Back-end gesplitste DB openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

obiku

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
All,

In het verleden heb ik een Access 2003 database gemaakt en gesplitst in een front en een back-end. In Access 2003 was het voor mij mogelijk om de back-end to openen, ook wanneer andere via de front-end aan het werk waren met de database.

Sinds een 6 tal maanden heb ik office 2010 op mijn PC. En sinds dat ik office 2010 heb, krijg ik de back-end niet meer geopened als deze ingebruik is. Ik krijg niet eens een error dat hij niet geopend kan worden, er gebeurd helemaal niets. Een collega van mij heeft ondertussen al weer een nieuwe update van het office pakket (2013), maar ook via 2013 krijg ik de back-end niet geopend.

Is dit een bekend probleem van de nieuwere office versies? Of ligt het aan settings die ik in access moet doen om ook de back-end weer te kunnen openen wanneer deze in gebruik is?

Je kunt eens kijken hoe de instellingen staan; het kan inderdaad wel zijn dat die anders staan nu. Of dat je op een andere manier connectie maakt met de database. A2003 gebruikte een JET connectie, en A2007+ gebruikt ACE. Het zou kunnen dat daar verschil in zit. Heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Ik heb de database die ik in Access 2003 heb gemaakt gelaten zoals hij was (MDB). Alleen de office versie op mijn werkstation is door mijn werkgever geupgrade (Ondertussen moest ook mijn Office versie van 2010 geupgrade worden naar 2013).

Het probleem doet zich voor bij MDB en ACCDB databases.

Ik heb ook even lokaal getest. Hervoor heb ik een copy van de backend en frontend op mijn PC gezet. Wanneer ik dan een connectie vanuit de frontend naar de backend maak, kan ik ook seperaat de backend openen.
Zou het dan liggen aan de hoeveelheid connecties naar de backend? Lokaal is het er dan maar 1, maar op het netwerk maken er tussen de 10 en 15 frontends een connectie met de backend....

Van Access is bekend dat het aantal gebruikers (=connecties) dat je tegelijk in de backend wilt laten werken niet meer dan 5-8 zou moeten zijn om stabiel te kunnen blijven draaien. Jij zit op het dubbele. Ik zou een upgrade naar SQL Server (Express) overwegen. De Express versie is gratis en een heel stuk stabieler dan Access.

Octa,

Als ik daar een beslissing in had....... dan had ik hier in het begin al mee gaan werken ;). Maar helaas, ik mag geen database op onze SQL plaatsen. Het moet houtje touwtje..:(:(:(

Maar toch dedankt voor je reactie. Zouden ze overstag gaan als ik ook jouw mail onder de neus schuif van degene die hierover gaat:d:d

Ik kan me nog voorstellen dat je zelf geen db op de SQL server mag zetten; ik zou als database beheerder ook pissig zijn als iemand anders ongevraagd een db op de server zou klappen. Ieder zijn werk tenslotte! Wél kun je de vraag stellen of ICT er is om de werkprocessen te ondersteunen en te verbeteren, of dat jullie er zijn om de ICT-ers vooral niet teveel lastig te vallen met problemen :). Als de werkprocessen lijden onder de software inrichting, dan moet dat op zijn minst bespreekbaar zijn en moet er gepraat kunnen worden over een oplossing! Daar heb je tenslotte ook Change Management voor. Dat jij wellicht niet de persoon bent om dat aan te kaarten zou dan best kunnen natuurlijk, maar dan leg je het probleem bij de persoon die daar wél een vinger in de pap bij heeft. Uiteindelijk wordt iedereen er beter van als het werk beter kan worden uitgevoerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan