B200 foutmelding bij Canon MP630 all-in-one printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Hallo,

Ik heb hier een printer staan welke op het ene moment nog volkomen normaal funtioneerde en haarscherpe afdrukken produceerde,
en zo ineens tijdens het printen zijn diensten stopte ineens helemaal dood was. Het leek wel of de netspanning verdwenen was.
Na het verwijderen en opnieuw aansluiten van de netspanning starte de printer in eerste instantie goed op maar op het eind van de opstartprocedure stopte hij wederom zijn diensten en verscheen de volgende melding op het lcd display: B200 - Er is een printerfout opgetreden. Raadpleeg de handleiding".
Dus... zo gezegd zo gedaan maar in de handleiding stond verder ook niets vermeld wat de foutcode betekende.
Als ik de klep naar het cartridge compartiment open en de printer uit en weer aan zet, dan start deze wel geheel op maar verschijnt uiteindelijk de tekst Klep Open op het display.
Ik lees diverse berichten op internet die aangeven dat B200 totale vervanging van de printerkop betekent.

Weet iemand de oplossing voor dit promleem, of kent iemand een persoon die hier een antwoord op zou kunnen geven...

Bij voorbaat bedankt voor jullie adviezen en tips !!!

Mvrgr. Mark

Hi, als ik op deze foutcode google komen wel een heleboel resultaten, en 2 dingen springen er al snel uit. De eerste is inderdaad: printkop en/of inktcassettes.
Geadviseerde remedie: printer uitzetten, snoer uit stopcontact, inktcartridges verwijderen, en weer zorgvuldig terug zetten (check ook of de contacten schoon zijn!). Dan aan/uitknop ingedrukt houden en netsnoer er weer instoppen. De printer wordt gereset en piept (6x?). Dan uitzetten en gewoon aanzetten. Dit zou het probleem kunnen verhelpen.
De tweede melding die er uit sprong was: hardware storing, of de printkop is stuk of het printje met de electronica. In dat geval werd geadviseerd een nieuwe printer te kopen omdat reparatie zelfs duurder zou uitvallen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Het is in ieder geval het proberen waard alles uit te zetten, onderdelen schoonmaken en terugplaatsen, de printer resetten en weer te starten.
Kan nooit kwaad!

Hallo Solaris,

Bedankt voor je tips.
Ik heb de eerste tip die jij gaf geprobeert, maar krijg de reset niet uitgevoerd.
Ik heb de klep om bij de cartridges te komen open gezet, zodat de printkopwagen naar de cartridge wisselpositie gaat, daarna het netsnoer losgekoppeld, de printcartridges en de printkop uit de printer genomen. Daarna heb ik de contacten met contactspray gereinigd en alles weer gemonteerd.
Daarna heb ik, terwijl ik het netsnoer weer aansloot, de powerbutton ingedrukt gehouden en gewacht.
Het powerlampje licht op maar het lcd scherm blijft zwart. Ook is er geen 6x piep te horen. Zelfs geen enkele piep is hoorbaar.
Zodra ik de power button los laat gaat het powerlampje pas weer uit. Zodra ik de printer daarna weer aan zet komt uiteindelijk de foutmelding B200 weer tevoorschijn.

Ik kan bijna niet geloven dat, hetgeen er in het 2e gedeelte van jou berichtje gesteld wordt, de printkop defect is en de printer dus afgeschreven is.
De printer de foto welke afgedrukt werd nog voor 3/4 deel in topkwaliteit afgedrukt voordat de storing optrad en dan ineens tijdens het printen stopt ie ermee en gaat helemaal uit.
De pogingen die ik daarna ondernam en welke knoppen die ik ook drukte of het netsnoer verwijderde, niets hielp om de printer weer aan de praat te krijgen.
Toen maar het netsnoer ontkoppeld en dat 20min. zo gelaten waarna alles weer aangesloten.
Vanaf dat moment zit de storing er dus in.
Hetgeen in het 2e deel van jou berichtje gesteld wordt dat de printer definitief stuk zou zijn dat kan er bij mij dus niet in.
Zo'n printkop gaat toch niet zomaal ineens kapot ??
De printer is zo'n 2 jaar oud en heeft altijd prima gefunctioneerd maar is niet overmatig gebruikt ofzo.
Ik hoop dat er nog een andere manier is om de printer te resetten ?? Ik ga denk ik ook Canon maar eens een berichtje sturen want zo'n mooie printer zomaar weggooien gaat me wat te ver. Heb er zelfs nog 3 complete (en dure) cartridgesets voor liggen.
Ik hoop dat er nog een andere mogelijkheid is om de printer aan de praat te krijgen.

In ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp !!!

Groeten Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Mark,
Dat wat ik hierboven schreef vond ik zo op internet. Die 2 dingen sprongen er uit. Wil niet zeggen dat het bij jou zo is, maar je zou het kunnen proberen.
Hardware faillure: zowel de printkop als de elektronica zou het begeven kunnen hebben. Toegegeven, een printer van maar 2 jaar oud zou dit probleem niet mogen hebben.
Als we geen oplossing kunnen vinden kan je altijd bij Canon aankloppen en eens polsen wat zij er van vinden...

Nog iets wat me te binnen schoot: de papierbaan - ik heb een canon multi-printer die erg op de jouwe lijkt - is met een U bocht, maar daar ook geen vuil/papier snippers tussen? Ook hier: reinigen kan nooit kwaad; zie ook routine onderhoud in de handleiding. Maar dat zal je vast al gecheckt hebben.

De manual zegt trouwens over jouw foutmelding: Stekker er uit - wacht 5 minuten - stekker er in en aanzetten. Lost dit het probleem niet op neem dan contact op met Canon.
Dat lijkt er op te wijzen dat je zelf niet veel meer kan doen...

Ik vind weinig anders meer in de manual. Wel dit:

Er is mogelijk een fout opgetreden die reparatie noodzakelijk
maakt. (Het groene lampje [Power] (Aan/uit) en het oranje
Alarmlampje knipperen beurtelings.)

Doet je printer dat?

en verder staat in de handleiding:

Als u het probleem niet kunt oplossen
Als u het probleem niet kunt oplossen met een van de suggesties in dit hoofdstuk, neemt u contact op
met de verkoper van het apparaat of met de helpdesk van Canon.
Het ondersteuningspersoneel van Canon is opgeleid voor het verschaffen van technische
ondersteuning aan klanten.
Let op
Schakel het apparaat onmiddellijk uit als het een ongewoon geluid, rook of geuren produceert. Trek
de stekker uit het stopcontact en neem contact op met de verkoper of de helpdesk van Canon.
Probeer het apparaat nooit zelf te repareren of uit elkaar te halen.
Als klanten proberen het apparaat te repareren of uit elkaar te halen, vervalt elke garantie, ongeacht
de geldigheidsduur van de garantie.

Verzamel de volgende gegevens voordat u contact opneemt met de helpdesk van Canon:
Productnaam:
* De naam van het apparaat staat vermeld op het voorblad van de installatiehandleiding.
Serienummer: raadpleeg de installatiehandleiding
Details van het probleem
Wat u hebt gedaan om het probleem op te lossen en wat daarvan het resultaat was

En verder zou ik ook de aankoopbon opzoeken, 2 jaar - misschien zit er nog garantie op of kom je in aanmerking voor een coulance regeling.
Zou ik zeker proberen.

Eigenlijk zocht ik naar de reset procedure (die van de 6? piepjes) maar daarover is niets te vinden. Alleen stekker er uit en 5 minuten wachten...

Probeer Canon eens,
Ik ben benieuwd!

Bedankt voor je tips Solaris !!!
Ik ga Canon eens benaderen en kijken of zij iets kunnen regelen want die printer werkte 10sec voor de storing nog perfect en leverde nog uitstekende afdrukken dus het kan er bij mij niet in dat ie nu ineens kapot is.

Ik houd je op de hoogte en zodra er nieuws is zal ik dit hier kenbaar maken !!!

Gr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al antwoord of reactie van Canon

Beste Mark,
Ik wil graag weten of je al reactie van Canon ontvangen hebt over probleem B200 en zo ja wat moest je doen?
Gr Astrid

Ons is het gelukt

Wij hadden ook de foutmelding B200. Hebben dan de stekker uitgetrokken. De klep voor de inktpatronen opengezet. Vervolgens de stekker ingestoken en ondertussen de on-knop blijven indrukken. De inktpatronen positioneerden zich. Het volledige lege inktpatroon hebben we vervangen. En vervolgens de printer nog tweemaal aan en uitgezet. Hij werkt weer. Dank u wel voor de tips!!!!

Welkom DeBrandt,

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Aangezien het topic ouder dan 3 maanden is gaat het bij deze op slot, het is namelijk niet toegestaan topics ouder dan 3 maanden omhoog te halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan