automatish totaal uitrekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter baws
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

baws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
ik heb 3 velden in 1 tabel
aantal
bedrag
totaal

ik wil alleen aantal en bedrag invullen dat totaal dan direct wordt uitgerekend.
het gaat over valuta dus 2 decimalen ;)
weet iemand hoe ik dit kan doen

mvg s

Gegevens die je kunt afleiden uiit andere gegevens sla je in de regel niet op.
Je hebt maar 2 kolommen nodig, aantal en bedrag.
Via een query kun je aantal*bedrag berekenen via een kolom in je query.

Tardis

dus het is niet mogelijk om in de tabel met gegevns bij totaal als formule aantal*bedrag ? :(

Als je het uitgerekende Bedrag wilt gebruiken voor rekeningen/facturen/bestellingen, dan zul je de uitkomst wel op willen slaan. Je zult de prijs vermoedelijk wel uit een tabel Produkten halen, waar de prijs onderhevig zal zijn aan mutaties. Als je het berekende bedrag niet vast legt, zal de query steeds een ander bedrag berekenen, afhankelijk van de prijs in je tabel Produkten.
De berekening maak je dus wel in een query, of op een formulier, maar uiteindelijk lijkt het me wel nodig dat je het eindresultaat opslaat. Nogmaals: het hangt af van het doel van de berekening.

ik wil afschriften opslaan dus er komt er een binnen.
dan wil ik alleen het aantal en bedrag per stuk invullen en dan het totaal zien.
dus ik dacht als ik het in de tabel waar ik aantal en bedrag heb aangemaakt, dat ik dan totaal wel zou kunnen vinden door totaal: aantal x bedrag te maken.
net als in excel
a1* a2 = a3 aantal * bedrag = totaal.

Dat doe je in Access ook zo, maar dan in een Query. De berekening wordt dan a.h.w. 'live' berekend. Het probleem krijg je pas als je, zoals ik al zei, een aparte tabel met produkten hebt, waarvan de prijs varieert in de tijd. Dan wordt de berekening steeds aangepast.

Simpel voorbeeldje: je hebt een tabel Produkten, met ProduktID en Prijs, en een tabel Verkopen, met KlantID, ProduktID en Aantal. In die tabel kies je een produkt, en je vult een aantal in. Met een query kun je nu uitrekenen wat de Totaalprijs is: [Prijs]*[Aantal].
Als de prijs van Produkt 123 € 50,- is, en je bestelt er 10, dan is de totaalprijs (logisch) € 500,-. Verander je later in de tabel Produkten de prijs naar € 55,-, dan zou de berekening nu € 550,- opleveren, omdat er nu met een ander bedrag wordt gerekend.
In de tabel Verkopen wil je uiteraard nog steeds zien dat klant A op dag X 10 stuks van produkt 123 heeft gekocht voor de prijs van € 50,-. Je slaat dus in de tabel Verkopen hier wèl de Totaalprijs op.

Alles hangt af van wat je wilt met je tabel, en je berekening...

het is gelukt met standaardregel daar heb ik de waardes van aantal en bedrag ingeladen
toch bedankt voor het meedenken

Mag je even uitleggen wat je gedaan hebt, want volgens mij kan dat helemaal niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan