Autonummering loopt niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonaldRoenhorst

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2008
Ik heb een datbase gemaakt voor mijn vinyl single collectie.
Nu bestaat deze collectie uit meerde talen b.v. Nederlands, duits, engels en overig.
Invoeren doe ik in een hoofd tabel en dmv een query zet ik ze weer terug in een tabel per taal.

Hier schuilt ook direct het probleem dat de autonummering niet doorloopt.:evil:

Alvast bedankt :D

Bijlagen

Autonummering is puur en alleen bedoeld om gegevens uniek te identificeren.
Als je volgnummers aan wilt maken, dan zul je daarvoor je eigen volgnummer moeten definiëren.

Maar... wat is nu je probleem?
Kun je wat concreter zijn waar er niet gebeurt wat jij verwacht en wanneer?

Tardis

Ik wil een volgnummer voor iedere Singel, LP of cd maar dan wel afhankelijk van de taal en medium type.

Volgnummer 1
Nederlands
Singel

Volgnummer 1
Duits
Singel

Volgnummer 1
Engels
Singel

Volgnummer 1
Nederlands
LP

Volgnummer 1
Duits
LP

Volgnummer 1
Engels
LP

Ik had verwacht dat nadat ik de query uit zou voeren de toegevoegde records een opvolgend nummer zouden krijgen in de tabel tblMedium_NL en in de tabel tblMediumID_Duits.

Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je daarvoor aparte tabellen?
Je kan toch het medium en de taal toewijzen in een en dezelfde tabel?

Ik begrijp je opzet niet, komt me onlogisch over.

Tardis

Dat was ook mijn eerste idee maar ik loop hierop vast.

Het is de bedoeling dat ieder medium een uniek nummer moet hebben.
Dus wanneer het een singel is dat de A en B kan he zelfde MediumID moeten hebben.

Ook heb ik ze gesorteerd op Taal dus zocht ik naar de mogelijkheid om ze ook per taal opvolgend te nummeren.

Hopelijk ben ik al iets duidelijker, in ieder geval al wel dan voor de moeite !! :D:thumb:

Ik zou ook absoluut alles in één tabel opslaan. Je nummering is afhankelijk maken van een combinatie van de verschillende gegevens. Daar kun je een functie voor gebruiken die het hoogste nummer van een bepaalde combinatie opzoekt, en met één verhoogt.

Dat is ook mijn wens maar kom er niet uit, zou je een klein voorbeeld willen posten aan de hand van mijn database :thumb:

Ga wel even prutsen. Een voorbeeld kan ik pas vanavond posten, want ik kan op het werk niet uploaden...

Voordat ik een hoop tijd kwijt ben aan je voorbeeldje nog een paar vragen: hoe moet ik de structuur van de db lezen? Want eerlijk gezegd snap ik de relaties niet helemaal... Nu lijkt het alsof de tabl tblMedium de hoofdtabel is; ik zou zelf denken dat de tabel tblSongs dat is. Maar die tabel mist een koppeling naar de tabel tblTaal, en die heb je wel in tblMedium zitten.
Zowel tblMedium als tbl tblSongs hebben een link naar tblArtiest; lijkt mij ook niet logisch....

Uiteindelijk ben ik op zoek naar een manier om alle songs in de tabel tblSongs te zetten.

Daarna wil ik ze per taal (Nederlands, Engels, Duits enz) en medium (singel, LP of CD) kunnen splitsen en nummeren.

Nummer 1
Nederlands
Singel
Artiest
Kant A
Kant B

Nummer 2
Nederlands
Singel
Artiest
Kant A
Kant B

Nummer 1
Duits
Singel
Artiest
Kant A
Kant B

Nummer 2
Duits
Singel
Artiest
Kant A
Kant B

Nummer 1
Nederlands
LP
Artiest
Kant A - song 1
Kant A - song 2
Kant A - song 3
Kant B - song 1
Kant B - song 2
Kant B - song 3

Nummer 2
Nederlands
LP
Artiest
Kant A - song 1
Kant A - song 2
Kant A - song 3
Kant B - song 1
Kant B - song 2
Kant B - song 3

Een singel heeft dan op beide zijden 1 song staan maar LP heeft vaak meerdere songs per kant.

Laatst bewerkt:
Daarna wil ik ze per taal (Nederlands, Engels, Duits enz) en medium (singel, LP of CD) kunnen splitsen en nummeren.

Taal en medium is een eigenschap van een liedje.
Er is geen enkele logische reden waarom je gegevens nog eens extra zou willen gaan nummeren.
Als ik jou was zou ik dit idee snel vergeten.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan