Autonummering geeft nummer 2x, tabel vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anne-Marie

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Een voor mij uniek probleem meegemaakt. In een database die al jaren goed draait was een collega in een record bezig van tabel1. Het ID nummer van deze tabel is autonummering. Reconstruerend heeft de collega een nieuw record aangemaakt maar het formulier lang open laten staan (1,5 uur). Ondertussen zullen andere collega's ook nieuwe records aangemaakt hebben. Bij sluiten kreeg men chinese tekens te zien. Daarna was openen nog wel mogelijk maar zodra men in de buurt van de laatste records kwam sloeg ACCESS geheel vast en sloot af. Ik heb rechtstreeks de tabel kunnen benaderen maar ook daar sloeg ACCESS steeds vast als ik in de buurt van de laatste 10 records kwam. Bij een poging zag ik dat de twee laatste records hetzelfde IDnummer hadden gekregen. Bij alle records daarna was het veld ID nummer leeg evenals alle andere velden. Uiteindelijk is het gelukt de records tot aan het dubbele nummer te filteren en in een lege tabel te plakken. De oude tabel verwijderd en vervangen door de nieuwe waarna alles weer gewoon werkt. Mijn vraag is of mensen ervaring hebben met dit autonummering probleem (zou niet moeten kunnen volgens mij) en hoe dit te voorkomen in een multi-user mdb. Heeft het lang open staan van een nieuw record dit misschien veroorzaakt? Alvast bedankt

Volgens mij moet dat niet kunnen. Als je namelijk gegevens invoerd worden ze gelijk opgeslagen.
Het kan zijn dat hij nog in de cel stond waar de autonummering in staat en vervolgens eencolega dus dezelfde regel is gaan gebruikren. Normaalkrijg je dan een foutmelding.

Ik denk dat hier locking een probleem is geweest. Ik weet niet precies hoe access het doet, maar op een gegeven moment wordt er een nummertje voor het record getrokken. Als ie dat te vroeg doet, dan zou het kunnen zijn dat e.e.a. mis gaat.

Wellicht leuk om eens bij Bill Gates en kornuiten na te vragen...

Grtz,

Ja, wel eens meegemaakt. Is inderdaad redelijk uniek. probleem toen niet doorgegeven aan Microsoft. Jouw gekozen oplossing is volgens mij de enige juiste. Repair van de database mocht in mijn geval ook niet baten.

Structurele oplossing voor dit probleem is: unbound forms en nieuwe records mbv insert sql statements uitvoeren.

HTH
Weest gegroet,
Guus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan