• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisering artikellijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

burley

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2011
Hallo, ik ben bezig met een webshop (een grote +40k artikelen) dus geen ***lige huis, tuin en keuken shop die je voor €6 p/m kan huren... Tot op heden hebben we de artikellijsten zelf helemaal samengesteld/aangevuld. En de afbeeldingen erbij gezocht en hernoemd.

Over het algemeen krijgen we van onze leveranciers artikellijsten (excel), deze moeten we daarna omvormen naar een voor onze shop bruikbare indeling.
Wat de productafbeeldingen betreft, veel afbeeldingen komen met productnaam binnen van de leverancier (geen standaard omschrijving) en moeten dus hernoemd worden naar ofwel het artikelnummer ofwel een duidelijke productnaam zonder toevoegingen...

Al met al een behoorlijk tijdrovende en langdradige klus en foutgevoelig bovendien.

De vraag kwam dan ook in ons op of er niet een snellere/eenvoudigere manier is om een en ander te doen.

Ik heb er zelf al naar gekeken, maar ben geen echte excel goeroe. En loop bovendien aan tegen het feit dat de productlijsten die we ontvangen niet standaard zijn. Verschillend opgebouwd zijn en verschillende termen hanteren. Ik weet dan ook niet of wat wij willen mogelijk is.

De vraag aan alle excel goeroe's is dan ook;
- Is er een manier om de afbeeldingen automatisch te laten hernoemen?
- Is één van jullie instaat om een excel/vba script te schrijven waardoor een en ander sneller gedaan kan worden.

Als je met serieuze oplossingen komt staat er uiteraard iets tegen over. Aan vage plannen hebben we echter niet veel. Aan de andere kant wordt alle input natuurlijk gewaardeerd! :)

Bijgevoegd een voorbeeldbestand. EDIT - BIJGEWERKT

Ik ben erg benieuwd naar al jullie input!!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
30 keer bekeken en nog geen reactie betekent meestal onduidelijkheid.

In dit geval ligt het aan je vbtje:
In tabblad 2 staat geen enkel woord wat ook in tabblad 1 staat!
Ook staat er geen enkele verwijzing.

Hoe moeten wij nu weten hoe je het wilt hebben?

ook voor mij blijft de bedoeling onduidelijk.

waar moeten de gegevens vandaan komen.

de url's ga je met een hyperlink plaatsen?

Er zijn vele mogelijkheden. Aangezien jullie toch een heel belangrijke webwinkel hebben. Misschien een idee om de leveranciers de data in een fatsoenlijk formaat te laten aanleveren.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Ik heb het excel bestand aangepast en voorzien van commentaar. Ik hoop dat het nu duidelijker is.
De gegevens op het 2e excel blad worden geupload in de database, dit is waar de webshop zijn gegevens uithaalt.
In principe toont het excel blad de opbouw van de webshop.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

De bijgewerkte excel;
Bekijk bijlage 141221

@ RogerS, zijn we ook mee bezig. Een standaard format is voor bijvoorbeeld alle leveranciers van telefoons geen probleem, maar werkt niet naadloos met kleding of cosmetica.
Ik heb zelf ook al geprobeerd om met zoiets te schrijven; een standaard indeling die zich automatisch vertaald naar de juiste gegevens op de juiste plek. Met een = commando kom je een heel eind, maar lekker werken doet het niet.
Idealiter zou je een functie hebben, waarbij als in een cel van de productnaam het woord tandwiel voorkomt dit automatisch vertaald wordt naar de hoofd en subgroepen.
Daarnaast zit je nog steeds met de afbeeldingen, al weet ik niet of dat vanuit excel te bewerkstelligen is....

Bijlagen

Laatst bewerkt:
omdat het met dit voorbeeld, wat mij betreft toch gokken blijft, heb ik de kolom vermeld waar de gegevens moeten komen te staan.

laat je even weten of deze conclusie juist is?

waar is de relatie met de leverancier in je bestandje terug te vinden. SR / TR / PU ?

Bijlagen

Zoals je het neergezet hebt klopt inderdaad.

"waar is de relatie met de leverancier in je bestandje terug te vinden. SR / TR / PU ?"

Je bedoelt als een artikel besteld wordt hoe dit gekoppeld zit in het systeem met de leverancier?
Dit gebeurd via het artikelnummer. Zij krijgen automatisch de bestelling automatisch doorgeschoten. Dit staat los van de webshop software.

Heb het voorbeeldbestand overal aangepast

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
"waar is de relatie met de leverancier in je bestandje terug te vinden. SR / TR / PU ?"

Je bedoelt als een artikel besteld wordt hoe dit gekoppeld zit in het systeem met de leverancier? 
Dit gebeurd via het artikelnummer. Zij krijgen automatisch de bestelling automatisch doorgeschoten. Dit staat los van de webshop software.

deze tekst is voor jou vast heel duidelijk; mij zegt het niets!

je artikelnummer krijgt in je voorbeeld een toevoering SR / TR / PU.

waar kan ik zien welke toevoeging voor het artikelnummer moet komen te staan.

Code:
Heb het voorbeeldbestand overal aangepast

welke onderdelen heb je aangepast? (anders laat dit eens met een kleur zien, dan weten we ook meteen waar we moeten kijken).

je artikelnummer krijgt in je voorbeeld een toevoering SR / TR / PU.

waar kan ik zien welke toevoeging voor het artikelnummer moet komen te staan.

welke onderdelen heb je aangepast? (anders laat dit eens met een kleur zien, dan weten we ook meteen waar we moeten kijken).

Dit geef ik aan in mijn opmerking in het voorbeeldbestand:

Artikelnummer: Dit is het artikelnummer van de fabrikant/leverancier met 2 letters van de fabrikant. Dit om makkelijk te kunnen zien bij welke fabrikant/leverancier het artikel hoort. In het geval van Sram is het dus SR, maar in het geval van ProUser is het PU. Dit moet uniek zijn per merk/leverancier.

Ik had mijn originele voorbeeldbestand aangepast met jou wijzigingen. Zodat overal hetzelfde bestand staat.

Nu de laatste versie van het voorbeeld bestand (ook weer in alle posts aangepast).
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Hey Oeldere, das een mooi begin!

Maar stel nu dat ik toch een andere lettercombi voor mijn artikelnummer wil hebben, is er een mogelijkheid om een keuze te maken? Of dat excel het zelf doet aan de hand van een lijst met reeds ingevoerde merken en de daarbij gebruikte lettercombi's. Dit om dubbele waarden te voorkomen?

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om bij de hoofdgroep, subgroep, en subgroep2 een keuze lijst te maken waarbij de een afhankelijk is van de ander maar je een en ander nog steeds zelf kan veranderen indien nodig?

Dus kies in de hoofdgroep voor fietsonderdelen, in subgroep1 krijg je dan een lijst met beschikbare groepen, daarin maak je een keuze en dit gebeurd dan idem voor subgrp 2.

Ben erg benieuwd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan