autoradio wil het niet doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hallootje

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2006
Hoi,

Ik heb een autoradio gekocht om in onze trekker in te bouwen.
(de vorige was nogal assig geworden en oud)

In de trekker zitten alleen losse draadjes, die weet ik wel.
De radio is een jvd kd-s8r. Daar komen geen draden uit maar kun je
een stekker in steken. Zo'n stekker heb ik niet, dus had ik van die pluggen aan m'n kabels in de trekker gemaakt. Hoe moet ik de boel nou aansluiten? Ik krijg het niet aan de gang, hij doet het niet. Het gaat ff om de stroomvoorziening, die is wel goed.

Deze sticker stond op de achterkant, waarvoor staat links onderin het plaatje 12 volt?
Dat het 12volt is snap ik, maar heeft dat wat met die connectors te maken?

Hier het plaatje:
http://www.familie-horst.nl/admin/radio

Alvast bedankt voor de hulp!

die 12 volt is volgens mij voor de constante spanning zodat bijv voorkeurzenders opgeslagen blijven

(al staat er telmuting bij dus dat weet ik ff niet zeker)

die stekkers kun je los kopen

heten volgens mij iso stekkers??

maar val me niet aan als ik me vergis

hier voorbeelden
http://www.carkitstunter.nl/index1.html

halfords??betere autoschop??

Laatst bewerkt:
In iedergeval de speakers op FR en FL dit betekent Front links en Front rechts.
RL en RL zijn eventueel twee speakers die je achter je plaatst, maar op een tractor zal dat niet van toepassing zijn.

Rechtsonder zie je een afbeelding van aarde. Deze maak je ergens aan een stuk metaal vast van de tractor.
Daarboven staat + dat is de + 12 Volt van de accu
Linksonder zie je accu staan, daar zal ook de plus van de accu op moeten. Het is onduidelijk welke pen je daar voor moet hebben.
Verder zie je een antenne afbeelding, dat zal voor zich spreken.
Helemaal rechts zie je FUSE 10 A staan. Dit is de zekering. Deze moet 10 Ampere zijn. Kijk even of deze nog heel is.

Suc6 ermee

frankwannet, die zijn duur, en dan moet ik die ook nog aan m'n kabels in de trekker vastmaken..

Bedankt loonytune voor de info!
Dat van die speakers had ik wel begrepen,
maar er staat dus een + en de accu, ik heb maar 1
plusdraad in de trekker... Moet ik die dan splitsen, of alleen op accu aansluiten?
(btw, hij zit rechtstreeks op de accu)

Alvast bedankt.

Meestal moet de draad van de accu naar de aansluiting waar accu bij staat op de radio.
Zodat er spanning op de radio staat. Meestal kan je het frontje eraf halen en dan zal er een rood lampje gaat knipperen.
De + aansluiting gaat eigenlijk bij een gewone auto naar het contactslot, Dus zodra je de sleutel omdraaid en in de parkeerstand zet, kan de radio pas spelen. Op deze manier gaat de radio altijd uit als je de sleutel uit het contactslot haalt, zodat de accu niet leegloopt.

Misschien moet jij hier een aparte schakelaar tussenzetten en de draad gewoon ook naar de + van de accu laten gaan.

Deze laatste optie had ik niet gegeven, omdat ik geen idee hebt hoe dat bij een tractor zit.

Ik zie die dingen wel eens rijden, maar daar blijft het ook bij :p

Wat ik me trouwens wel even bedenk.
Een autoradio is meestal 12 Volt.
Heeft een tractor misschien op 24 Volt ? Dan gaat het niet goed !!

Meestal kan je van een 24 Volt ook 12 Volt aftakken.

In principe zijn dit twee 12 Volt's accu's in serie.

Thanks,

Nee, hij heeft zeker 12 volt, heb ik nog gemeten met m'n mulimeter en de oude deed het daar ook op... Ja, een tijdje geleden had ik er ook al een andere ingezet, en toen heb ik zitten klooien met de kabels, vandaar dat er nog maar een kabel is...

Ik moet die dus gewoon splitsen?

haha, ik woon op een boerderij, vandaar!

Ja gewoon splitsen.
En als het werkt, zou hij eigenlijk op de juiste draad bij het contactslot moeten ( tenminste zo moet dat bij een auto )
Je ruitenwissers werken ook pas als de contactsleutel is omgedraaid.

Anders zou ik er gewoon een schakelaartje tussen zetten om leeglopen van de accu te voorkomen als je vergeet de radio uit te zetten.

Oke,

Ja, dat zal wel beter zijn, ga het toch maar weer goed maken denk ik!

Bedankt!

Hij werkt nu iig bij de pc,
dus dan zal ie ook wel gaan werken in de trekker!

btw, had nog een ouwe radio liggen, daar zaten nog stekkers aan!

Die ga ik dus ff solderen aan de trekker, zodat mocht er nog een x een nieuwe komen,
ik hem er zo aan kan klikken!

btw, had nog een ouwe radio liggen, daar zaten nog stekkers aan!

Die ga ik dus ff solderen aan de trekker, zodat mocht er nog een x een nieuwe komen,
ik hem er zo aan kan klikken!

bij haldfords niet duur(universeel)

die link die ik je gaf was voor voorbereiding per automerk
das duurder ja

maar opgelost

suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan