Autonummering format, maar dan voor datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

silkeronsse

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2011
Mijn tabel heeft telkens één record per datum.
Ik maak een formulier aan waarbij telkens de gegevens kunnen ingegeven worden, beginnende vanaf ("de datum van het laatste record" + 1 dag).
AutoNummering is hiervoor zeer geschikt. Het laat verschillende formats toe, maar ik kan het niet naar datum zetten.
Is hier een andere manier voor?

Nee. Autonummering is een numeriek getal, geen datum.

Je kunt toch automatisch een datum/tijd laten toevoegen aan een record als het record wordt toegevoegd.

Het is daarnaar dat ik opzoek was, maar ik vind niet de manier waarop.. Waarschijnlijk is het zo eenvoudig dat het nergens op internet te vinden is.

Laatst bewerkt:
Kun je om te beginnen de quoot weghalen? Patrics berichtje staat er gewoon boven, en ik denk niet dat-ie hem weg gaat halen. De quoot knop is geen antwoordknop...
Jouw vraag komt overigens regelmatig langs, en heeft te maken met een functie die je moet hebben die wij meestal Volgnummer noemen. Ik heb hier bijvoorbeeld een functie neergezet die een volgnummer genereert op basis van een datum. Althans: op een jaartal en een nummer. Maar het principe is hetzelfde.
Bij jou speelt nog een extra addertje onder het gras (hoeft niet, maar misschien dus wel). Wil je 7 dagen per week nummeren, of alleen de werkdagen? Want in het laatste geval moet de datum van 24 januari doorgaan met 27 januari en niet met 25 januari.

Laatst bewerkt:
Bij mij worden de data via een update query toegevoegd aan een tabel en in die tabel heb ik een veld [toegevoegd] opgenomen met als inhoud ()now. Dus bij elk nieuw toegevoegd record staat de datum van toevoegen.

En oktafish, het is patric;)

De 'k' is weg :). Wat patric doet is niet helemaal hetzelfde denk ik, want met deze truc kun je nog steeds meerdere records voor dezelfde dag maken. Alleen heb je een unieke datum/tijd stempel omdat de tijd altijd uniek is. Tenzij twee mensen op exact hetzelfde moment een record toevoegen, maar dat moet dan echt op milliseconde nauwkeurig. En dat zal niet gebeuren. Als de datum de sleutel moet zijn, en dus maar één keer voor mag komen, dan moet je dus wel met een functie werken.
Overigens kun je een autonummerveld best opmaken als datum, maar of dat handig is? Je begint dan namelijk op 1 januari 1900. Bovendien kun je een autonummer nooit hergebruiken, dus een datum weggooien = nooit meer die datum invoeren. Lijkt mij ook niet wenselijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan