• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatiserings casus in combinatie met download nieuwe data.

Automatiserings casus in combinatie met download nieuwe data. Wie kan me helpen?

• ik heb diverse YouTube flimpjes bekeken, maar kom niet heel veel verder.

Stemmen: 0 0,0%
  • Vergelijken van Tabellen is niet voldoende volgens mij.

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    0
Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter1961

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2024
Hallo allemaal,

Ik ben al eerder via dit platform fantastisch geholpen met een tabel welke omgezet is met Power Query.
Nu heb ik een volgende uitdaging, waar ik als leek niet verder mee kom dan door het nemen van veel stappen.
En, volgens mij zou ik ook door middel van een automatisme in Excel te doen moeten zijn.
Wie kan me verder helpen?

Ik heb een bestand bijgevoegd om te laten zien wat ik nu doe.

Ik download regelmatig data uit een log-programma voor vliegtuigregistraties, die download is als een Excel-bestand, de eerste twee tabbladen zij downloads in de ruwe vorm met een verschillende datum.
Met de download “Download 120125” heb ik vervolgens de volgende stappen verwerkt:
In “verwerking 1” heb ik de lege rijen verwijderd en de rijen met overbodige “headers”.
In “verwerking 2” heb ik lege kolommen verwijderd.
In “verwerking 3” heb ik kopteksten toegevoegd.
In “verwerking 4” heb ik de kolommen “Date” en “Location” verplaatst.
In “verwerking 5” heb ik een kolom “Year” toegevoegd uit de kolom “Date”.
In “verwerking 6” heb ik de tekst aangepast naar 1 font.
En tot slot heb ik in “verwerking 7” er een tabel van gemaakt.

Mijn vraag is hoe kan ik iedere nieuwe download integreren in de vorige verwerkte data en dus automatisch verwerken tot het uiteindelijke resultaat in stap 7.
De nieuwe downloads bevatten nieuwe data in de vorm van nieuwe waarnemingen die ik doe als vliegtuigspotter en update van de verwerkte gegevens uit mijn spottersverleden.
En dat is dan de sheet waar ik al eerder mee geholpen ben hier door edmoor en Peter59 , dat bestand heb ik nog steeds in gebruik, waarvoor dank!

Wie wil en kan mij helpen met deze casus?

Groet,

Wouter

Bijlagen

Allemaal hele simpele stappen met hulp van Gegevens, Gegevens Ophalen, Uit Bestand, Uit Excel werkmap.
Het enige lastige eraan is om het makkelijk te maken om een ander bestand als invoer te gebruiken. Je kan met enige moeite een cel als bron voor de bestandsnaam maken. Maar dat kan je ook omzeilen door telkens een bestand met dezelfde naam in een vaste map te plaatsen. En dan het bestand met de query openen en op alles vernieuwen klikken.

Ik zie in je bijlage geen enkele query.

Beste Jan Karel,

De sheet die je bijgevoegd hebt is toch hetzelfde als de uitwerking bij stap 7 van mijzelf?
Dat is uiteindelijk ook de bedoeling, maar mijn vraag is, hoe maak je een automatische verwerking van een nieuwe download naar dit resultaat.
Dus, hoe krijg ik de sheet van jou geupdate met een nieuwe download?

Beste Peter,
Jij hebt me de vorige keer geholpen, nog steeds werk ik met veel plezier aan de sheet.
De uitdaging van nu is opvolgend op jou oplossing, de nieuwe data van de downloads wil ik integreren in bestaande sheets, waaronder mijn oude data.
Het geuploade bestand bij deze vraag is maar een klein onderdeel van de totale data.

Bedankt voor jullie reacties, ik zie een opvolging met belangstelling tegemoet.
Grt,
Wouter

Wouter,
Dat ie hetzelfde is is ook exact de bedoeling, het zijn de stappen die jij omschreef. Die stappen kan je als volgt bekijken (en bewerken):
  • Klik op de tab Gegevens op de knop Query's en verbindingen
  • Rechts-klik op "Helpmij_casus xlsx" en kies "Bewerken"
  • De Power Query editor opent. Rechts zie je de stappen die ik heb genomen
  • De eerste stap (Source) is het bron-bestand. Klik op het tandwieltje naast deze stap om jouw bestand aan te geven als nieuwe bron.
  • Als je daar een ander bestand aanwijst dan zullen de gegevens bijgewerkt worden.
  • Door rechts op de opeenvolgende stappen te klikken kan je precies zien wat iedere stap voor gevolgen heeft
Let op: Het bron-bestand moet in xlsx formaat zijn opgeslagen

@wouter1961
Hoe haal je de nieuwe (downloads) binnen?
Is dat via een website?
En wat @jkpieterse in #6 beschrijft is niets mis mee.
Opm.:
De 2 tabbladen "downloads.." zijn exact het zelfde dus je krijgt dubbele gegevens.

Ha Jan Karel,
Klopt helemaal, dat is de bedoeling.
Ik ga je stappen uitproberen, ik laat het nog aan je weten.
Bedankt!

Ha Peter,
De downlods komen uit software van ADU, in dat programma kan je verschillende files downloaden, bijvoorbeeld propliners, militair en airliners.
Niet via een website.
zijn alle gegevens in de 2 downloads hetzelfde?
Ik heb het niet bekeken, ik ben ervan uitgegaan dat ik al een nieuwe invoer had gedaan.
maar, het is de bedoeling dat het eindresultaat geupdate wordt met de nieuw ingevoerde data.
Ik wil ook de andere files, zoals hierboven staat, bij gaan voegen tot 1 groot databestand.
Dat zal dan circa 45.000 records bevatten op dit moment.
Als je wilt dat ik een ander bestand maak met verschillende download bestanden, laat het me weten.
Bedankt zover!

Volg de stappen die ik in mijn vorige bericht gaf, met name de vierde

Hallo P{eter,

Bijgevoegd een nieuw bestand, dit keer met wel verschillende data in 120125 en 290125

Groet,
Wouter

Bijlagen

Hallo Jan Karel,

Je vind me misschien dom, maar het gaat niet goed....
Ik heb getracht je stappen te doorlopen door op de radertjes te klikken, nadat ik het nieuwe bestand bij Source heb gekozen.
Het resultaat...., een lege sheet, haha.
Het gaat niet goed...

Kijk eens of dit je een beetje op de goede weg helpt met het inladen van de div downloads.
Dat is namelijk de basis, want een huis bouw je van de kelder naar de zolder en niet andersom.

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Laatst bewerkt:
Ha Peter,
Dankjewel, ga ik zeker doen, ik wil sowieso meer weten over Power Query en VBA.
Maar, weer het me nu even teveel om dat onder de knie te krijgen, werk, verhuizing, verbouwing en zo.
Ik zoek voor nu eigenlijk een oplossing voor mijn downloads.
Die downloads zijn zoals in de tabbladen en die wil ik dan op basis van de nieuw gedane invoer in de software, iedere keer downloaden en in Excel verder gebruiken.
Jou vorige hulp met de database was mijn eerste ervaring met Power Query, maar heeft wel mijn interesse gewekt.
Op You Tube kijk ik ook regelmatig zaken over Excel.
Maar goed, de essentie is dat ik iedere keer een download van de data doe, dat ik deze wil bijwerken in mijn "basis"-sheet.
Dus eigenlijk moet alleen de nieuwe data toegevoegd worden in de basis-sheet.
En dat dan het liefst automatisch, zonder dat ik al die stappen moet doorlopen zoals in de tabbladen.
Maar, laat voorop staan dat ik alle tips en hulp, ook van Jan Karel, zeer op prijs stel en met veel belangstelling bekijk.

Groet,
Wouter

Dan maar een klein beetje voorwerk gedaan.
Zet de 2 bijlagen, 120125.xlsx en 290125.xlsx ergens in een nieuwe map. In deze map kan je dan ook de volgende uploads plaatsen. Zorg wel dan dat deze nieuwe uploads ook de cijfers van de ddmmjj bevatten.
De bijlage, Casus(PV).xlsx kan je gewoon ergens plaatsen waar je wil. Op b.v. het Bureaublad.
Je gaat bij het verversen en/of openen van Casus(PV).xlsx geheid een foutmelding krijgen. Dit is snel op te lossen door even het filmpje te bekijken.
Het valt mij op dat er ontzettend veel dubbelingen +/- 1500 zijn dus als je ergens tussen de soep en de aardappelen tijd heb, kontroleer dit dan. Dat is eventueel ook op te lossen.

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Bijlagen

Ha Peter,

Super bedankt!!
Ook met het filmpje erbij heb ik het pad aangepast.
Dat er dubbele data in staat is omdat de download altijd de hele file is, dus de oude data plus de nieuwe aanvullingen.
De dubbelen moeten er dus nog uit en dan is de update naar de nieuwe file zoals bedoelt.
Ik denk dat het me wel gaatlukken om de dubbelen eruit te halen.
Nogmaals bedankt, het is top dat/als je zoveel over Excel weet!

Groet,
Wouter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan