• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Averageif

Status
Niet open voor verdere reacties.

JulesRules

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Ik heb een Excel-versie uit 2003.

Ik probeer een AVERAGEIF functie. Ik snap niet waarom de SUMIF het wel doet, maar de AVERAGEIF niet.

Dit heb ik geprobeerd:

=averageIF(A1:A9;"c";B1:B9)
en
=AVERAGE(IF(A1:A9;"c";B1:B9))
(deze laatste met CSE)

In kolom A staat tekst en kolom B bevat cijfers, waar ik het gemiddelde van wil berekenen, onder de conditie dat kolom A "c" bevat. En de lege cellen in B mogen niet mee berekend worden.

Heb al veel gegoogled en nog meer geprobeerd, maar of hij doet het helemaal niet, of hij telt de lege cellen mee.

Wie-o-wie?

Simpel... de AVERAGEIF functie bestaat niet. In ieder geval niet tot en met Excel 2003.

Beste JulesRules ;)

AverageIf in excel 2007 bestaat ook niet.

Heb geprobeerd een oplossing te vinden voor je probleem.
kolom C is een hulpkolom die je achteraf kan verbergen.
Het gemiddelde vind je in E2.
Je kan ook gemakkelijk het gemiddelde bepalen als kolomA a,b,c,d, ... bevat, door gewoon F2 te wijzigen.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste JulesRules ;)

AverageIf in excel 2007 bestaat ook niet.

Heb geprobeerd een oplossing te vinden voor je probleem.
kolom C is een hulpkolom die je achteraf kan verbergen.
Het gemiddelde vind je in E2.
Je kan ook gemakkelijk het gemiddelde bepalen als kolomA a,b,c,d, ... bevat, door gewoon F2 te wijzigen.

Ik zit nu thuis, dus kan 'm niet testen (op m'n werk gebruik ik excel2003 Engelse versie).

Maar toch even:
- Ik snap het nut van kolom C niet. Hij is niet hetzelfde als kolom A.
- En waarom zou "c" in een cel als F2 vastzetten wel werken en "c" zelf als "waarde-als-waar" tussen aanhalingstekens niet?
- En waarom doe je bij de "countif" (aantal.als) de C kolom en niet de A of B kolom? Want nu zijn er in kolom C cellen leeg, die in A wel gevuld zijn.

Ik waardeer je hulp en hoop dat je me verder kunt helpen...

dank,
Jules

Volgende matrix formule kan het ook direct.
Code:
=GEMIDDELDE(ALS((A1:A19=F2)*(B1:B19<>"");B1:B19))
Let op!! afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.

Beste JulesRules ;)

Ik zit nu thuis, dus kan 'm niet testen (op m'n werk gebruik ik excel2003 Engelse versie).

Maar toch even:
- Ik snap het nut van kolom C niet. Hij is niet hetzelfde als kolom A.
- En waarom zou "c" in een cel als F2 vastzetten wel werken en "c" zelf als "waarde-als-waar" tussen aanhalingstekens niet?
- En waarom doe je bij de "countif" (aantal.als) de C kolom en niet de A of B kolom? Want nu zijn er in kolom C cellen leeg, die in A wel gevuld zijn.

Ik waardeer je hulp en hoop dat je me verder kunt helpen...

dank,
Jules

- 1 - De kolomC is gemaakt om het aantal c's te bekomen waarvan in kolomB een waarde staat.(anders fout gemiddelde)
- 2 - F2 is gemaakt zodat je snel het gemiddelde kan bepalen van alle a's, b's enz..., zonder de formule te moeten aanpassen.
- 3 - Hetzelfde als 1 in kolomC worden het aantal C's opgeteld waarna men later met deze waarde gaat delen.

De formule van bandito bob doet het immers ook goed zonder gebruik te maken van een hulpkolom. (wel sluiten met CTRL-SHIFT-ENTER. )

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan