• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

'autoscroll' te gevoelig in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter DW23
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DW23

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2011
Op m'n werk gebruik ik datasheets van 100 - 1500 regels. Hierbij scroll ik regelmatig door het muiswieltje in te drukken en met de muis een scrollrichting te kiezen (het heeft vast een naam, maar goed: ik noem het even 'autoscroll'). Deze methode is echter erg gevoelig: wanneer ik m'n muis verder van het gekozen punt beweeg, schiet de scrollsnelheid van ca. 10 regels per seconde naar circa 5000 regels per seconde. Veel te veel voor de manier waarop ik Excel gebruik.

Ik heb al in de instellingen van Excel rondgespeurd en al wat rondgegoogled, maar zonder resultaat. Heeft iemand een idee hoe ik het gedrag van deze autoscroll optie minder gevoelig kan maken?

Of, misschien iets specifieker, de autoscroll optie kan limiteren tot een snelheid van bijvoorbeeld 500 regels per seconde?

Met control+pijltje omlaag kom je ook snel bij de onderkant van een reeks cellen met gegevens erin. Werken met de muis in Excel is over het algemeen beduidend langzamer dan met sneltoetsen.

Met control+pijltje omlaag kom je ook snel bij de onderkant van een reeks cellen met gegevens erin. Werken met de muis in Excel is over het algemeen beduidend langzamer dan met sneltoetsen.

Bedankt voor je reactie! Ik ken de hotkey ctrl+arrow keys, maar daarmee ga ik meteen helemaal naar beneden. Stel dat ik halverwege zou moeten zijn, lijkt me dit niet de beste methode.

Het lijkt me dat wel meer mensen tegen 'mijn' probleem aanlopen: is de autoscroll snelheid niet aan te passen in Excel?

Halverwege stoppen is inderdaad lastiger :-) Page-down helpt dan misschien.

Ik ken die scroll methode die jij noemt niet, maar je zou het denk ik in de muis instellingen moeten aanpassen, niet in Excel.

Overigens, met F5 kan je ook snel ergens heen als je het adres intikt en op enter drukt. Verder kan je aan de scrollbalk slepen, al dan niet met gelijktijdig ingedrukt houden van de shift toets.

Volgens mij heeft dat niets met Excel te maken maar met de software van de muis en is afhankelijk van het type muis. Ik heb een eenvoudige muis onder Windows en kan dat niet aanpassen maar bij mijn Logitech M505 draadloze muis wel.

Voor grote afstanden lijkt mij deze ook wel handig:

Druk op SCROLL-LOCK en houd tegelijkertijd Ctrl en een pijltoets ingedrukt om snel over grote gebieden van uw werkblad te navigeren.

Navigeren of schuiven in een werkblad.

Laatst bewerkt:
Het lijkt me dat wel meer mensen tegen 'mijn' probleem aanlopen: is de autoscroll snelheid niet aan te passen in Excel?

Werkelijk nog nooit gebruikt. Maak gebruik van het autofilter of <Ctrl> + f om iets snel te vinden. Je gaat toch niet wachten tot iets voorbij scrollt wat je nodig hebt?

Ik gebruik het regelmatig.
Zeer handig, maar ik heb werkelijk geen idee hoe je de snelheid instelt.

Als je naar beneden gaat moet je geleidelijk aan weer rustig omhoog om de snelheid eruit te halen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan