Autonummering bij het maken van een nieuwe tabel in Access 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rettof68

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2013
Ik ben mijzelf wat aan het leren in Access en liep via een cursusboek tegen het volgende probleem op:
Access => Nieuw => Lege database
Ik krijg een lege database voor mij waar ik nieuwe velden in een record kan toevoegen
Ik typ een naam in, bijv otter (autonummering wordt 1)
Met de tabtoets ga ik naar het volgende veld van de record en ik typ in bijv. Franeker (autonummering verandert in 2)
Als ik met de tabtoets in de velden in het eerste record iets intyp, dan blijft de autonummering van hetzelfde record oplopen naar gelang het aantal velden dat wordt ingevoerd.
Toch ben ik mijns inziens nog steeds met record 1 bezig.
Ik weet hoe ik het moet oplossen (veld in ontwerpweergave verwijderen, nieuw veld in autonummering toevoegen) maar ik wil graag weten hoe ik ervan af kom dat bij het maken de autonummering niet met het aantal velden oploopt
Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt

Zoals je het beschrijft, heb je een tabel gemaakt met één veld. En maak je dus elke keer als je op de Tab toets drukt een nieuw record aan als je dat ene veld hebt ingevuld.
Veel beter is, als je tabellen wilt maken, om dat te doen in de <Ontwerpweergave>. Dan kun je op je gemak velden maken, en bepalen hoe die velden er uit moeten zien (getal, tekst, datum, valuta, memo etc).
Dus: eerst een huis bouwen (tabel maken) en dan pas er in gaan wonen (gegevens invullen). Niet: lapje grond kopen, en een matras neerleggen en gaan slapen :)

Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik volgde het cursusboek en liep hier tegen aan. Het boek laat zien dat de autonummering niet doorloopt, terwijl dat bij mij het geval wel was.
Met de tab maak je in deze weergave overigens geen nieuw record aan, maar een nieuw veld van een record, vgl een nieuwe kolom. Toch loopt de autonummering op.
Ik schrijf zelf cursusboeken Word, Excel en PowerPoint en heb heel veel jaren geleden (1998 kwam ik achter) cursussen Access (office 95 & 97!) gegeven. Ik wilde mijn kennis weer wat bijwerken en mij viel dit op.
Het cursusboek dat ik nu volg heeft overigens meer dingen die ik anders zou doen, maar dat terzijde

De nieuwe manier waarop je in 2010 een tabel kunt maken vind ik behoorlijk waardeloos; je zult voor de echte afstemming van een tabel toch naar het ontwerp moeten. Dan maar beter gelijk goed,zou ik zeggen... Scheelt je nog een hoop tijd (en frustratie) ook. Autonummer werkt op recordniveau, niet op veldniveau. Dus wat jij beschrijft, kan ècht niet in Access. Tenzij ze bij Microsof van gekkigheid niet meer weten welke nieuwe ongein ze nu weer in een nieuwe versie moeten stoppen, en je dus met 2013 werkt waarin dit wèl kan. Joepie.....

Ik zal het je laten zien door middel van afbeeldingen: Ik ben nieuw hier dus ik ben benieuwd of het lukt :)
Hier blijkt hopelijk uit dat ik inderdaad niet gek ben als ik zeg dat dit mij niet logisch lijkt.
Overigens ben ik het helemaal met je eens om eerst in de ontwerpweergave te werken, of eerst de kolommen te benoemen voor je de velden gaat invullen. Access nieuwe database.png

Je gebruikt de meest rotte manier om een tabel te maken; je moet wat mij betreft in ieder geval in de tekst <Klik om titel toe te voegen> klikken om het veld een nette naam te geven. Dat doe je niet; je begint gelijk met waarden in te voeren. Ik vermoed dat het veld dan (voor Access) nog niet als zodanig bestaat, en dat de nieuwe waarde als nieuw record wordt geïnterpreteerd, en dus met een hoger nummer. Maar als je zegt: 'dat zou toch niet mogen?' geef ik je an sich wel gelijk. Maar je gebruikt, zoals ik al zei, niet de handigste manier om een tabel te maken; dit is dan de beloning :)

Bedankt voor je meedenken Octafish, Ik volgde het boek en van vroeger weet ik nog dat je inderdaad beter anders kunt beginnen, maar ja, van een cursusboek mag je toch verwachten dat het enigszins goed onderbouwd is?
Wat mij betreft kan het onderwerp worden afgesloten. Moet dat ook in dit forum en zo ja, hoe?

Vragen die zijn opgelost, mag je zelf op <Opgelost> zetten. Overigens heb ik jouw 'methodiek' even uitgeprobeerd, en het werkt inderdaad zoals je beschrijft: als je geen veldnaam/veldtype instelt, nummert Access het record gewoon door. Maar doe je het wèl goed (kan ook in de tabelweergave) en je klikt eerst op <Klik om een titel toe te voegen>, dan blijft het nummer gewoon staan.
Kortom: jij had gelijk (want het is reproduceerbaar) en ik vermoedelijk ook met mijn verklaring, namelijk dat de velden als zodanig niet bestaan, en Access dus denkt dat je met tab een nieuw record aanmaakt. Ik vermoed eigenlijk dat het ook wel goed in je boek staat, want geen enkel boek zou je moeten leren om een tabel te maken door gewoon wat in te gaan kloppen, zonder eerst netjes een veld te definiëren. Zelf zou ik zo'n boek, als dat er wèl zo in staat, gelijk de open haard in jutteren en een beter boek scoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan