AVG: vragen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Berichten
219
Ik gebruik sinds kort de gratis AVG virusscanner en heb nog wat vragen.
- In de handleiding staat dat je de scanner na updaten moet herstarten. Is dit echt nodig?
- Kun je er van op aan dat als het icoontje in de taakbalk staat, de AVGscanner actief is, of moet je na het opstarten van je PC de scanner activeren?
- Zijn de Amerikaanse updates dezelfde als de Europese updates?

Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.
Alvast bedankt!
Angela
 
1. Het opnieuw opstarten zou ik wel doen. Dat heeft een reden: bestanden die net geinstalleerd zijn, moeten geactiveerd worden tijdens het starten van windows. Dit is om de virusscanner ook tijdens een boot bepaalde kritische bestanden te laten scannen.
Doe je dit niet en je installerd andere software erachteraan, heb je kans dat je AVG niet meer goed werkt. Is mijn ervaring althans.

2. Kijk even bij de opties als ie aanstaat. Meestal merk je dat ook wel als je een groot bestand verplaats of kopieerd: met virusscanner langzamer en zonder sneller (ivm scannen van het hele bestand)

3. De updates zijn hetzelfde.
 
Mag ik er aan toevoegen dat AVG niet zo best uit de tests komt en vrij veel door laat:(
Als je toch een gratis scanner wil die naar mijn idee beter is raad ik je Avast aan.
 
Geplaatst door Raymond Bos
Mag ik er aan toevoegen dat AVG niet zo best uit de tests komt en vrij veel door laat:(
Als je toch een gratis scanner wil die naar mijn idee beter is raad ik je Avast aan.


Mag ik dan vragen waar jij die wijsheid vandaan haalt?? Ik gebruik op één van de pc's hier al ruim een jaar AVG tot volle tevredenheid, er komt niets door, ook geen nieuwe virussen, er zijn tegenwoordig zeker twee maal per week updates voor, dus ik ben benieuwd op welke test jij deze uitspraak baseerd.

@ xemx
-het opnieuw starten van de scanner gebeurd helemaal automatisch, je krijgt dat ook te in beeld te zien aan het eind van de update
-als het icoontje in de taakbalk staat, zou de virusscanner actief moeten zijn.
 
Geplaatst door Raymond Bos
Bijvoorbeeld bij een test onlangs uitgevoerd door de Consumentenbond waaruit bleek dat hij vier van de vijf trojans doorliet. Tevens uit eigen ervaring. Volgens AVG virusvrij en toch problemen vervolgens www.housecall.nl gedaan en twee virussen.
Maar als jij tevreden bent...:thumb:
Houden zo dan......


http://www.dedigitalerevolutie.nl/redirect.asp?pagina=software/virustest.htm


Daar was ik al bang voor even een quote uit de test
De volledige test is te lezen in het mei 2003 nummer van De Digitale Consument, een uitgave van De Consumentenbond.
Niet echt up to date meer te noemen zeker omdat daar versie 4 getest wordt, die dus toen al vervangen was door versie 5 en nu al aan versie 6 bezig is.
Verder vertrouw ik qua virussen nooit op één scanner en doe dus ook regelmatig (1× per week) een on-line scan en ook daar komt nooit wat uit, dus voor mij volstaat het voor die ene pc uitstekend.
 
Ik geloof niet dat ik mij laat verleiden tot deze discussie. Er zijn er zo al veel geweest op dit forum. Ik deel mijn ervaring met iemand en die is tot niks verplicht gelukkig..... ;)
 
Je hoeft je ook niet te laten verleiden tot een discussie, maar als je een mening aan iemand geeft die gebasseerd is op een oude test van 2003, is die menig mijns inziens minder doorslag gevend, daar ging het mij even om.
Verder is ieder natuurlijk vrij om te kiezen welk programma hij/zij wil gebruiken ;)
 
Bedankt voor jullie antwoorden en reacties! Jammer dat ik moet herstarten, maar erg fijn dat ik gewoon de amerikaanse updates kan ophalen, want via de tsjechische site gaat erg moeizaam.
Ik had met de McAfee scanner nogal eens een conflict en de updates lieten het om de zoveel tijd ook afweten. Ik was het dus zat en ben op zoek gegaan naar een gratis scanner. Moeilijk kiezen tussen Avasti, Antivir en AVG, want de meningen lopen erg uiteen. Ik heb dus de knoop doorgehakt en hoop natuurlijk dat ik net zo tevreden zal zijn als Maestro.
 
Je hoeft de pc niet te herstarten, de virusscanner wordt automatisch 'ge-herstart'. Zoals ik al schreef zie je dat ook in beeld voorbij komen (restarting AVG.......) na het up daten.
 
Laat nog eens weten hoe hij bevalt. Wellicht stel ik mijn mening dan bij. Ik ben erg benieuwd.
Succes ermee....:thumb:
 
Over het wel of niet herstarten van de PC ben ik nog onzeker. Het lijkt inderdaad of AVG zonder de PC te herstarten ge-update en opnieuw opgestart is, maar uit de reactie van Al Capino maak ik op dat dat nog niet wil zeggen dat de update al geactiveerd is, want dat je daarvoor windows moet herstarten. Of begrijp ik dit verkeerd?
Ik laat zeker nog weten hoe AVG me bevalt! Hij heeft in ieder geval al keer op keer op keer ;-) bewezen Netsky eruit te halen. Eicar, Eicarzip en eicarzip2 haalt íe er ook direct uit.
 
Of je update al werkt kan je controleren door te dubbelklikken op je systray icoon en dan het tabblad information. Hier werkt het altijd goed in elk geval.
 
De informatie in het control panel geeft direct na updaten de info van de nieuwe update weer. Lijkt me dat ik er van uit kan gaan dat de nieuwe update dan ook gelijk actief is, zeker ook gezien maestro's positieve ervaringen. Daar ga ik dus verder vanuit. Ik laat het jullie weten als er toch een virus doorheen glipt of als onze PC virus vrij blijft.
Groetjes, Angela
 
Als AVG een update binnen haalt, dan geeft hij zelf wel aan of de PC geherstart moet worden of niet.
Als het een update betreft die in de core (het hart) van AVG zit, bijvoorbeeld het EXE-bestand zelf, dan vraagt hij wel om een reboot.
Is het een update van de virusdatabase, dan wordt alleen AVG zelf herstart en niet de hele PC.

groet,
Dave.
 
Duidelijk. Kan dus niet missen: PC alleen herstarten als AVG het aangeeft. Ik vind AVG in nu nog makkelijker in het gebruik, maar zal voorlopig wel geregeld een online scan blijven uitvoeren. Bedankt voor jullie reacties! Mijn vragen zijn beantwoord, maar ik zet hem nog niet op opgelost, want dan kan ik zeker niet meer laten weten hoe AVG bevalt?
Groetjes, Angela
 
Als je vraag opgelost is kun je hem gewoon op opgelost zetten. Mocht je daarna nog iets kwijt willen is dat gewoon mogelijk.

Het op opgelost zetten is heel wat anders dan een vraag op slot zetten (dat doen moderators)
 
Tot nu toe ben ik erg tevreden met AVG. Geregeld gecontroleerd door met housecall online te scannen en geen virussen gevonden. Ik heb wel gemerkt dat nieuwe updates pas toegepast worden op de email, nadat ik Microsoft Outlook heb gesloten en weer geopend.
Groetjes,
Angela
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan