• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatiseren vert.zoeken alle regels van tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tikifg

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2016
Hallo,

Ik ben vertrouwd met de functie verticaal zoeken, maar ik zou graag weten of het mogelijk is om automatisch alle lijntjes van een tabblad te doorzoeken op een waarde en die weer te geven.
Ik zou bijvoorbeeld van een bestand, gelijkaardig als in bijlage, alle OPO-codes (tweede kolom- moeten hebben van alle vakken die Piet geeft. Het gaat wel om tientallen vakken in realiteit.
Voorbeeldformule op tweede tabblad

Is dit mogelijk?

Dank

Tikifg

Bijlagen

Inderdaad gast0660... zoiets is leuk. Welke code zit daar achter?

Als ik nu een lijst met namen zou hebben, is er dan een automatische koppeling nodig dat als ik op een knop klik hij voor al die namen de vakken genereert?

Hoi
deze code kan je vinden onder Werkblad Blad 1 in de vba Editor (Alt + F11)
Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
Dim targetSh As Worksheet
    Set targetSh = ThisWorkbook.Worksheets("Blad2")
    Dim i As Long
    For i = 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
        If Cells(i, 1).Value = ComboBox1.Value Then
            Range(Cells(i, 1), Cells(i, 2)).Copy Destination:=targetSh.Range("A" & targetSh.Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row + 1)
        End If
    Next i
End Sub

Deze
Als ik nu een lijst met namen zou hebben, is er dan een automatische koppeling nodig dat als ik op een knop klik hij voor al die namen de vakken genereert?
???
Post eens een relevant vbtje met wat dummy gegevens en wat je wil bereiken

Hoi gast0660,

Ik heb mijn excel aangepast.

Stel ik heb een aantal collega's die vakken geven in verschillende opleidingen in een school. Is het mogelijk om met een druk op de knop (zie blad samenvatting) een overzicht te genereren met welke collega welk vak geeft.
De resultaatlijst zou alfabetisch gerangschikt moeten zijn en zou volgende format moeten hebben: naam collega, vakcode, vaktitel.... (ik heb wel een aparte lijst met de namen van alle collega's als dat een hulp is)

Alvast dank voor de moeite

Bekijk bijlage TestHelpMij.xlsx

Hoi,
Als er niemand mij voor is zal ik er deze namiddag naar kijken

Hoi,
Kijk eens of je hier mee verder kan.
Let wel, om te sorteren moeten in kolom A (Lector) alle namen worden ingevuld, zie aangepaste werkbladen (R1,R2 en R3)
Deze werkbladen moeten ook dezelfde opzet hebben
Ik hoor het wel

Bijlagen

Bedankt allebei, ik denk dat ik hiermee wel verder kan.
Ik bekijk het morgen eens op het gemak :)

gast0660, werkt dus perfect...
Om het nu helemaal te perfectioneren, is het mogelijk om:
- de lege rijen (waar OPO of OLA of Titel ontbreekt) er uit te halen?
- er nog automatisch een draaitabel van te genereren?

Tikifg

VenA, werkt perfect, maar ik snap niet zoveel van die code....
Het echte xls bestand dat ik heb bestaat ui 9 tabbladen met zo'n 350 lijntjes per tabblad, maar kan ik moeilijk zomaar online posten....
De oplossing van dotchie kan ik overzetten en aanpassen; die van u niet hoewel het ook wel perfect doe wat ik wil

Tikifg

Volgens mij hoef je aan de code niets aan te passen. Het aantal rijen en aantal tabjes is niet van belang. Mits de opzet hetzelfde is als het voorbeeldbestandje.

VenA, er zijn meer kolommen en de namen van de tabbladen zijn anders. In jouw code staat dat de tabbladen opleidingX moeten heten; de echt tabbladen hebben allemaal verschillende namen

In jouw voorbeeld staat dat de tabjes opleidingX heten. Dus daar is de code voor gemaakt.
Omdat ik niet weet wat je allemaal in het echte bestand hebt staan kan je met zoiets werken
Code:
For Each sh In Sheets(Array("iets", "ietsanders", "Richting3"))

of met
Code:
for each sh in sheets
if sh.name <> "Samenvatting" then

Over welke andere kolommen heb je het? In de OP staat dat het om kolom 2 gaat. Je hebt er nu al ééntje gratis bij gekregen.:d Dus graag een relevant bestand.

Hoi,
Heb deze eventjes in elkaar geprutst, werkt normaal gezien voor alle tabjes, mischien kan je hier mee verder.
Dit is wel van belang natuurlijk
Mits de opzet hetzelfde is als het voorbeeldbestandje.
@Vena, heb een paar stukjes van uw code weggesnoept:)

Bijlagen

Ok, heb een dummy bestand (met 2 lijntjes beperkt ingevuld) bijgestopt. Bedoeling blijft dus om gegevens te verzamelen met een druk op de knop zoals uw vorig scriptje perfect deed, maar graag kolom A,B,C, O en Y.
Idealiter wordt hier zelfs een draaitabel van gemaakt via macro.

Alvast bedankt voor alle fantastische hulp... zou best eens een cursus VBA volgen lijkt me

Bekijk bijlage TestmijVB3.xlsb

Welke logica zit er in dit bestand? En hoe moet de uitkomst worden? Het lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld. Gegevens verzamel je in een tabel en daarna ga je deze gegevens presenteren.

@gast0660, best wel strak formuliertje maar we moeten weer even terug naar de tekentafel:d:shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan