1. Er zijn meerdere vormen van leegstand. (zie Excel sheet, werkblad = units, kolom = status).
Middels zoeken en vervangen verving ik alle statussen (12 in totaal) exclusief verhuur handmatig naar ‘leegstand’.
2. Een object kan meerdere units hebben die op leegstand staan. Toch wil ik zo’n object een keer in de analyse terug laten komen. Anders zou je immers een hogere totale boekwaarde krijgen dan werkelijk.
Nadat ik een rij had gemaakt van alle objecten waarbij status op de nieuwe status ‘leegstand’ staat haalde ik alle dubbele waardes eruit.
Mijn vraag; hoe automatiseer je dat dan?
Wat ik graag zou willen is dat op het moment dat er een nieuwe dump in het betreffende werkblad wordt geplaatst de analyse, zie hierboven, automatisch een update krijgt.
Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb zitten pielen met IF… THEN … en met draaitabellen maar kwam daar niet zo uit.
Ter info, ik heb geen verstand van visual basic helaas…
Wie kan mij helpen?
Groeten,
Fedde
Sinds een paar weken ben ik veel met Excel bezig. De simpele dingen had ik al gauw onder de knie, de iets lastigere vlak daarna. Maar nu zit ik met iets wat mij niet lukt. Ik werk bij een vastgoed bedrijf en tot op heden maakte ik altijd een handmatige analyse. Nu kost dat telkens een paar uur om te maken en is het dus persoonsafhankelijk. Ik zou dat nu graag willen automatiseren zodat iedereen het altijd kan gebruiken.
Heb in een sterk versimpelde vorm (origineel kent honderdduizenden velden) een excel bestandje bijgevoegd (uiteraard geanonimiseerd) als voorbeeld
Korte intro vastgoed

Even een heel korte intro over vastgoed. Een object is een gebouw. Een unit is een etage dan wel ruimte binnen dat gebouw. Soms is het hele gebouw aan één huurder verhuurd, soms alleen een etage. De registratie van leegstand vind dan ook op unit niveau plaats. De boekwaarde (voor hoeveel € het object in onze boeken staat) staat aldus op object niveau. Dit vindt allemaal plaats in een vastgoedsysteem. Voor deze analyse kopieer ik dumps naar Excel.
Doel van de analyse
Omdat leegstand een indicatie is dat de totale huur op een object hoger zou kunnen zijn maak ik een analyse van alle objecten waarbij een unit op leegstand staat. Vervolgens koppel ik via verticaal zoeken de boekwaarde, de contracthuur, de beheerder, de wijk et cetera.
Uitdagingen bij de analyse en hoe ik dat tot nu toe handmatig deed
1. Er zijn meerdere vormen van leegstand. (zie Excel sheet, werkblad = units, kolom = status).
Middels zoeken en vervangen verving ik alle statussen (12 in totaal) exclusief verhuur handmatig naar ‘leegstand’.
2. Een object kan meerdere units hebben die op leegstand staan. Toch wil ik zo’n object een keer in de analyse terug laten komen. Anders zou je immers een hogere totale boekwaarde krijgen dan werkelijk.
Nadat ik een rij had gemaakt van alle objecten waarbij status op de nieuwe status ‘leegstand’ staat haalde ik alle dubbele waardes eruit.
Mijn vraag; hoe automatiseer je dat dan?
Wat ik graag zou willen is dat op het moment dat er een nieuwe dump in het betreffende werkblad wordt geplaatst de analyse, zie hierboven, automatisch een update krijgt.
Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb zitten pielen met IF… THEN … en met draaitabellen maar kwam daar niet zo uit.
Ter info, ik heb geen verstand van visual basic helaas…
Wie kan mij helpen?
Groeten,
Fedde